Rick van Unen Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Wat zijn nou de grootste verschillen tussen een nekaf en een cj5? Gr Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Wat zijn nou de grootste verschillen tussen een nekaf en een cj5? Gr Rick Op een nekaf vind je alleen metrische boutjes en moertjes....verder is een nekaf volgens mij vrijwel identiek aan de cj-5 van vergelijkbare bouwjaren... hoewel...schiet me nu te binnen dat een cj uitvoering vast geen carteroverdruk systeem heeft voor doorwadingen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Wat zijn nou de grootste verschillen tussen een nekaf en een cj5? Gr Rick Hallo Rick, Hier even de belangrijkste verschillen: Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA. Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch. Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's. Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar. Instumentarium geheel anders. Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet. Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei ) Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering.... Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele) Groeten, Albert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 vond deze link ook nog klik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 Hallo Rick,Hier even de belangrijkste verschillen: Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA. Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch. Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's. Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar. Instumentarium geheel anders. Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet. Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei ) Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering.... Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele) Groeten, Albert. Damned..inderdaad......en dat voor iemand die een nekaf gehad heeft en nu cj-5 rijdt....ik ga een hoekje zoeken om me in te schamen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeplover Geplaatst October 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 22, 2006 Stuurstangen NEKAF zijn zwaarder uitgevoerd. Veerschommels nekaf staan van voor achter de veer , bij een cj5 het zelfce als een cj7 of wrangler. De bruggen van een Nekaf zijn 5.38 en bij een cj5 kan dat verschillen. Nekaf twee poken voor de 4X4 , zoals een MB . CJ5 een pook. Dan nog niet gesproken over de ruitenwissers Damned..inderdaad......en dat voor iemand die een nekaf gehad heeft en nu cj-5 rijdt....ik ga een hoekje zoeken om me in te schamen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst October 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 22, 2006 Is de nekaf ook terreinvaardiger? bedankt voor de reacties Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nekaf Geplaatst October 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2006 Hallo Rick,Hier even de belangrijkste verschillen: Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA. Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch. Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's. Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar. Instumentarium geheel anders. Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet. Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei ) Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering.... Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele) Groeten, Albert. Alles metrisch, behalve het blok? Vreemd dat ik dan voor alle niet blokbouten mijn inchsleutels moet gebruiken. Kortom alle maten zijn inch De Nekaf is op een paar kleine details na, exact hetzelfde als de Amerikaanse M38A1. Elk onderdeel is geimporteerd uit Toledo en hier geassembleerd. Op een paar details na. Zoals bv een beugeltje om de knipperlichten, extra spatbord reflector. Groetjes Hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos Reuling Geplaatst November 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2006 Hallo, En Nekaf is een in Rotterdam door de "NEderlandse KAiser en Fraiser" fabrieken geassembleerde M38A1. Op een paar kleine details na, is de Nekaf een echte M38A1. Dus ook de inch-maten. Het is de voorloper van de CJ5, dat gebouwd is van 1950 t/m 1971. In de jaren '65 t/m '71 was de CJ5/CJ6 leverbaar bet een 225 (3.7) Buick V6 van 160 pk. Het grote verschil tussen een Civile (CJ) en militaire jeep van de goede oude tijd is: - 24V ipv 12V - Waterdicht motor systeem - gedeelde voorruit - Shackle reversal op de vooras - Geen achterklep - koplampen in de grill - Dashboard Metrische maten (schroeven) kom je pas tegen in de Chrysler-tijd. MVG Jos Reuling Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst January 30, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2007 Waarom zitten de shackels bij een nekaf vanvoor dan? Gr rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2007 Waarom zitten de shackels bij een nekaf vanvoor dan? Gr rick Bij een CJ zitten de shackels aan de voorzijde van de bladveer, en bij de Nekaf aan de achterzijde (en dit zijn smeerbare). Maar er zijn ook CJ's met reversed shackles...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst January 31, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2007 Waarom zitten de shackels bij een nekaf vanvoor dan? In het terrein zijn shackles aan de achterzijde beter omdat de veer natuurlijker kan bewegen over obstakels. (de veer wordt naar achter gedrukt wanneer het wiel tegen een opstakel komt i.p.v. naar voor waardoor de klap harder zou aankomen) Voor het rijgedrag op de weg is een shackle aan de voorzijde gunstiger omdat dat het duikgedrag bij remmen verminderd. Voor de CJ was het rijgedrag op de weg belangrijker als bij de M38A1 en dat is dus de reden voor dat verschil in bladveerophanging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.