Spring naar bijdragen

Vering, stug of toch soepel?


Recommended Posts

Hoi,

Ik ben nieuw hier dus ten eerste hallo allemaal! Sinds alweer een behoorlijke tijd ben ik op een laag pitje aan het rondkijken naar een CJ of YJ. De laatste tijd steeds meer en ook steeds serieuzer dus het leek me wel eens tijd worden om me op een forum te registeren.

Nu rij ik zelf op het moment ook veel op een enduro motor en daardoor vroeg ik me af waarom iedereen de vering en demping zo stug maakt als men de auto ophoogt. Als ik het vergelijk met een enduro motor dan is deze juist vrij soepel met een lange veeruitslag zodat je snel over oneffenheden kunt rijden. Een maat van me heeft een Dodge W200 en die is behoorlijk hoog en ook zo stug als de neten. Een behoorlijke stuiterbak en ook een echte ruggebreker, als je niet uitkijkt. Met zo'n ding kun je dus eigenlijk niet meer normaal over een knollenveldje knallen en als crosser vind ik dat natuurlijk erg jammer smile.gif Ik ben eigenlijk van mening dat het ook anders kan: Kijk maar naar de wagens die in de Dakar rijden. Nu weet ik ook wel dat je met twee van die starre assen ook nooit het lage onafgeveerde gewicht van zo'n auto zult krijgen dus het zal toch altijd een beetje behelpen zijn maar toch vraag ik me af of wat minder stug niet vaak beter is. Of zie ik als leek wat over het hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk niet over je hoofd maar onder de auto.

CJ, YJ en W200 hebben bladveren. biggrin.gif

Tj heeft schroefveren en dus comfortabeler.

Zo ver was ik ook al wel hoor biggrin.gif Maar is het dan technisch onmogelijk om een bladveer te maken met dezelfde veerkarakteristiek als een schroefveer? Het gaat me overigens niet zozeer om comfort. Nou ja.. het zal allemaal ook wel te maken hebben met het ouderwets zijn van zo'n bladveer configuratie. Het is niet voor niets dat ze dat tegenwoordig eigenlijk niet meer zo doen. Maar ik vroeg me af of er ook manieren zijn om het wat moderner aan te laten voelen (zonder conversie naar coil-overs o.i.d)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja je kan de bladveren omsmelten en schroeveren van maken................

Maar het zal ook wel te maken hebben met de aantal veerbladen en hoe vlak ze staan. Hoe ronder ze staan des te stugger.

De leeftijd zal ook wel meetellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook wel soepele bladveren maar over het algemeen zijn de veren die het sterkst zijn gebogen het meest stug. Ik heb zelf het liefst een vlakke bladveer. Vergeet ook niet het aandeel van de schokdemper. Die zijn nog vaker de oorzaak van een kapotte ruggegraat als de bladveren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben eigenlijk van mening dat het ook anders kan: Kijk maar naar de wagens die in de Dakar rijden. Nu weet ik ook wel dat je met twee van die starre assen ook nooit het lage onafgeveerde gewicht van zo'n auto zult krijgen dus het zal toch altijd een beetje behelpen zijn maar toch vraag ik me af of wat minder stug niet vaak beter is.

Dakar wagens.. maar dan heb je het over serieus gesponserde teams. Dat is wel wat anders dan het èchte werk: compromis sluiten tussen je wil en je bankrekening. smile.gif

Daarnaast is er nog een verschil, kilometers lang rechtuit rijden is natuurlijk leuk maar zo langzaam mogelijk op techniek rijden is een heel ander verhaal. wink.gif

Kortom, wat wil jij?

Alles is te maken/kopen.

Het voordeel van wat stuggere vering is stabiliteit.. ook weer een compromis en hangt ook weer af van wat je zelf het fijnst vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor bladveren te veranderen kan je makkelijk paraboolveren steken, dit

is al een pak soepler.

Klinkt interessant. Wat is dat precies? Wat ik er van kan vinden is dat het een progressieve veer is. Ik kan er zo snel niet echt een plaatje van vinden. Zijn het wel nog bladveren maar dan anders van vorm (parabolisch)?

Edit: Ik lees net ergens dat het bladveren zijn waarbij je in eerste instantie ruimte hebt tussen de bladen. Hoe verder je inveert, hoe meer bladen hij gaat belasten. Zou inderdaad soepeler moeten rijden. Overigens heb ik gisteren eens in een YJ proefgereden (van een mede forummer smile.gif ) en bij die auto vond ik het nogal meevallen met de stugheid. Die dodge van die vriend van me is 10 keer erger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...