Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hoi, heb mijn code,s eens gecontroleerd.

Vind dat ie wel een hoog verbruik heeft laatste tijd,rijd wel meest in stads/korte afstand laatste tijd..

Zou ook kunnen 52 is een rijk mengsel schijnbaar volegens de code

12 accu zou eraf zijn geweest in laatste 50 startacties blink.gif ,, is niet zo, accu zit er nu al zeker 4.5 maanden in en niet meer los geweest (nieuwe accu)

13 MAP wat mij niks zegt

dit alles als ik goed geteld heb ,

55 is einde test weet ik en geeft ie ook aan

De computer is een vervangende ,maar helemaal dezelfde (gebruikt) loopt verder perfect op benzine zowel als gas .

Iemand een idee wat ik er aan kan/moet doen wat nut heeft?? unsure.gif

Het enige verschil is dat ook ie wat langer (lijkt)doortrekt met deze computer en is ook sneller , schakelt wel goed op en ook terug, kickdown ook prima ,tussenbak werkt ook goed .

John G.

Het is een 4.0 GC van 93 , smile.gif

EN loopt dus op LPG ,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

ik ben niet technisch, dus kan je niet helpen.

Mare , foto's !

Ben niet zo goed met de computer wat de foto,s betreft, maar het is gewoon een standard GC .

Het enige wat ik merk het schijnbaar hogere verbruik wat me opvalt , loopt verder echt perfect ,

maar toch bedankt voor intresse wink.gifcool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MAP staat voor Manifold Absolute Pressure, deze sensor is de tegenhanger van de luchtmassameter bij andere wagens.

Deze meet de luchtdruk in je inlaatspruitstuk, eigenlijk je onderdruk want in jouw inlaatspruitstuk zit onderdruk of vacuum.

Naargelang deze druk gaat de MAP sensor gegevens doorsturen naar jouw computer, zodat deze de inspuittijd kan veranderen, bij een hoog vacuum vb stationair zal hij minder moeten inspuiten, bij volgas zal er bijna geen vacuum meer zijn en zal er meer benzine ingespoten worden. Dus als deze stuk ik kan het inderdaad zijn dat jij op een rijk mengsel gaat rijden als noodprogramma.

Hoe deze te controleren? Er zit een luchtslangetje op dat naar je inlaatspruitstuk gaat, kijk of dit niet gescheurd is en goed vast zit. Is dit ok, kijk dan naar de contacten er zijn er normaal 3, plus, min en signaaldraad. Kijk of er op de plus inderdaad spanning staat en de min aan de massa licht, voor de signaaldraad moet je kijken bij draaiende motor of er een Voltage opstaat van 0 tot 5 volt, dit moet veranderen naargelang je gas geeft.

Succes ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vacuumslangetje ziet er goed uit en oo vast , hoop dat ik de goede voor heb dan he...

Een stekker met 3 draadjes heb ik nog niet gevonden .er zit wel een vierkant reservoirtje met een stekker ,maar slechts 2 draden eraan , kan het dat zijn ??

Kijk nog even verder terwijl unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet ook niet direct waar deze zit bij een GC, maar bij een Wrangler zit deze op het gasklephuis.

Het is een zwart rechthoekig blokje met draadjes en een slangetje.

2 draadjes? Kan maar ik dacht het niet, dan maakt hij massa via het gasklephuis en de 2 draden zouden dan de + en de signaaldraad moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De MAP sensor zit bij een YJ niet op het gasklephuis, maar tegen het schutbord:

MAP%20024.jpg

Die sensor heeft trouwens ook bij stilstaande motor een functie:Hij meet de luchtdruk (barometer) zodra je de auto op contact zet. In Nederland niet echt zo belangrijk, maar ga je de bergen in ( ijlere lucht!) dan wordt het wel belangrijk!

Op je gasklephuis zit ook een sensor:

62tbody.jpg

Dit is de TPS (Throttle Position Sensor).

De MAP en de TPS geven, samen met het toerental, voldoende info aan de PCM om de hoeveelheid aangezogen lucht te berekenen. Dat wetende, kun je ook wel nagaan dat de "barometer functie" van de MAP hier een belangrijke is....

Dat je computer moppert over het mengsel en de MAP, kan goed door je LPG komen. Normaal gesproken wordt er bij een LPG installatie nl een vernouwing in het inlaattraject ingebouwd: het inspuitstuk voor het gas. Ik kan me voorstellen dat de computer op een bepaald moment een gasklepstand en toerental ziet, waarbij het vacuum niet klopt... -> foutcode!

Ook mengselmeldingen zie je vaak bij motoren op LPG. Alleen de moderne installatie's hebben een Lambda simulator, veelal zijn dat de installatie's die zelf ook het lambda signaal gebruiken voor regeling van de LPG dosering.

Mijn advies:

Computer resetten en een stuk op benzine rijden. Kijk dan nog eens naar foutcode's. Zijn ze weg, dan weet je genoeg!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De MAP sensor zit bij een 5,2 op het gasklaphuis aan de voorzijde. De stekker met 3 draden is duidelijkzichtbaar.

Klopt het overigens dat op de plus maar 5 volt staat?

Mijn ZJ geeft als fout code 51(O2 sensor meet arm mengsel) daarom MAP uit gelezen. stationeer gaf deze 2,1 volt terwijl tussen 1 en 2 volt volgens Haynes. nu loopt ok deze op LPG dus nogmaals gemeten met open gasklephuis, waarde toen 1,7Volt.

Iemand een idee wat code 51 betekend? Labdasonde misschien..

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu de computer gereset.

Aangesloten en op benzine gestart

geeft nu;

12 is accu en klopt dus.

21 ,kan div. items zijn.(wat te doen ??) en wat is er dan evt. mis ??

55 einde check up klopt ook dus

Heb er nog niet een stuk op benzine mee gereden en ga dat zo doen .

Dan weer eens kijken wat ie aangeeft lijkt me .

Geeft i.i.g. de 52 code niet aan momenteel . rijk mengsel

kijken wat ie op gas gereden aangeeft erna straks..

Nog iemand een idee wat en war ik moet kijken voor de 21 code ??

Gr. John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar ff 4 verschillende lijsten met foutcode's:

21 Oxygen sensor signal doesn't change (stays at 4.3-4.5V). Probably bad oxygen sensor

-KLIK-

Problem in the oxygen feedback circuit.

21 Oxygen sensor signal out of range, possibly shorted

Lijkt dus iets met de lambdasonde te zijn. Maar rij er eerst maar eens even mee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er nu een eind op benz. mee gereden en geeft nog die 21 aan (Lamba sonde).

Op LPG geeft ie dat ook aan .

Merk er niks bijzonders aan , verbruik nu nog niet bekend , weet ook niet of dat invloed heeft ??

Codetabel geeft wel 4/5 mogelijkheden aan i.d.d. unsure.gif

Auto doet het verder wel goed dus maar zal wss toch iets aan gedaan moeten worden wellicht.

Gr. John

Waar vind ik de lamba sonde eigenlijk ??

GC 93 met 4.0 (LPG)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je nog een katalysator? Indien deze kapot, geeft hij ook code 21.

Ik genereer deze code ook, maar dit is omdat mij katalysator er tussen uit is.

Je hebt normaal 2 lambda sondes, voor en achter de katalysator.

De eerste regelt je mengsel en de 2e kijkt of je kat. werkt.

Indien je kat. kapot is, gaat de 2e lambda sonde dezelfde waardes detecteren als lambda nummer 1,

en dit mag niet. Dus je computer krijgt de melding dat er iets mis is tussen 1 en 2 met als verdenker

kat. ....... dus foutcode.

Concreet: kijk of je kat. in orde is en laat ons iets weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...