JOHN GRAND Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Hoi, heb mijn code,s eens gecontroleerd. Vind dat ie wel een hoog verbruik heeft laatste tijd,rijd wel meest in stads/korte afstand laatste tijd.. Zou ook kunnen 52 is een rijk mengsel schijnbaar volegens de code 12 accu zou eraf zijn geweest in laatste 50 startacties ,, is niet zo, accu zit er nu al zeker 4.5 maanden in en niet meer los geweest (nieuwe accu) 13 MAP wat mij niks zegt dit alles als ik goed geteld heb , 55 is einde test weet ik en geeft ie ook aan De computer is een vervangende ,maar helemaal dezelfde (gebruikt) loopt verder perfect op benzine zowel als gas . Iemand een idee wat ik er aan kan/moet doen wat nut heeft?? Het enige verschil is dat ook ie wat langer (lijkt)doortrekt met deze computer en is ook sneller , schakelt wel goed op en ook terug, kickdown ook prima ,tussenbak werkt ook goed . John G. Het is een 4.0 GC van 93 , EN loopt dus op LPG , Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 ik ben niet technisch, dus kan je niet helpen. Mare , foto's ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 ik ben niet technisch, dus kan je niet helpen.Mare , foto's ! Ben niet zo goed met de computer wat de foto,s betreft, maar het is gewoon een standard GC . Het enige wat ik merk het schijnbaar hogere verbruik wat me opvalt , loopt verder echt perfect , maar toch bedankt voor intresse Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 MAP staat voor Manifold Absolute Pressure, deze sensor is de tegenhanger van de luchtmassameter bij andere wagens. Deze meet de luchtdruk in je inlaatspruitstuk, eigenlijk je onderdruk want in jouw inlaatspruitstuk zit onderdruk of vacuum. Naargelang deze druk gaat de MAP sensor gegevens doorsturen naar jouw computer, zodat deze de inspuittijd kan veranderen, bij een hoog vacuum vb stationair zal hij minder moeten inspuiten, bij volgas zal er bijna geen vacuum meer zijn en zal er meer benzine ingespoten worden. Dus als deze stuk ik kan het inderdaad zijn dat jij op een rijk mengsel gaat rijden als noodprogramma. Hoe deze te controleren? Er zit een luchtslangetje op dat naar je inlaatspruitstuk gaat, kijk of dit niet gescheurd is en goed vast zit. Is dit ok, kijk dan naar de contacten er zijn er normaal 3, plus, min en signaaldraad. Kijk of er op de plus inderdaad spanning staat en de min aan de massa licht, voor de signaaldraad moet je kijken bij draaiende motor of er een Voltage opstaat van 0 tot 5 volt, dit moet veranderen naargelang je gas geeft. Succes ermee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 @ TJ , okay , mooi ga dit FF checken dan ,kan wel kloppen dat te rijke mengesel dan ?/ Motor loopt verders goed ook , iets te goed GreetzJ.G. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Vacuumslangetje ziet er goed uit en oo vast , hoop dat ik de goede voor heb dan he... Een stekker met 3 draadjes heb ik nog niet gevonden .er zit wel een vierkant reservoirtje met een stekker ,maar slechts 2 draden eraan , kan het dat zijn ?? Kijk nog even verder terwijl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Ik weet ook niet direct waar deze zit bij een GC, maar bij een Wrangler zit deze op het gasklephuis. Het is een zwart rechthoekig blokje met draadjes en een slangetje. 2 draadjes? Kan maar ik dacht het niet, dan maakt hij massa via het gasklephuis en de 2 draden zouden dan de + en de signaaldraad moeten zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 15, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2006 Nog ff een vraagje over test , is dat beter met een koude of warme motor ,of maakt dat geen verschil?? Ga nog eens controleren i.i.g. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2006 Koude of warme motor maakt niet uit voor het testen van de MAP sensor, voor hem uit te meten moet de motor enkel draaien, bij gasgeven zal je voltage veranderen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2006 De MAP sensor zit bij een YJ niet op het gasklephuis, maar tegen het schutbord: Die sensor heeft trouwens ook bij stilstaande motor een functie:Hij meet de luchtdruk (barometer) zodra je de auto op contact zet. In Nederland niet echt zo belangrijk, maar ga je de bergen in ( ijlere lucht!) dan wordt het wel belangrijk! Op je gasklephuis zit ook een sensor: Dit is de TPS (Throttle Position Sensor). De MAP en de TPS geven, samen met het toerental, voldoende info aan de PCM om de hoeveelheid aangezogen lucht te berekenen. Dat wetende, kun je ook wel nagaan dat de "barometer functie" van de MAP hier een belangrijke is.... Dat je computer moppert over het mengsel en de MAP, kan goed door je LPG komen. Normaal gesproken wordt er bij een LPG installatie nl een vernouwing in het inlaattraject ingebouwd: het inspuitstuk voor het gas. Ik kan me voorstellen dat de computer op een bepaald moment een gasklepstand en toerental ziet, waarbij het vacuum niet klopt... -> foutcode! Ook mengselmeldingen zie je vaak bij motoren op LPG. Alleen de moderne installatie's hebben een Lambda simulator, veelal zijn dat de installatie's die zelf ook het lambda signaal gebruiken voor regeling van de LPG dosering. Mijn advies: Computer resetten en een stuk op benzine rijden. Kijk dan nog eens naar foutcode's. Zijn ze weg, dan weet je genoeg! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2006 Resetten als volgt dacht ik ; accu polen/klemmen beide los en tegen elkaar houden even. Dan weer aansluiten toch dacht ik.?? Moet daar nog en tijd tussen zitten ?/ gr. J.G, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst April 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2006 De MAP sensor zit bij een 5,2 op het gasklaphuis aan de voorzijde. De stekker met 3 draden is duidelijkzichtbaar. Klopt het overigens dat op de plus maar 5 volt staat? Mijn ZJ geeft als fout code 51(O2 sensor meet arm mengsel) daarom MAP uit gelezen. stationeer gaf deze 2,1 volt terwijl tussen 1 en 2 volt volgens Haynes. nu loopt ok deze op LPG dus nogmaals gemeten met open gasklephuis, waarde toen 1,7Volt. Iemand een idee wat code 51 betekend? Labdasonde misschien.. Ivo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst April 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2006 ff zoeken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2006 Moet daar nog en tijd tussen zitten ?/gr. J.G, Paar minuten. Denk je aan de radiocode?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Heb nu de computer gereset. Aangesloten en op benzine gestart geeft nu; 12 is accu en klopt dus. 21 ,kan div. items zijn.(wat te doen ??) en wat is er dan evt. mis ?? 55 einde check up klopt ook dus Heb er nog niet een stuk op benzine mee gereden en ga dat zo doen . Dan weer eens kijken wat ie aangeeft lijkt me . Geeft i.i.g. de 52 code niet aan momenteel . rijk mengsel kijken wat ie op gas gereden aangeeft erna straks.. Nog iemand een idee wat en war ik moet kijken voor de 21 code ?? Gr. John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Zomaar ff 4 verschillende lijsten met foutcode's: 21 Oxygen sensor signal doesn't change (stays at 4.3-4.5V). Probably bad oxygen sensor -KLIK- Problem in the oxygen feedback circuit. 21 Oxygen sensor signal out of range, possibly shorted Lijkt dus iets met de lambdasonde te zijn. Maar rij er eerst maar eens even mee.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Heb er nu een eind op benz. mee gereden en geeft nog die 21 aan (Lamba sonde). Op LPG geeft ie dat ook aan . Merk er niks bijzonders aan , verbruik nu nog niet bekend , weet ook niet of dat invloed heeft ?? Codetabel geeft wel 4/5 mogelijkheden aan i.d.d. Auto doet het verder wel goed dus maar zal wss toch iets aan gedaan moeten worden wellicht. Gr. John Waar vind ik de lamba sonde eigenlijk ?? GC 93 met 4.0 (LPG) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 De MAPsensor zit onder de "'Parravan " van Firewal BDW .ziet er ook hetzelfde uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Geeft nu toch weer de 52 aan ,ook de 21 nog wel op LPG gerede nu ,,wat moet ik nakijken /doen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Tja, het lijkt er toch op dat je lambdasonde defect is. Je vind hem in je uitlaatspruitstuk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Is die te controleren/,maken . kan ook wel een connector zijn daaraan evt. dan ,,vandaar doormeten misschien ?? Zit dus onder motorkap en niet AAN uitlaat ?? Ga dat eens nakijken ,kun je redelijk makkelijk bij volgens mij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Heb je nog een katalysator? Indien deze kapot, geeft hij ook code 21. Ik genereer deze code ook, maar dit is omdat mij katalysator er tussen uit is. Je hebt normaal 2 lambda sondes, voor en achter de katalysator. De eerste regelt je mengsel en de 2e kijkt of je kat. werkt. Indien je kat. kapot is, gaat de 2e lambda sonde dezelfde waardes detecteren als lambda nummer 1, en dit mag niet. Dus je computer krijgt de melding dat er iets mis is tussen 1 en 2 met als verdenker kat. ....... dus foutcode. Concreet: kijk of je kat. in orde is en laat ons iets weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Je hebt normaal 2 lambda sondes, voor en achter de katalysator.De eerste regelt je mengsel en de 2e kijkt of je kat. werkt. Een 4.0 uit '93 heeft dat nog niet. Dat kwam pas met de OBD-II in '96 of '97.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Is dan dus de lamba op het spruitstuk neem ik aan .Beste is dan om er een nieuwe op te zetten , of moet dat eerst doorgemeten worden ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 In ieder geval eerst goed de aansluitingen en stekker van dat ding controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.