Spring naar bijdragen

Oh zit dat zo.....


Recommended Posts

Yep, hij...oh sorry........ZIJ staat inmiddels voor de deur. Afgelopen zondag hebben we de YJ in Spijkenisse opgehaald maar Astrid zal tzt wel wat uitgebreider vertellen over haar ervaringen en (als jullie geluk hebben) nog wat foto's plaatsen...... van haarzelf natuurlijk want hoe een YJ eruit ziet weten jullie wel denk ik toch... biggrin.gif

Ik heb even 2 praktische vragen:

1. Hoe zit die radio in het dashbord? Lijkt er niet op alsof je deze in z'n geheel eruit kan trekken of vergis ik me daarin?

2. Mijn oldtimerexpert heeft de chromen spiegels erop gezet maar ik vraag me af of dit goed is zo. In de rechterspiegel zie ik niets behalve de A-stijl... heeft 'ie niet toevallig iets verkeerdom gemonteerd?

Bij voorbaaat excuses voor de wellicht wat domme vragen ph34r.gif maar wellicht kunnen julie wat advies geven?

Vast bedankt!

Ronald

radio2pe.jpg

spiegels8pi.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 97
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

De radio zit achter de dashbekleding vast met schroeven. Je moet de kap over de meters losnemen( 6 schroeven) om daar bij te komen. Als je de schroeven loshebt, kun je de radio er recht naar voren uittrekken. Aan de bovenkant zit nog wel een klemmetje, waardoor het even wat zwaar zal gaan.

De spiegels zitten bijna goed...

De linker spiegel hoort een kwartslag gedraaid te worden. Simpel: Draaien op het kogelgewricht. De stand van het glas is dan identiek aan de linker. Het zicht is inderdaad niet optimaal en de vorruitstijl blijft wat in de weg zitten.

De spiegelsteun hoort trouwens op het onderste gedeelte van het raamscharnier te zitten. Daardoor zitten de spiegels wat lager, hetgeen ook wat meer zicht opleverd, én kun je met platgelegde ruit rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedank voor het snelle en duidelijke antwoord! De hemelvaartdagen krijgen daarmee ook weer een nuttige bestemming! Moet nog wel eerst even een setje Torxen kopen want die ontbreken nog in de verzameling. ohmy.gif Sowieso geen slecht idee want er zal zo her en der nog wel gesleuteld moeten worden in de toekomst.....

Ben benieuwd naar de radio want zoals gezegd ziet het eruit alsof het een vast dashonderdeel is maar at kan ik me bijna niet voorstellen. Desnoods komt de decoupeerzaag en de dremel even in actie want kwalitatief is dit echt..... ahum..... niet echt overtuigend. cool.gif Ben alleen nog even aan het piekeren waar ik de boxen laat want zoveel geschikte plekken zijn er niet en ze hebben toch wel aardige boem-boem afmetingen. Zit er aan te denken om achter de achterbank een soort hoedenplank te fabrieken waar ik ze inhang. In de deurbekledingzagen vind ik geen goedplan en bovendien betwijfel ik of de deuren diep genoeg zijn. Hoe doen andere creatieve geesten dit eigenlijk?!

Ook het verhaal van de spiegels is duidelijk. Er zaten gewoon kunststof spiegels op de deuren en toen het voorruitframe werd vervangen heeft mijn maatje de chromen spiegels erop gezet en natuurlijk op het bovenste deel van het scharnier dat toch al los zat. Ik weet dat die bouten allejezus vast zaten dus bij de onderste zal het niet anders zijn vrees ik. Dus laat ik ze wel even zo zitten op de bovenste scharnieren totdat As er chromen scharnieren op wil hebben en dat is gewoon een kwestie van tijd.... laugh.gif

Ik zal nog wel even delinker spiegel draaien, zie nu inderdaad ook dat deze een kwartslag gedraaid moet worden. De rechterspiegel zal ik nog wel proberen wat anders in te stellen maar het blijft dus een beetje behelpen. wink.gif

Nogmaals bedankt zover...... dit forum is echt top! Complimenten! thumbsup.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet of je een achterbank erin hebt?, zo niet is dit misschien een idee, Ik heb een kist tussen de wielkasten gebouwd door alu hoekstukken tegen de wielkast te popnagelen en daaraan weer MDF (16 mm) platen te bouten, de box volgt aan de voorkant de lijnen van de wielkasten en aan de achterkant loopt ie een graadje of 50 omhoog. qua geluif is het top, in de box heb ik ook de versterkers liggen. de kabels van het hele geheel liggen achter het tapijt aan de passagierskant.

PICT0490.sized.jpg

PICT0493.sized.jpg

PICT0492.sized.jpg

misschien dat je er iets aan hebt, een andere optie is een soundbar aan het dak, maar die zijn naar mijn idee gelimiteerd in het formaat boxen dat je erin kan monteren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Pullie, jij hoeft zeker geen kids naar school te brengen 's morgens? biggrin.gif Bij onze zit er 'n achterbank in omdat we onze 2 terroristen mee moeten nemen. Maar we hoeven dan ook niet helemaal zo'n uitgebreide installatie als jij. Een 4x45W Blaupunkt en wisselaar voldoet uitstekend. De JBL-boxen hebben ongeveer het formaat als de ovale luidsprekers op jouw foto.

Bovenop de wielkasten is ook wel aardig idee Nick. Heeft het voordeel dat het geluid redelijk op oorhoogte zit maar het nadeel dat de mannetjes van hun zij-uitzicht en armsteun kwijt zijn. Even kijken en met de directrice overleggen. Gewoon een hoedenplank achter de achterbank is natuurlijk zo gemaakt en kan in geval van nood er ook zo weer uit.

Nou ja, gaan wel zien wat het wordt. Ik ga in elk geval even checken waarom de speakers in de soundbar niet werken en de voorste speakers in het dashbord afkoppelen....... wat een verschrikking die dingen..... ph34r.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'maar het nadeel dat de mannetjes van hun zij-uitzicht en armsteun kwijt zijn.

ik heb hier een foto ervan ik weet niet of die boxen vergelijkbaar zijn qua afmeting, Anders kan je ze ook een heel eind naar achteren schuiven, en dan staan ze bijna helemaal achter de rugleuning van je bankje maar dit kwam voor mij beter uit cool.gif

dscf22224gl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn een hoop kant en klare oplossingen voor wranglers en niet te duur

kijk op 4wd.com en zoek op sound. Kant en klare boxen die op de wielkasten passen met of zonder speakers

Ook soundbars boven je hoofd. Die mickey mouse oren vind ik helemaal niks. Duur en slecht geluid.

Kun ok een baspijp achter je achterbank leggen. Bas is toch niet richting gevoelig. Ook kun je een middenconsole kopen met een subwoofer erin.215765invehicle2iu.jpg

Of 2 speakers die je voor je versnellingpook monteert op de vloer.

91970salone3ji.jpg

usd 129,00 91970salone3ji.jpg

Ik ben helemaal gek van muziek maar met softtop en mn banden hoor ik toch niet veel van de radio dus laat ik em maar uit.

spiegels

Ik had ook die spiegels op de raamscharnieren en met name de rechterspiegel vond ik zwaar klote want je ziet geen fluit

Veel fijner vind ik de Jeep spiegels die op het deurscharnier zitten. Je moet dan wel andere deurscharnieren bestellen met ander spiegels. Ik heb die csharnieren op mn hele stalen deuren en ook op mn halve stalen deuren dus kan ze zo overzetten. Vooral rechts zie ik veel meer dan de A stijl

spiegels12it.jpg

spiegels27dr.jpg

spiegels32uk.jpg

Ze zijn er ook in RVS maar prijzig. Ik kocht deze origineel Mopar bij B&S voor € 50,00 en nog een stel ook voor € 50 maar dat waren Crown spiegels ( die dubbele arm zit dan dicht en is enkele arm.)

Dit was eenmalige aanbieding Normaal kosten ze bij 4wd usd 84,95 per stel en chrome usd 89,00

Met een mirror relocation bracket kun je je spiegels aan de zijkant van je A spijl monteren en dat geeft ook beter zicht en je hebt dan nog spiegels als je zonder deuren rijd.

89b8pf.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oplossing van Nick lijkt me toch wel wat. De afmetingen van jouw speakers komt redelijk overeen met degene die ik heb en de kastjes kun je natuurlijk gewoon op maat maken zodat er voor de jongens genoeg ruimte overblijft. Weer typisch een jobje voor Koos Klusser maar dat gaat wel lukken. Ga zeker ook even shoppen op 4wd.com, wellicht dat daar nog wat leuks te scoren valt. Vindt het wel belangrijk om goed geluid te hebben in een auto..... een dag zonder muziek is een dag niet geleefd. laugh.gif

Heb in elk geval weer een paar ideetjes om op voort te borduren.

Sta verbaasd te kijken wat er allemaal mogelijk met die spiegels.... ohmy.gif Deze auto's zijn letterlijk net bouwpakketjes. Ben gisteravond nog even bezig geweest met Astrid..... ....... ik bedoel dus om de spiegels in te stellen... cool.gif en dat is wel aardig gelukt. De rechterspiegel incl. arm wat naar achteren gedraaid en nu kun je er wel redelijk wat in zien. Je moet alleen oppassen bij het openen van de deur want anders knalt deze ertegen aan. De andere spiegel een kwartslag gedraaid en voila........ Astrid is tevreden. biggrin.gif

Als ik na de hemelvaart klaar ben met de geluidsinstallatie zal ik wel wat foto's plaatsen van het resultaat. Bedankt zover heren!!

groeten,

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik na de hemelvaart klaar ben met de geluidsinstallatie zal ik wel wat foto's plaatsen van het resultaat. Bedankt zover heren!!

groeten,

Ronald

Ben benieuwd hoe het klinkt op de foto tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben benieuwd hoe het klinkt op de foto tongue.gif

laugh.gif Leuk..... hmmm, ik heb zo her en der nog wel wat webspace dus theoretisch zou ik dan toch ook.... nee, teveel moeite blink.gif Ik heb nog wal anders leuks, nu we toch over geluid praten. Hopelijk wordt ik niet meteen van het forum geknikkerd ph34r.gif maar je moet voor de gein eens kijken en vooral luisteren naar de video op deze pagina.

Gewoon klikken op het zwarte log in screen en vooral niet vergeten het geluid vol open te zetten. rolleyes.gif In die auto heb ik dus geen radio.......

Have fun!

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na gisteren de hele dag gereden te hebben (nou ja, Astrid dan sad.gif ) was het vandaag weer tijd om aan het werk te gaan. Eerst een hoedenplank gefabriekt die ik vanavond met leer van een oude bank ga bekleden en dan despeakers erin.... foto's volgen nog.

De oude radio is eruit en een plek voor de wisselaar is ook al gevonde. Nu ben ik alleen aan het puzzelen met de aansluitingen van de radio. De originele Jeep radio heeft een stekker met 13 aansluitingen en ik geen idee wat wat is. De Haynes manual heeft alleen een schema vanaf '97 en die kleueren kloppen volgens mij niet. Heeft iemand een idee welke aansluitingen de volgende kleuren hebben:

* bruin / geel

* groen

* lila

* rood

* paars

* blauw / wit

* blauw / bruin

* rood / bruin

* oranje / wit

* oranje

* blauw / rood

* blauw / oranje

Ik kom er zonder schema ook wel uit maar dan ben ik nog even aan het puzzelen en meten.... en eigenlijk ben ik heel lui... ph34r.gif

Heeft iemand een schematje wellicht?!?!

Ronald

PS. Ab, Yvonne & Paul: vond het helemaal geweldig om jullie te leren kennen en had eigenlijk weinig zin meer om door te rijden naar Winterswijk. Had eigenlijk veel liever nog even langer bij jullie gebleven en Astrid en Rick met Paul de heuvel opgestuurd...... laugh.gif

Shit m'n eten is overgekookt........... mannen kunnen ook niet multitasken.... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ronald, ik heb net even gekeken in het handboek en niks gevonden in mijn haynes, ik heb ook even in de auto gekeken en ik heb idd ook al die draden, ik heb ze alleen niet aangesloten en de radio rechtstreeks aangesloten met alleen een permanente + en een min en 8 draden voor de speakers, maar als het goed is zijn er 4 voor de speakers 1 met permanente +; 1 met + via het contactslot en 1 --

verder heb ik geen idee, oftewel, ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

here is a listing of wires for a 95 YJ.

1. brown/light blue LR speaker -

2. brown/red LF speaker -

3. orange/white illumination relay output

4. orange panel lamp driver

5. dark blue/red RF speaker -

6. dark blue/orange RR speaker -

7. dark blue/white RR speaker +

8. violet RF speaker +

9. red fused ign switch ourput (acc/run)

10. pink fused b +

11. not used

12. dark green LF speaker +

13. brown/yellow LR speaker +

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beest,

Dank je, met je lijst kan ik wel wat beginnen. Aangezien ik een tamelijk voorzichtig karakter heb, zal ik sowieso de bedrading checken voordat ik alles definitief aansluit. Zal vanavond even een opzetje maken aan de hand van de schema's van de radio en de cd-wisselaar zodat ik morgen niet hoef te puzzelen. laugh.gif

Ben van plan om de soundbar speakers als frontspeakers aan te sluiten en de JBL'en als achterspeakers. Daarmee moet het geluid wel aardig lukken. De wisselaar komt links naast de bestuurdersdeur op de grond. Heb nog even zitten denken om de wisselaar onder de bestuurdersstoel te plaatsen maar dat is gepiel.

Paul, geen probleem. Ik hou het och al redelijk simpel en niet zo uitgebreid als jij. Als ik echte herrie wil neem ik de kids wel mee... laugh.gif

Thanks guys! thumbsup.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter aanvulling nog ff de schema's:

deel 1

deel 2

Leg ze naast elkaar en je weet alles! wink.gif

Ow.. en let even op: Trek nieuwe kabels voor de speakers en probeer niet de originele te gebruiken.

2 Voordelen: Je bedrading blijft origineel en de "vreemde" aftakking voor de soundbar kan je anders lelijk dwarszitten!

Suc7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87Wrangler........... helemaal top dat schema! Bedankt! Misschien dat 5 jaar MTS nu eens hun vruchten gaan afwerpen..... ph34r.gif

Ben nu bezig om de hoedeplank te bespannen met leer.... pokkewerk en bovendien mis ik Topgear.... mad.gif Maar de lijm ruikt wel weer lekker.. blink.gif

Hé Dezperado, wat bedoel je met deken? Heeft je wagen een winterslaap gehouden.... biggrin.gif

Ronald

hmm..een wisselaar OP de grond..en volgens mij gaan jullie

vast en zeker het terrein opzoeken..

waarom denk je dat je pluggen in je bodemplaat heb?? laugh.giflaugh.gif

succes

Terreinrijden met de Wrangler van As???? ph34r.gif Goh daar wordt 'ie toch alleen maar vies van?!?! Alhoewel, even blubberproeven met Paul was een compleet nieuwe ervaring voor me. Wie weet wat dat bij Astrid teweegbrengt. Misschien wordt 't nog eens een 'vies meisje'...... ph34r.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...