Spring naar bijdragen

Een "nieuwe" body voor Ozzy


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Zoals in een ander project te lezen is, gaat Ozzy z'n CJ-7 grondig aanpakken. Da's nodig, want de huidige body is, ehhh.... nahja

Dus: In opdracht van Ozzy ff gezocht en een andere gevonden! Het is een body van een YJ, niet al te "krokant" en oorspronkelijk in '88 op een YJ chassis gezet. Er zit natuurlijk wel wat werk aan:

- Aanpassen voor gebruik op een CJ chassis

- Roestschade verhelpen.

- Aanpassen voor gebruik CJ voorruitframe ( kachel!) koppeling, rem, enz.

De reparatie's/aanpassingen zullen door Panther ( forummember die na de forumcrash nog opnieuw moet worden aangemeld) en mij uitgevoerd gaan worden.

(Nooit gedacht dat ik ook een keer aan het plaatwerk zou gaan.... maar 't komt er dus toch van! )

In dit topic dus regelmatig een verslag van de werkzaamheden. De body staat inmiddels in de werkplaats, ontdaan van alle componenten én de eerste roestige stukjes.

Een indruk:

IMG_6647.JPG

Roestschade voor de rechter wielkuip.

IMG_6648.JPG

Zelfde schade, nu van binnenuit gezien, nadat er het nodige is weggeslepen.

IMG_6649.JPG

Linkerkant: Idem!

IMG_6650.JPG

Weggeslepen stukje van de rechterkant.

IMG_6652.JPG

Links: De afmetingen van het nieuwe stuk plaat al afgetekend.

IMG_6654.JPG

Linksvoor, waar het voorscerm aansluit op de body: Keihard!! De roest is moeiteloos

weg te stralen, zie het kleine teststukje rechtsonder op de foto.

IMG_6655.JPG

Rechtsvoor wat meer problemen. Slechte stuk is er hier al uit.

Nog een paar indrukken:

IMG_6656.JPG

Achterhoeken: Keihard! Tankopening gaat echter dicht en

wordt naar de andere kant verplaatst!

IMG_6660.JPG

Bekende plek.... komt een nieuw stukje plaat in!

IMG_6664.JPG

De beruchte rand onder het raamframe: Prachtig gaaf!!!

Tot zover... tot en met de "aflevering" van de body aan Ozzy, zal ik regelmatig de voortgang posten!

Als eerste gaan we komende week de roestige gedeelten van de body stralen en in een etsende primer zetten.

Wordt vervolgd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, daar kun je je qua plaatwerk inderdaad even op uitleven!

Mocht je foto's nodig hebben voor aanpassingen van de body voor CJ chassis geef maar een gil.

Veel suc6!

hoi jos

altijd welkom smile.gif , zou je ze willen sturen naar jeeprenegade@chello.nl

alvast bedankt

grt maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"etsende primer" is een primer die zich in het blanke staal "vreet"... Hierdoor ontstaat een zeer sterke grondlaag voor de uiteindelijke laklaag.

TOEPASSING

Wash primer wordt gebruikt als etsende hechtprimer op diverse metalen. Bij toepassing van wash primer onder een lak of laksysteem, wordt de duurzaamheid, in vergelijk met met een laksysteem zonder primer, aanzienlijk verlengd.

Op het blanke metaal onstaat een gecompliceerde reeks reacties, waarbij het fosforzuur van de verharder component reageert met het metaaloppervlak, terwijl tegelijk uitharding van de washprimer plaatsvindt. Door deze gelijktijdige reacties wordt een uitstekende hechting verkregen.

EIGENSCHAPPEN

  • zeer snelle droging
  • uitstekende hechting
  • uitstekende passivering
  • uitstekende corrosiewering
  • uitstekende slagvastheid
  • uitstekende slagvastheid

ONDERGROND

De ondergrond dient vrij te zijn van walshuid, roest, vet en vuil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna...

We hebben eerst in kaart gebracht waar de carosserie moet worden aangepakt, en waar "verdachte" stukjes zitten. Daarna hebben we alvast wat weggeslepen, om ook de binnenzijde van die delen te kunnen bereiken.

Volgende stap is, om ruim om de roest heen te zandstralen én alle plekken met opervlakkige roest ook even blank te stralen. DIRECT daarna gaat er de etsende grondlaag op, omdat gestraalde plaat anders met een paar uur weer rood geroest is!

Na deze behandeling weten we precies wat er waar moet worden vervangen. Zodra er een deel plaat is vernieuwd, wordt deze meteen weer blank gemaakt en in de etsende grondlaag gezet. De delen uit het zicht ( tussen 2 lagen plaat zeg maar) worden direct in een beschermende wax gezet ( dezelfde als autofabrikanten tegenwoordig in nieuwe auto's gebruiken).

Als laatste worden alle plekken waaraan gewerkt is strak gemaakt met plamuur, waarbij het streven natuurlijk is om zo min mogelijk plamuur toe te passen.... Nouwkeurig stukken inlassen dus!

Daarna kan de body naar Ozzy. Hij zal dan de onderkant en de binnenkant (laten?) spuiten, waarna de body op het chassis kan. Als laatste zal hij de vrijwel afgemonteerde auto laten spuiten, en verder opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon alles goed vastleggen met 'n digitale fotocamera, dan kun je alles nog terugkijken bij de montage.

Eigenlijk valt de bedrading wel mee, kan niet zoveel aan misgaan. Ik heb naast digitale foto's ook nog alles gelabeld.

Wel behoorlijk wat werk aan je "nieuwe" body het is nog een serieuze herstelklus. Wellicht ten overvloede maar let vooral op alle plekken waar het plaatwerk dubbel zit, anders heb je over een aantal jaren alweer de eerste blaren onder je mooie nieuwe lak zitten.

Zeker de achterste dwarsbalk, spatbordranden en bij de verstevigingstukken bij het Jeep logo goed controleren.

i.i.g. een mooi project, welke kleur wordt ie??

Succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gaatjes waar de ruitensproeiers van een yj zitten zijn ook anders dan die van een cj.

In sommige yj body´s zitten aan de zijkant voor gaten voor de richtingaanwijzers, best ook dicht maken.

En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981)

klopt zat ik eerst ook over te denken om dat te doen

.............maar de body is aan de binnenkant gegalvaniseert.....................

en om nu een stuk blik uit te zagen , en er weer een stuk in te zetten wat niet gegalvaniseert is ...............kwee niet

( keb er zeker wel overwogen ,om het te doen )

je bedoeld deze

logojd9.jpg

grtz ozzy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als je nog een stapje verder wil gaan dan kun je best het JEEP logo aan de zijkant uit je cj body ook overzetten naar de yj body.... (yj body heeft JOOP, net als de cj´s na 1981)

klopt zat ik eerst ook over te denken om dat te doen

.............maar de body is aan de binnenkant gegalvaniseert.....................

en om nu een stuk blik uit te zagen , en er weer een stuk in te zetten wat niet gegalvaniseert is ...............kwee niet

( keb er zeker wel overwogen ,om het te doen )

je bedoeld deze

logojd9.jpg

grtz ozzy

Ja idd, ook altijd mooi om aan de muur op te hangen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week hebben we ons eerst even bezig gehouden met de motorkap... daar zaten een paar slechte plekken in:

IMG_6732.JPG

Rotte plekken rond het rechter motorkapscharnier.

IMG_6736.JPG

Slechts één remedie: d'r uit slijpen!

IMG_6741.JPG

Resultaat: een hap uit een dubbel stuk plaat!

IMG_6744.JPG

Vervolgens een stukje plaat precies op maat gemaakt, en vast gehecht.

IMG_6745.JPG

En dan: Definitief aflassen, en opletten dat de plaat niet gaat "trekken"!

IMG_6747.JPG

Het resultaat: plaatje zit erin! Klaar om vlak te slijpen en in de primer te spuiten.

IMG_6752.JPG

Eindresultaat aan de onderkant.

IMG_6753.JPG

Klaar voor strakmaken en spuiten!

Inmiddels staat er een geïnproviseerde straalcabine klaar, waarin de body maandagavond ontdaan zal worden van roest.

Tot de volgende update!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Jazeker!

Inmiddels is er e.e.a. gestraald, en de schade valt best mee!

De eerste gaten in het schutbord, die er bij de YJ wel, maar bij een CJ niet inzitten zijn gedicht en er is een stuk plaat onder het rechter raamscharnier vervangen. Dit laatste stuk was niet doorgerot, maar dusdanig aangetast dat we het toch maar hebben vervangen!

a.s. Donderdag gaan we weer ff verder...

IMG_6781.JPG

IMG_6783.JPG

IMG_6786.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...