Spring naar bijdragen

(Te)snel warm worden


king
 Share

Recommended Posts

Beste Allen

Ik ben sins kort de trotse bezitter van een cherokee 4L uit 1999, ondanks het forse benzine verbruik ben ik zeer tevreden over de Jeep.

Ik heb 1 vraagje mijn temperatuur meter bereikt na ongeveer 15 minuten al de 90 a 100 graden. Tijdens het rijden blijft de temperatuur wel constand (net onder de 100 graden) ook al sta ik in de file dan blijft de temperatuur net onder de 100 graden.

Mijn vraag is dan ook is dit normaal dat de temperatuur zo snel oploopt

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten

King

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik heb ook zo'n soort probleem, nu blijftie netjes onder de 100 zitten (en soms duiktie ook weer nog een stuk lager), maaaar de zomer komt er weer aan, en dan duiktie ruim boven de 100 (toch wel aardig richting het rooie), maar daar ook zo af en toe dan duiktie ook weer ineens een stuk lager..

Vorig jaar (mei) heb ik de koelvloeistof laten vervangen want die was IMHO een bietje verontreinigd, maar dat heeft niet veel geholpen. Ik was eigenlijk van plan om dit jaar de hele zooi een door te laten spoelen want ik kan me voorstellen dat als het systeem wat smerig is en alleen de vloeistof is vervangen dat er hier en daar nog 'rest' voor problemen kan zorgen.

Het feit datie soms ineens een duik gaat nemen (ook als ik bv in de file sta te 'wachten') doet mij misschien vermoeden dat er mogelijk iets voor zorgt dat de vloeistof niet 'op tijd' wordt gekoeld..

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn, of zal ik toch echt moeten denken om een nieuwe radiator aan te moeten schaffen (terwijl mij die dus wel goed lijkt te werken omdatie soms ineens dus de temperatuur wel netjes naar beneden gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebrek aan koeling kan veroorzaakt worden door een verstopte radiateur ( in- of uitwendig ), of een defecte thermostaat.

Daarnaast kan de oorzaak zitten in de koelwatertemperatuursensor ( pff, 2x woordwaarde... :bye1: ), in dat geval geeft de meter gewoon een verkeerde waarde aan.

Overigens is het normaal dat de temperatuur in de zomer, zeker in een file, wat hoger oploopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij staat er in de chilton een lijst met weerstandswaardes behorende bij temperaturen van de sensor, daarmee zou je het na kunnen meten. zit helaas nu niet thuis dus kan het niet opzoeken....

ik zal het zelf eens opzoeken dan, want ik heb zelf ook de chilton manual (niet dat ikzelf automonteur ben ofzo, verre van, maar ik vindt het handig om toch zo'n manual te hebben. Hiervoor had ik een samurai en een vitara, en die stonden gelukkig in dezelfde manual LOL)..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

De koelvloeistof was vies: misschien dat de thermostaat daardoor ook blijft plakken. Dus thermostaat uithalen en vervangen of reinigen met ...iets !

Een de radiateur vanuit de motorruimte eens goed schoonblazen met compressor. Als je een airco hebt kan er tussen radiateur en condersor (rad. van airco) veel troep zitten waardoor luchtstroom door de 2 radiateurs slecht is. Je kunt de radiateur van motor redelijk makkelijk losmaken, en licht kantelen richting motor. Die ruimte heb je dan om schoon te blazen (ook vanuit motorruimte !) En dan heb je nog de automaat die flink warm wordt onder je voeten... een auto-bak van 8 liter en dan zo'n lullig koelertje voorop. Dat wil wel warm worden ! Dan is een jeep op lpg wel gunstig, want de verdamper vraagt best wel wat warmte. En ff off-topic: kun je je verwarming met een 3-wegklep aansluiten op de verdamper en zo ombouwen tot airco ? Dus door koelwater door verdamper (koud) of door motor(warm) te laten stromen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...