87wrangler Geplaatst November 11, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2006 Zoals in een ander project te lezen is, gaat Ozzy z'n CJ-7 grondig aanpakken. Da's nodig, want de huidige body is, ehhh.... nahja Dus: In opdracht van Ozzy ff gezocht en een andere gevonden! Het is een body van een YJ, niet al te "krokant" en oorspronkelijk in '88 op een YJ chassis gezet. Er zit natuurlijk wel wat werk aan: - Aanpassen voor gebruik op een CJ chassis - Roestschade verhelpen. - Aanpassen voor gebruik CJ voorruitframe ( kachel!) koppeling, rem, enz. De reparatie's/aanpassingen zullen door Panther ( forummember die na de forumcrash nog opnieuw moet worden aangemeld) en mij uitgevoerd gaan worden. (Nooit gedacht dat ik ook een keer aan het plaatwerk zou gaan.... maar 't komt er dus toch van! ) In dit topic dus regelmatig een verslag van de werkzaamheden. De body staat inmiddels in de werkplaats, ontdaan van alle componenten én de eerste roestige stukjes. Een indruk: Roestschade voor de rechter wielkuip. Zelfde schade, nu van binnenuit gezien, nadat er het nodige is weggeslepen. Linkerkant: Idem! Weggeslepen stukje van de rechterkant. Links: De afmetingen van het nieuwe stuk plaat al afgetekend. Linksvoor, waar het voorscerm aansluit op de body: Keihard!! De roest is moeiteloos weg te stralen, zie het kleine teststukje rechtsonder op de foto. Rechtsvoor wat meer problemen. Slechte stuk is er hier al uit. Nog een paar indrukken: Achterhoeken: Keihard! Tankopening gaat echter dicht en wordt naar de andere kant verplaatst! Bekende plek.... komt een nieuw stukje plaat in! De beruchte rand onder het raamframe: Prachtig gaaf!!! Tot zover... tot en met de "aflevering" van de body aan Ozzy, zal ik regelmatig de voortgang posten! Als eerste gaan we komende week de roestige gedeelten van de body stralen en in een etsende primer zetten. Wordt vervolgd!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 11, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2006 Zo, daar kun je je qua plaatwerk inderdaad even op uitleven! Mocht je foto's nodig hebben voor aanpassingen van de body voor CJ chassis geef maar een gil. Veel suc6! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ozzy Geplaatst November 11, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2006 Zo, daar kun je je qua plaatwerk inderdaad even op uitleven!Mocht je foto's nodig hebben voor aanpassingen van de body voor CJ chassis geef maar een gil. Veel suc6! hoi jos altijd welkom , zou je ze willen sturen naar jeeprenegade@chello.nl alvast bedankt grt maurice Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nick Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 Als eerste gaan we komende week de roestige gedeelten van de body stralen en in een etsende primer zetten. mooi werk! maar waarvoor dient die etsende primer?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 12, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 "etsende primer" is een primer die zich in het blanke staal "vreet"... Hierdoor ontstaat een zeer sterke grondlaag voor de uiteindelijke laklaag. TOEPASSING Wash primer wordt gebruikt als etsende hechtprimer op diverse metalen. Bij toepassing van wash primer onder een lak of laksysteem, wordt de duurzaamheid, in vergelijk met met een laksysteem zonder primer, aanzienlijk verlengd. Op het blanke metaal onstaat een gecompliceerde reeks reacties, waarbij het fosforzuur van de verharder component reageert met het metaaloppervlak, terwijl tegelijk uitharding van de washprimer plaatsvindt. Door deze gelijktijdige reacties wordt een uitstekende hechting verkregen. EIGENSCHAPPEN zeer snelle droging uitstekende hechting uitstekende passivering uitstekende corrosiewering uitstekende slagvastheid uitstekende slagvastheid ONDERGROND De ondergrond dient vrij te zijn van walshuid, roest, vet en vuil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 is practisch hetzelfde als reaxyl vormt roest om en laat een ruwe huid achter waar de verf goed op hecht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 12, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 Nee.. 't is zeker GEEN roestomvormer! Dit spul is bedoeld om als eerste grondlaag op blank staal te worden gebruikt. De ondergrond MOET blank zijn, anders werkt 't niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nick Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 ah oke dus eerst slijp je alle roest weg, En dan las je er een nieuw stuk in en dan maak je hem strak en dan zet je hem weer in die primer? als ik het goed begrijp aan de werking van dat reaxyl twijfel ik,maargoed daar gaat het hier niet over Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 12, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 Bijna... We hebben eerst in kaart gebracht waar de carosserie moet worden aangepakt, en waar "verdachte" stukjes zitten. Daarna hebben we alvast wat weggeslepen, om ook de binnenzijde van die delen te kunnen bereiken. Volgende stap is, om ruim om de roest heen te zandstralen én alle plekken met opervlakkige roest ook even blank te stralen. DIRECT daarna gaat er de etsende grondlaag op, omdat gestraalde plaat anders met een paar uur weer rood geroest is! Na deze behandeling weten we precies wat er waar moet worden vervangen. Zodra er een deel plaat is vernieuwd, wordt deze meteen weer blank gemaakt en in de etsende grondlaag gezet. De delen uit het zicht ( tussen 2 lagen plaat zeg maar) worden direct in een beschermende wax gezet ( dezelfde als autofabrikanten tegenwoordig in nieuwe auto's gebruiken). Als laatste worden alle plekken waaraan gewerkt is strak gemaakt met plamuur, waarbij het streven natuurlijk is om zo min mogelijk plamuur toe te passen.... Nouwkeurig stukken inlassen dus! Daarna kan de body naar Ozzy. Hij zal dan de onderkant en de binnenkant (laten?) spuiten, waarna de body op het chassis kan. Als laatste zal hij de vrijwel afgemonteerde auto laten spuiten, en verder opbouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ozzy Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 dat opbouwen gaat nog wel , maar dan .................de bedrading.......@#$%#$* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nick Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 dat opbouwen gaat nog wel , maar dan .................de bedrading.......@#$%#$* daar heb je toch zeker ook een mannetje voor en zo te horen wordt je al een echte plaatwerker 87wrangler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shark Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 Gewoon alles goed vastleggen met 'n digitale fotocamera, dan kun je alles nog terugkijken bij de montage. Eigenlijk valt de bedrading wel mee, kan niet zoveel aan misgaan. Ik heb naast digitale foto's ook nog alles gelabeld. Wel behoorlijk wat werk aan je "nieuwe" body het is nog een serieuze herstelklus. Wellicht ten overvloede maar let vooral op alle plekken waar het plaatwerk dubbel zit, anders heb je over een aantal jaren alweer de eerste blaren onder je mooie nieuwe lak zitten. Zeker de achterste dwarsbalk, spatbordranden en bij de verstevigingstukken bij het Jeep logo goed controleren. i.i.g. een mooi project, welke kleur wordt ie?? Succes ermee! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 12, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 Ozzy gaat wat bijzonders doen met het dash, foto's zullen 'm niet echt veel verder helpen....... meer daarover in zijn topic. Dit topic gaat enkel en alleen over de nieuwe body. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2006 hoi jos altijd welkom , zou je ze willen sturen naar jeeprenegade@chello.nl alvast bedankt grt maurice Waar wil je foto's van hebben? Dan maak ik ze even Denk van voorruitframe/kachel en bevestigingspunten body... verder nog? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst November 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2006 De gaatjes waar de ruitensproeiers van een yj zitten zijn ook anders dan die van een cj. In sommige yj body´s zitten aan de zijkant voor gaten voor de richtingaanwijzers, best ook dicht maken. En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ozzy Geplaatst November 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2006 En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981) klopt zat ik eerst ook over te denken om dat te doen .............maar de body is aan de binnenkant gegalvaniseert..................... en om nu een stuk blik uit te zagen , en er weer een stuk in te zetten wat niet gegalvaniseert is ...............kwee niet ( keb er zeker wel overwogen ,om het te doen ) je bedoeld deze grtz ozzy Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst November 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2006 En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981)klopt zat ik eerst ook over te denken om dat te doen .............maar de body is aan de binnenkant gegalvaniseert..................... en om nu een stuk blik uit te zagen , en er weer een stuk in te zetten wat niet gegalvaniseert is ...............kwee niet ( keb er zeker wel overwogen ,om het te doen ) je bedoeld deze grtz ozzy Ja idd, ook altijd mooi om aan de muur op te hangen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ozzy Geplaatst November 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2006 Afgelopen week hebben we ons eerst even bezig gehouden met de motorkap... daar zaten een paar slechte plekken in: Rotte plekken rond het rechter motorkapscharnier. Slechts één remedie: d'r uit slijpen! Resultaat: een hap uit een dubbel stuk plaat! Vervolgens een stukje plaat precies op maat gemaakt, en vast gehecht. En dan: Definitief aflassen, en opletten dat de plaat niet gaat "trekken"! Het resultaat: plaatje zit erin! Klaar om vlak te slijpen en in de primer te spuiten. Eindresultaat aan de onderkant. Klaar voor strakmaken en spuiten! Inmiddels staat er een geïnproviseerde straalcabine klaar, waarin de body maandagavond ontdaan zal worden van roest. Tot de volgende update!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2006 wel jammer van die Jeep Club sticker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst December 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2006 En nog bezig geweest? Ik volg het op de voet! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2006 Jazeker! Inmiddels is er e.e.a. gestraald, en de schade valt best mee! De eerste gaten in het schutbord, die er bij de YJ wel, maar bij een CJ niet inzitten zijn gedicht en er is een stuk plaat onder het rechter raamscharnier vervangen. Dit laatste stuk was niet doorgerot, maar dusdanig aangetast dat we het toch maar hebben vervangen! a.s. Donderdag gaan we weer ff verder... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst March 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2007 en?... laatste update is van 4 dec 2006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ozzy Geplaatst March 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2007 en?...laatste update is van 4 dec 2006 de foto,s zijn er volgens mij al .....nu nog.......... :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst April 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2007 hoe gaat het met de body van ozzy?zie geen update's meer,gebeurt er nog wel wat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.