Spring naar bijdragen

Laadstroomkabel trekhaak, waar aansluiten?


Recommended Posts

Op mijn trekhaak heb ik een aansluiting nodig met permanente spanning (laadstroom genoemd) Nou ben ik er achter gekomen dat er een (dikkere) blauwe kabel achter uitkomt, maar dat deze voor onder het dashboard ontkoppeld is, of misschien nooit ergens aangesloten is geweest. Wie kan mij vertellen waar deze kabel het beste aangesloten kan worden, zonder gevaar dat deze te warm wordt en kortsluiting en misschien wel brand kan veroorzaken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn trekhaak heb ik een aansluiting nodig met permanente spanning (laadstroom genoemd) Nou ben ik er achter gekomen dat er een (dikkere) blauwe kabel achter uitkomt, maar dat deze voor onder het dashboard ontkoppeld is, of misschien nooit ergens aangesloten is geweest. Wie kan mij vertellen waar deze kabel het beste aangesloten kan worden, zonder gevaar dat deze te warm wordt en kortsluiting en misschien wel brand kan veroorzaken?

trek gewoon vanaf je accu een nieuwe 2,5 mm2 draad in de kleur rood en plaats naast de accu een zweefzekering van 20 of 30 ampere speel je in elk geval op safe.

Want stel dat die blauwe draad wel ergens een functie heeft in de auto kun je grote problemen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik ook gedaan. Wilde in de kofferbak een 12 volts aansluiting hebben en heb dat op dezelfde manier gedaan. Gaatje je in de bodem kabel erdoor en.. Presto!

Ideaal om een omvormer op te gooien als je eens 220v dicht bij de auto nodig hebt Of een kloelkast o.i.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een en ander is afhankelijk van de stekerdoos die wordt of is gemonteerd: 7-polig of 13-polig. De 13 polige aansluiting vereist wat meer aandacht. Dus: is het een 7-polige of een 13-polige aansluiting??

Da's een goeie vraag, het is wel een nieuw soort aansluiting in verband met het binnenkort verplichte mistachterlicht op aanhangers en caravans. Maar het aantal polen heb ik net gekeken, maar dat zijn er nog steeds 7. Maar in die nieuwe contactdoos zit nu een soort palletje wat het mistachterlicht van de wagen zelf uitschakelt als er een caravan of aanhanger aangekoppeld is.

Heb nog even in de grote "Jeepbijbel" gekeken bij de stroomschema's, die "loze" lichtblauwe dikkere draad die naar achteren loopt is voor "TRAILER BRAKE PROVISION". Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, dan kun je inderdaad rechtstreeks een draad (zo dik mogelijk en met een zwevende zekering zo dicht mogelijk bij de accu) aansluiten.

De draad van het mistachterlicht gaat naar de schakelaar, waar (denk ik) ook de voeding van dat licht naar toe moet. Dan is er nog de draad voor de mistachterlamp op de aanhanger, die zal op een of andere manier ook met het schakelaartje verbonden moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dan trek ik wel een draad van de accu naar onder het dashboard waar de blauwe kabel begint, met zekering uiteraard.

De rest is al aangesloten, niks geen poespas met losse schakelaars of zo, het is een heel ingenieus systeem wat ervoor zorgt dat als de stekker van de caravan erin gestoken wordt dat automatisch de stroom van het mistachterlicht van de auto omgeleid wordt naar de caravan, dus geen hinderlijke reflectie van het mistachterlicht van de auto op de caravan. Ik snap niet dat er al niet meer op dit forum over te doen is geweest, het is nl. verplicht per 1 juni, dus er zullen toch wel meer mensen met dit probleem hebben gehandeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dan trek ik wel een draad van de accu naar onder het dashboard waar de blauwe kabel begint, met zekering uiteraard.

De rest is al aangesloten, niks geen poespas met losse schakelaars of zo, het is een heel ingenieus systeem wat ervoor zorgt dat als de stekker van de caravan erin gestoken wordt dat automatisch de stroom van het mistachterlicht van de auto omgeleid wordt naar de caravan, dus geen hinderlijke reflectie van het mistachterlicht van de auto op de caravan. Ik snap niet dat er al niet meer op dit forum over te doen is geweest, het is nl. verplicht per 1 juni, dus er zullen toch wel meer mensen met dit probleem hebben gehandeld?

Er zullen er idd veel meer hier zijn die dat probleem hebben maar daar denk ik nog geen aandacht aan hebben geschonken.

Maar ik heb onlangs een email naar de RDW gedaan met de vraag: op mijn auto zit geen standaard mistlicht ben ik ondanks toch verplicht een mistlicht te voeren op de aanhanger cq caravan ? en indien uw antwoord word beantwoord met een ja hoe moet ik dan allemaal gaan schakelen of gaan laten maken.

Maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gehad.

Voor degene die er makkelijk vanaf willen komen schroef alvast een rode mistlamp achter op de aanhanger aan de linker kant en laat er 2 draden uit komen die naar de centraaldoos lopen van je aanhangerverlichting.

Kun je het in elk geval gaan maken wanneer het jou uit komt wink.gif

Want hier in nederland kunnen ze toch ook wel weer wat verzinnen zeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn info:

De aanhangwagen hoeft geen mistlicht te hebben als de auto dat ook niet hoeft.

Probleem daarbij: Als je de aanhanger een keer aan een andere auto hangt......

In ieder geval hoef je dus geen mistachterlicht op je auto te bouwen als die daarvan tot nu toe was vrijgesteld vanwege het bouwjaar oid!

Wat anders: Als je een mistachterlicht(en) op de aanhanger voert, moet het mistachterlicht(en) op het trekkende voertuig uitgeschakeld zijn! Veel 13 polige stopcontacten hebben daar een ingebouwde schakelaar voor, zodat het mistlicht op de auto automatisch wordt uitgeschakeld wanneer een aanhangwagen wordt aangesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bron www.rdw.nl

Zo staat het op de site van de RDW vermeld,

Voertuigeigenaar > Aanhanger of caravan > Verplichtingen bij gebruik > Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.

Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.

Aanhangwagens met maximum massa van > 750 kg

Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben, als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.

Eisen aan mistachterlichten

* Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.

* Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.

* De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.

* Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nog even in de grote "Jeepbijbel" gekeken bij de stroomschema's, die "loze" lichtblauwe dikkere draad die naar achteren loopt is voor "TRAILER BRAKE PROVISION". Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet.

Aansturing voor een aanhanger met eigen rem-inrichting die aangestuurd wordt op het moment het trekkend voertuig remt.

>>

Kan de continu spanning ook afgetakt worden van de 12 V aansluiting in de bagageruimte? Of levert deze te weinig stroom voor het laden van een accu of koelkast in de caravan?

Ik moet nl ook nog een 13 polige variant monteren voor de wettelijke aanpassing. Op dit moment heb ik nog geen continu spanning naar de 7 polige.

Wat kiezen jullie? MULTICON WEST of Jaeger ... Volgens mij levert Jeep/Chrysler standaard een Jaeger variant.

Caravan Elektriciteit.

<<

Gr, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gekozen voor Multicon West. Dan kan er ook een aanhanger aangekoppeld worden met 7-polig contact. Let op het schema. Er zijn 2 constante stroom contacten, eentje voor de verlichting (permanente aansluiting) en eentje voor de koelkast etc., en die wordt geschakeld via het contact. Dat voorkomt dat de accu wordt leeggetrokken als je vergeet de koelkost uit te schakelen. Aftakken van de binnenverlichting of zo is geen aanrader, de koelkast vraagt redelijk veel stroom en de spanningspiek bij inschakelen is soms niet gering, reken maar minimaal 8A. Op http://www.caravanhandboek.nl vind je een goede verhandeling en adviezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik de Jaeger, en dat bevalt me prima!

De continu voeding die achterin de auto ligt, is absoluut te zwak voor een koelkast. Een lampje zou nog wel gaan, maar zo'n koelkast trekt echt veel te veel stroom!

Zelf heb ik het nog wat anders gedaan:

Een draad vanaf de accu (25A afgezekerd) naar de achterkant van de auto.

Daar een zekeringkastje met 2 zekeringen, één van 10 en één van 16 A.

Een draad vanaf de 10 A zekering naar de aansluiting "9" van de Jaeger doos.

Een draad van de 16 A zekering naar het contact van een relais, de andere kant van dat contact verbonden met aansluiting "10" van de Jaeger doos.

Het relais laat ik bekrachtigen als de motor loopt, maar via het contact kan ook prima.

De hoofdkabel van de accu naar achteren is bij mij 4mm², de rest 2,5mm²

Het werkt prima! Altijd voldoende spanning, ook als de koelkast aan staat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hoofdkabel van de accu naar achteren is bij mij 4mm², de rest 2,5mm²

Het werkt prima! Altijd voldoende spanning, ook als de koelkast aan staat!

Ok, dat wordt dus een draad naar achteren trekken. Ik had begrepen dat de 12V accesoires aansluiting in de bagage ruimte afgezekerd is met 20A en de aanhangerset met 15A.

Dankje voor het advies en ik denk dat ik blijf bij West vanwege de compatibiliteit met de 7 polige.

Greets,

JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...