Spring naar bijdragen

onbalans tussenas?


Recommended Posts

Goedenavond Jeepers,

2 jaar geleden heb ik een prachtige GC 1998 met slechts 108.000km origineel gekocht. Inmiddels heb ik er 50.000km mee gereden en bijna alles perfekt.

Alleen de vooras dreunde heel erg. Uit armoede heb ik de tussenas laten verwijderen door onze dealer. Je kent de auto dan niet weer terug. Muisstil.

Maarja een 2WD Jeep? Toch 30.000km zo mee gereden maar in de sneeuw en de bergen is het natuurlijk helemaal niks.

Ik heb nu via jullie forum begrepen dat dit zo ongeveer een standaard kwaal is

Via Bastings heb ik nu, volgens zijn opgaaf, een goede vooras met 51.000km gekocht en deze door de dealer laten plaatsen.

Stuk beter dan de vorige, maar nog wel een hinderlijk dreun van 90 tot 140kmh

Bastings zegt overtuigt te zijn dat de vooras goed is.

Kan het dan een onbalans in de tussenas zijn?

Iemand een helder idee hierover?

Willem van Dijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf kan je dat niet....

nog het 1 en ander gelezen .....maar kan dus ook goed in je vooras zitten. pinionlager,

en het is snelheids gevoelig? volgens mij is de aandrijfas dan al uitgesloten

Het is wel snelheidsgevoelig. Tot 85kmh is alles netjes stil. Volgens Bastings is de vooras 100%

Ik moet ook zeggen dat het geluid beslist anders is dan bij de oude as,

Want die begon op lage snelheid al te janken, dat liep met de snelheid op en daar was feitelijk niet meer mee te rijden. Met belast en onbelast was er ook een groter verschil in lawaai. Als je dan de voor-tussenas verwijderd is de auto absoluut stil.

De "nieuwe"as doet dit niet zo, maar vanaf 90 tot 140 dreunt er iets toch behoorlijk hinderlijk, zelfs door de gehele auto tot en bij 150kmh is het weer een stuk stiller. Banden zijn nieuw, Michelin Alpine en 100% stil gebalanceerd. De kruiskoppelingen op de tussenas zijn volgens de geleerden in orde.

Pignon kun je nog in de werkplaats laten doen?

Blijft dan alleen onbalans over?

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal daar binnenkort naar laten kijken.

Men heeft bij de dealer ook nog een speciaal middel in de caran gedaan. Moet het eventueel janken onderdrukken. Moet er wel een paar duizend km mee gereden zijn.

De kinderen gaan er nu eerst even een weekje mee naar de sneeuw.

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal daar binnenkort naar laten kijken.

Men heeft bij de dealer ook nog een speciaal middel in de caran gedaan. Moet het eventueel janken onderdrukken. Moet er wel een paar duizend km mee gereden zijn.

De kinderen gaan er nu eerst even een weekje mee naar de sneeuw.

Willem

Ben wel benieuwd naar dat speciale middel?

En even voor de duidelijkheid, heb je nu een andere vooras of een andere voorste aandrijfas!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal

Dat speciale middel is een toevoeging in de cardanolie en schijnt goed te moeten werken.

Ik zal ff informeren naar het merk etc. bij de dealer Autodrome in Hoogeveen. Ik woon in Emmen.

Daar is de auto door de 1e eigenaar en mij als 2e eigenaar gekocht en heeft trouw elke 12.000km zijn beurten gehad.

De auto heeft nog nooit een zandweg gezien.

Ik vind het buitengewoon plezierig dat jullie zo vlot en kundig reageren op de problematiek.

Ik zou het heel mooi vinden als die irritantie dreun er toch nog uit zou kunnen.

Er is een compleet "nieuwe voorste cardan" incusief de steekassen etc. vervangen.

De voorste aandrijfas is dezelfde gebleven. Misschien toch wel krom o.i.d.

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Ik heb hetzelfde verschijnsel tussen 80 en 120km/uur. 'Beest' adviseerde je om naar B&S in Tiel te gaan voor een opinie: Goede tip!. Ik heb dat recentelijk al gedaan en ze hebben een goed rondje ermee gereden. Volgens hun ook de pinion.

Binnenkort is een Jeep Techniekdag van de JCN bij B&S. Gaat over diffs en lockers geloof ik. Komt dus ook in de buurt van de pinion. Wellicht een moment om je licht op te steken?

Mogelijk tot dan?!

Groeten,

Emile

1998 ZJ 5.9v8 LX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Goedenavond Jeepers

Ik kom er steeds meer achter, dat de dealer niet altijd de meeste kennis in huis heeft.

Ik heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren.

Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend!

Ze hebben de ZJ GC 4.0 compleet op de brug met draaiende delen en wielen gebalanceerd.

Resultaat? De korte tussen-as van de tussenbak naar de vooras had een flinke afwijking aan de voorzijde van de as.

De trilling is 100% weg. Niks dreunen. Uit de kunst voor een prijs van € 105,32 incl. BTW

Men wees mij er ook nog even op dat het rechter achterwiellager mogelijk nog teveel geluid maakt, dus dat moet ik nog even bekijken.

Ik vraag me af, of dit mede oorzaak is geweest dat de originele 1e voorste cardan op deze manier extra is gesleten.

Ik heb in elk geval onnodig lang met dit "gebrek"gereden.

Rest me nog een vraag. Stuurinrichting

De Jeep stuurt wel wat vaag in de middenstand. Kun je hier ook nog iets aan bijstellen in het stuurhuis?

Eeen blije rijder

Willem

Je hoort nu nog wel een beetje licht janken, maar dit zal denk ik standaard zijn voor de 4WD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Goedenavond Jeepers

Ik kom er steeds meer achter, dat de dealer niet altijd de meeste kennis in huis heeft.

Ik heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren.

Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend!

Ze hebben de ZJ GC 4.0 compleet op de brug met draaiende delen en wielen gebalanceerd.

Resultaat? De korte tussen-as van de tussenbak naar de vooras had een flinke afwijking aan de voorzijde van de as.

De trilling is 100% weg. Niks dreunen. Uit de kunst voor een prijs van € 105,32 incl. BTW

Men wees mij er ook nog even op dat het rechter achterwiellager mogelijk nog teveel geluid maakt, dus dat moet ik nog even bekijken.

Ik vraag me af, of dit mede oorzaak is geweest dat de originele 1e voorste cardan op deze manier extra is gesleten.

Ik heb in elk geval onnodig lang met dit "gebrek"gereden.

Rest me nog een vraag. Stuurinrichting

De Jeep stuurt wel wat vaag in de middenstand. Kun je hier ook nog iets aan bijstellen in het stuurhuis?

Eeen blije rijder

Willem

Je hoort nu nog wel een beetje licht janken, maar dit zal denk ik standaard zijn voor de 4WD

Dat `` janken kan die ene lager wel eens zijn , heb zelf een 93 er GC en hoor dat daar niet bij , heb daar ook speciaal op gelet bij aankoop .

Gr. en succes J.G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is mooi dat het nu opgelost is,

het zal zeker mee gewerkt hebben, is toch een extra en onnodige belasting

vaag sturen,

tja dat is Jeep eigen, maar er is natuurlijk verschil in vaag en vaag?

msschien een andere GC rijder keer een stukje laten rijden

en het is echt waar de dealer, zal vast zijn best doen, monteurs ook wel,

maar echte kennis van Jeep is daar niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Goedenavond Jeepers

Ik heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren.

Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend!

hoe ben je daar terecht gekomen eigenlijk?

tip van iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via een klant van mij. Die heeft hoogwerkers en vrachtauto's en daar komen dit soort zaken meer voor.

Ik werk zelf in Hoogeveen en ken het bedrijf wel, maar je hierbij niet direkt aan een luxe auto of Jeep.

De man die deze zaken regelt bij Terberg is Klaas. Plezierige vent en heeft er verstand van.

Ik heb er intussen een paar honderd kilometer mee gereden en er is geen onbalans meer te bekennen.

Er blijft nog wel een duidelijk zingend "jankend"geluid hoorbaar, maar dat zal wel standaard zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dat is zeker niet standaard,

is dat geluid er altijd?

of alleen met gas los of bij bepaalde snelheid duidelijker hoorbaar? enz enz

Het janken begint ongeveer vanaf 100kmh tot 130kmh

Belast of onbelast is niet veel verschil en het lijkt voor weg te komen.

Zit er nog een lager die je simpel kunt vervangen bij de ingang van de voorcardan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...