Spring naar bijdragen

Vragen ivm LPG


jan82
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen

Ik heb een XJ 4.0HO uit 1992 gekocht en heb nog een vraag bij de LPG:

Sommige mensen spreken over "stalen kleppen" en smering met grafiet, en nog een aantal dingen, omdat LPG op termijn motorschade zou kunnen veroorzaken. Weet er hier iemand meer over? Heeft een XJ stalen kleppen?

Bedankt!

Jan

P.S.: Ik had dit ook bij techniek algemeen gepost, maar bij nader inzien is dit misschien toch model-afhankelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben onlangs problemen gehad met LPG in Cherokee 1997 met 180.000 km. Volgens de specialisten zijn dit de risico's:

De openingen waar de kleppen in terugvallen, zijn de zgn. klepzetels. Door hogere temperaturen met LPG en schralere verbranding (geen smeermiddelen), verbranden deze zetels sneller. De kleppen worden weliswaar hydraulisch gesteld, maar op een gegeven moment zijn ze 'uit-gesteld'.

Ze passen dan niet meer goed in de zetels die verbrand zijn, en je krijgt lekkage, de klep sluit niet goed meer af, de motor gaan 'shaken' op gasstand, erg irritant.

Standaard hebben de cylinderkoppen geen geharde klepzetels, dwz. de zetels zijn dan niet van een harder en een beter tegen hogere temp. bestendige materiaal.

Dus op een gegeven moment moet er een nieuwe of ruil-cylinderkop op, sneller dan wanneer je alleen benzine rijdt.

Er zijn ook middeltjes die voor smering zorgen bij de 'droge' gasverbranding, de gasboer verkoopt die en kan ze inbouwen.

Volgens B&S kan je op Gas zo'n 200 Kkm rijden en op Benzine wel 600 Kkm zonder problemen, en zonder cylinderkop wissel.

Toch zijn er Cherokee's die op Gas veel langer probleemloos rijden, nooit aan te bevelen is gas achteraf inbouwen na een flinke km stand, wordt door alle specialisten afgeraden.

Cylinderkop wissel kost 1600,= bij B&S met geharde klepzetels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt van die snellere slijtage ,LPG word ook warmer en ook minder smering,

Zelf laat ik regelmatig de GC op benzine een eind rijden , scheelt wellicht wel.

Het verschil van B&S vind ik nogal enorm al ben ik geen specialist daarin.

Voor sommige is B&S echter heilig maar ik ken ze verder niet hoor.

Gr.J.G.

P.S. het op benzine regelmatig laten rijden ,, en niet zomaar een paar seconden ,, is door vorige eigenaar van begin af aan ook gedaan .

Jeep heeft nu 220.000 km ong. gelopen zonder LPG problemen ,

Wel altijd op tijd onderhouden en er is een nieuwe vergasser ingegaan kort voordat ik hem kocht.(aantoonbaar)

wagen heeft eerste 2 jaar op benzine in de States rond gereden, dat wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He mensen ik heb een Jeep Cherokee uit '88.

Daar heb ik 7 jaar geleden bij een km stand van 160.000 km lpg in laten bouwen. Ik rij eigenlijk nooit op benzine (krent).

Op dit moment staat er 411.000 km op de teller. Hij komt alleen in de garage

voor APK (is overigens met een nieuwe voorwiellager en 2 voorbanden sinds deze week weer een jaar goed gekeurd)

Dus met slecht onderhoud rijd hij nog steeds als een zonnetje.

(als het wat warmer wordt ga ik nog wel de spruitstukpakking vervangen maar ja je blijft wel altijd bezich met een Jeep)

Jeepie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Exact zeggen hoelang het goed gaat met de cilinderkop op LPG is ondoenlijk. Hangt sterk van je rijgedrag, de rijomstandigheden en materiaaltolerantie's af. Feit is dat de kleppen vroeg of laat moeilijk gaan doen!

Gewoon rijden totdat het misgaat... hij zal er je niet door laten staan en misschien krijg je er nooit last mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo LPG rijders,

Moet even vertellen dat de berichten hierboven niet geheel juist zijn mbt de geharde klep zittingen. mad.gif

Auto's die orgineel op loodvrije benzine kunnen rijden zijn ook zeer geschikt om over te stappen op LPG zonder dat de klep zittingen hierbij aangepast dienen te worden.

Het doel van het lood in de benzine was voornamelijk voor het smeren en koelen van de kleppen en zittingen. Nu er geen lood meer in de benzine zit worden de auto's vanaf de fabriek voorzien van hardere klepzittingen om bestand te zijn tegen de schrale loodvrije benzine.

Dus bij normaal gebruik kan de auto van tegenwoordig vele zorgeloze LPG kilometers maken en zullen de kleppen het niet eerder begeven in vergelijking met benzine.

Wordt er veel en lang vol gas gereden dan lijkt het mij wel verstandig dit op benzine te doen.

Maar denk niet dat er veel jeeprijders zijn die dit doen...

Ben zelf een redelijke doorrijder en rij op de snelweg meestal 20 km harder dan toegestaan en heb reeds vele XJ - LPG kilometers gemaakt zonder dat de compressie ook maar iets afneemt.

Ben heel erg tevreden over het 4.0 ltr blok in combinatie met LPG.

Had voorheen een 92 Performance met G2 Installatie, nu een '98er met G3 en met deze G3 is er geen verschil in vermogen te merken tussen benzine en LPG rijden. biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gedeeltelijk gelijk, wat betreft de loodvrije benzine... Alleen zitten er in benzine diverse additieven die smeren, koelen, antiepingelen, enz enz... Lpg mist die toevoegingen...

Bovendien verloopt de verbranding van LPG anders, waardoor de temperatuur van de kleppen veel hoger wordt dan op ongelode benzine....

Maar nogmaals: Vaak gaat het goed! En zodra het mis gaat kun je de kop alsnog laten aanpassen, blijf het wel goedgaan heb je een mooi bedrag in je zak gehouden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ja dat is mogelijk.

Prins LPG heeft hiervoor een pakket speciaal voor de Cherokee.

De benzine tank wordt vervangen door een 70 ltr LPG tank en een 35 ltr benzine tank.

Ga je voor een G3 installatie, is iets duurder maar dat verdiend zichzelf in een jaar terug door goedkopere wegenbelasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...