Spring naar bijdragen

verschil nekaf/cj5


Recommended Posts

Wat zijn nou de grootste verschillen tussen een nekaf en een cj5? unsure.gif

Gr Rick

Op een nekaf vind je alleen metrische boutjes en moertjes....verder is een nekaf volgens mij vrijwel identiek aan de cj-5 van vergelijkbare bouwjaren...

hoewel...schiet me nu te binnen dat een cj uitvoering vast geen carteroverdruk systeem heeft voor doorwadingen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn nou de grootste verschillen tussen een nekaf en een cj5? unsure.gif

Gr Rick

Hallo Rick,

Hier even de belangrijkste verschillen:

Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA.

Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch.

Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's.

Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar.

Instumentarium geheel anders.

Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet.

Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei )

Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering....

Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele)

Groeten,

Albert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rick,

Hier even de belangrijkste verschillen:

Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA.

Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch.

Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's.

Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar.

Instumentarium geheel anders.

Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet.

Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei )

Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering....

Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele)

Groeten,

Albert.

Damned..inderdaad......en dat voor iemand die een nekaf gehad heeft en nu cj-5 rijdt....ik ga een hoekje zoeken om me in te schamen.... biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurstangen NEKAF zijn zwaarder uitgevoerd. Veerschommels nekaf staan van voor achter de veer , bij een cj5 het zelfce als een cj7 of wrangler. De bruggen van een Nekaf zijn 5.38 en bij een cj5 kan dat verschillen.

Nekaf twee poken voor de 4X4 , zoals een MB . CJ5 een pook. Dan nog niet gesproken over de ruitenwissers

Damned..inderdaad......en dat voor iemand die een nekaf gehad heeft en nu cj-5 rijdt....ik ga een hoekje zoeken om me in te schamen.... biggrin.gif
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rick,

Hier even de belangrijkste verschillen:

Nekaf is in Rotterdam Nederland gefabriceerd en niet in Toledo Ohio USA.

Schroefdraad is metrisch i.p.v. inch, behalve het motorblok, dat is wel inch.

Nekaf is 24 volt, CJ5 12volt. Andere dynamo, startmoter en accu's.

Kleine afwijkingen in plaatwerk, maar wel uitwisselbaar.

Instumentarium geheel anders.

Nekaf heeft een waterdicht electriche instalatie, CJ5 niet.

Carter overdruksysteem ( wat Darkwollf ook al zei )

Verder zijn er nog tal van kleine verschillen, afhankelijk van welke uitvoering....

Maar de belangrijkste is dat de Nekaf geproduceerd is volgens militaire standaards, en de CJ volgens civile standaards. (lees commercieele)

Groeten,

Albert.

Alles metrisch, behalve het blok? Vreemd dat ik dan voor alle niet blokbouten mijn inchsleutels moet gebruiken. Kortom alle maten zijn inch

De Nekaf is op een paar kleine details na, exact hetzelfde als de Amerikaanse M38A1. Elk onderdeel is geimporteerd uit Toledo en hier geassembleerd. Op een paar details na. Zoals bv een beugeltje om de knipperlichten, extra spatbord reflector.

Groetjes

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo,

En Nekaf is een in Rotterdam door de "NEderlandse KAiser en Fraiser" fabrieken geassembleerde M38A1. Op een paar kleine details na, is de Nekaf een echte M38A1. Dus ook de inch-maten.

Het is de voorloper van de CJ5, dat gebouwd is van 1950 t/m 1971. In de jaren '65 t/m '71 was de CJ5/CJ6 leverbaar bet een 225 (3.7) Buick V6 van 160 pk.

Het grote verschil tussen een Civile (CJ) en militaire jeep van de goede oude tijd is:

- 24V ipv 12V

- Waterdicht motor systeem

- gedeelde voorruit

- Shackle reversal op de vooras

- Geen achterklep

- koplampen in de grill

- Dashboard

Metrische maten (schroeven) kom je pas tegen in de Chrysler-tijd.

MVG

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Waarom zitten de shackels bij een nekaf vanvoor dan?

In het terrein zijn shackles aan de achterzijde beter omdat de veer natuurlijker kan bewegen over obstakels. (de veer wordt naar achter gedrukt wanneer het wiel tegen een opstakel komt i.p.v. naar voor waardoor de klap harder zou aankomen)

Voor het rijgedrag op de weg is een shackle aan de voorzijde gunstiger omdat dat het duikgedrag bij remmen verminderd.

Voor de CJ was het rijgedrag op de weg belangrijker als bij de M38A1 en dat is dus de reden voor dat verschil in bladveerophanging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...