Willem van Dijk Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Goedenavond Jeepers, 2 jaar geleden heb ik een prachtige GC 1998 met slechts 108.000km origineel gekocht. Inmiddels heb ik er 50.000km mee gereden en bijna alles perfekt. Alleen de vooras dreunde heel erg. Uit armoede heb ik de tussenas laten verwijderen door onze dealer. Je kent de auto dan niet weer terug. Muisstil. Maarja een 2WD Jeep? Toch 30.000km zo mee gereden maar in de sneeuw en de bergen is het natuurlijk helemaal niks. Ik heb nu via jullie forum begrepen dat dit zo ongeveer een standaard kwaal is Via Bastings heb ik nu, volgens zijn opgaaf, een goede vooras met 51.000km gekocht en deze door de dealer laten plaatsen. Stuk beter dan de vorige, maar nog wel een hinderlijk dreun van 90 tot 140kmh Bastings zegt overtuigt te zijn dat de vooras goed is. Kan het dan een onbalans in de tussenas zijn? Iemand een helder idee hierover? Willem van Dijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 ik heb geen idee wat een visco doet waneer je zolang zonder voorste aandrijfas rijd..... maar wat goed kan is dat aandrijfas iets uit ballans is mss kan je Bastings overtuigen om een andere te sturen? en deze weer terug Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Kan het dan een onbalans in de tussenas zijn? kan een onbalans van de aandrijfas zijn, maar ook versleten kruisjes (van de aandrijfas) of een versleten of niet goed vastgezet pinionlager... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Wellicht een idee om te vragen of een andere tussenas uitkomst biedt. Is het misschien mogelijk om de as te laten balanceren. Kun je zo'n as zelf beïnvloeden, tijdelijk, met een slangklem? Of is dit gevaarlijk en te licht? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 zelf kan je dat niet.... nog het 1 en ander gelezen .....maar kan dus ook goed in je vooras zitten. pinionlager, en het is snelheids gevoelig? volgens mij is de aandrijfas dan al uitgesloten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 zelf kan je dat niet....nog het 1 en ander gelezen .....maar kan dus ook goed in je vooras zitten. pinionlager, en het is snelheids gevoelig? volgens mij is de aandrijfas dan al uitgesloten Het is wel snelheidsgevoelig. Tot 85kmh is alles netjes stil. Volgens Bastings is de vooras 100% Ik moet ook zeggen dat het geluid beslist anders is dan bij de oude as, Want die begon op lage snelheid al te janken, dat liep met de snelheid op en daar was feitelijk niet meer mee te rijden. Met belast en onbelast was er ook een groter verschil in lawaai. Als je dan de voor-tussenas verwijderd is de auto absoluut stil. De "nieuwe"as doet dit niet zo, maar vanaf 90 tot 140 dreunt er iets toch behoorlijk hinderlijk, zelfs door de gehele auto tot en bij 150kmh is het weer een stuk stiller. Banden zijn nieuw, Michelin Alpine en 100% stil gebalanceerd. De kruiskoppelingen op de tussenas zijn volgens de geleerden in orde. Pignon kun je nog in de werkplaats laten doen? Blijft dan alleen onbalans over? Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 laat de vooras eens na kijken op wiellagers, steekassen enz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Ik zal daar binnenkort naar laten kijken. Men heeft bij de dealer ook nog een speciaal middel in de caran gedaan. Moet het eventueel janken onderdrukken. Moet er wel een paar duizend km mee gereden zijn. De kinderen gaan er nu eerst even een weekje mee naar de sneeuw. Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Onbalans in de aandrijfas kan zeker het probleem zijn! Is 'ie wel recht? Een kromme aandrijfas dreunt ook enorm.... Owja.... kijk ook even of de kruiskoppelingen "in lijn" staan..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 kweet niet waar je woont, maar laat B&S er even naar kijken zitten in Tiel die hebben iets meer kijk op Jeep dan de Dealer veel plezier in de sneeuw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Ik zal daar binnenkort naar laten kijken.Men heeft bij de dealer ook nog een speciaal middel in de caran gedaan. Moet het eventueel janken onderdrukken. Moet er wel een paar duizend km mee gereden zijn. De kinderen gaan er nu eerst even een weekje mee naar de sneeuw. Willem Ben wel benieuwd naar dat speciale middel? En even voor de duidelijkheid, heb je nu een andere vooras of een andere voorste aandrijfas! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Hallo allemaal Dat speciale middel is een toevoeging in de cardanolie en schijnt goed te moeten werken. Ik zal ff informeren naar het merk etc. bij de dealer Autodrome in Hoogeveen. Ik woon in Emmen. Daar is de auto door de 1e eigenaar en mij als 2e eigenaar gekocht en heeft trouw elke 12.000km zijn beurten gehad. De auto heeft nog nooit een zandweg gezien. Ik vind het buitengewoon plezierig dat jullie zo vlot en kundig reageren op de problematiek. Ik zou het heel mooi vinden als die irritantie dreun er toch nog uit zou kunnen. Er is een compleet "nieuwe voorste cardan" incusief de steekassen etc. vervangen. De voorste aandrijfas is dezelfde gebleven. Misschien toch wel krom o.i.d. Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 De toevoeging die je hiervoor perfect kan gebruiken is teflon.Je kan dit bij de automaterialenzaak op de hoek kopen en het is speciaal voor versnellingsbakken en diff's. Suc6 JEEP(ED) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandZJ Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat ze er frituurvet in deden om bepaalde geluiden te dempen :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Je kunt van alles gebruiken om de symtomen van een probleem te onderdrukken... M.i. moet je echter de oorzaak aanpakken, al het andere is uitstel van executie... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand Freedom Geplaatst January 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2006 Hey, Ik heb hetzelfde verschijnsel tussen 80 en 120km/uur. 'Beest' adviseerde je om naar B&S in Tiel te gaan voor een opinie: Goede tip!. Ik heb dat recentelijk al gedaan en ze hebben een goed rondje ermee gereden. Volgens hun ook de pinion. Binnenkort is een Jeep Techniekdag van de JCN bij B&S. Gaat over diffs en lockers geloof ik. Komt dus ook in de buurt van de pinion. Wellicht een moment om je licht op te steken? Mogelijk tot dan?! Groeten, Emile 1998 ZJ 5.9v8 LX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 25, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2006 [Goedenavond Jeepers Ik kom er steeds meer achter, dat de dealer niet altijd de meeste kennis in huis heeft. Ik heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren. Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend! Ze hebben de ZJ GC 4.0 compleet op de brug met draaiende delen en wielen gebalanceerd. Resultaat? De korte tussen-as van de tussenbak naar de vooras had een flinke afwijking aan de voorzijde van de as. De trilling is 100% weg. Niks dreunen. Uit de kunst voor een prijs van € 105,32 incl. BTW Men wees mij er ook nog even op dat het rechter achterwiellager mogelijk nog teveel geluid maakt, dus dat moet ik nog even bekijken. Ik vraag me af, of dit mede oorzaak is geweest dat de originele 1e voorste cardan op deze manier extra is gesleten. Ik heb in elk geval onnodig lang met dit "gebrek"gereden. Rest me nog een vraag. Stuurinrichting De Jeep stuurt wel wat vaag in de middenstand. Kun je hier ook nog iets aan bijstellen in het stuurhuis? Eeen blije rijder Willem Je hoort nu nog wel een beetje licht janken, maar dit zal denk ik standaard zijn voor de 4WD Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst January 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2006 [Goedenavond JeepersIk kom er steeds meer achter, dat de dealer niet altijd de meeste kennis in huis heeft. Ik heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren. Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend! Ze hebben de ZJ GC 4.0 compleet op de brug met draaiende delen en wielen gebalanceerd. Resultaat? De korte tussen-as van de tussenbak naar de vooras had een flinke afwijking aan de voorzijde van de as. De trilling is 100% weg. Niks dreunen. Uit de kunst voor een prijs van € 105,32 incl. BTW Men wees mij er ook nog even op dat het rechter achterwiellager mogelijk nog teveel geluid maakt, dus dat moet ik nog even bekijken. Ik vraag me af, of dit mede oorzaak is geweest dat de originele 1e voorste cardan op deze manier extra is gesleten. Ik heb in elk geval onnodig lang met dit "gebrek"gereden. Rest me nog een vraag. Stuurinrichting De Jeep stuurt wel wat vaag in de middenstand. Kun je hier ook nog iets aan bijstellen in het stuurhuis? Eeen blije rijder Willem Je hoort nu nog wel een beetje licht janken, maar dit zal denk ik standaard zijn voor de 4WD Dat `` janken kan die ene lager wel eens zijn , heb zelf een 93 er GC en hoor dat daar niet bij , heb daar ook speciaal op gelet bij aankoop . Gr. en succes J.G. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2006 dat is mooi dat het nu opgelost is, het zal zeker mee gewerkt hebben, is toch een extra en onnodige belasting vaag sturen, tja dat is Jeep eigen, maar er is natuurlijk verschil in vaag en vaag? msschien een andere GC rijder keer een stukje laten rijden en het is echt waar de dealer, zal vast zijn best doen, monteurs ook wel, maar echte kennis van Jeep is daar niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2006 [Goedenavond JeepersIk heb de auto vandaag naar Terberg gebracht in Hoogeveen. Deze mensen bouwen vrachtwagens om naar verlengde of verkorte chassis etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Men kan daar ook aandrijf-assen balanceren. Van die dingen van 2 tot 3 meter lang en 20 cm doorsnee. Indrukwekkend! hoe ben je daar terecht gekomen eigenlijk? tip van iemand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2006 Via een klant van mij. Die heeft hoogwerkers en vrachtauto's en daar komen dit soort zaken meer voor. Ik werk zelf in Hoogeveen en ken het bedrijf wel, maar je hierbij niet direkt aan een luxe auto of Jeep. De man die deze zaken regelt bij Terberg is Klaas. Plezierige vent en heeft er verstand van. Ik heb er intussen een paar honderd kilometer mee gereden en er is geen onbalans meer te bekennen. Er blijft nog wel een duidelijk zingend "jankend"geluid hoorbaar, maar dat zal wel standaard zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2006 Da's niet helemaal standaard.... maar kan meerdere oorzaken hebben. Grote kans dat er toch een lager stuk/slecht is, mogelijk als gevolg van de onbalans.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2006 nee dat is zeker niet standaard, is dat geluid er altijd? of alleen met gas los of bij bepaalde snelheid duidelijker hoorbaar? enz enz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem van Dijk Geplaatst January 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2006 nee dat is zeker niet standaard,is dat geluid er altijd? of alleen met gas los of bij bepaalde snelheid duidelijker hoorbaar? enz enz Het janken begint ongeveer vanaf 100kmh tot 130kmh Belast of onbelast is niet veel verschil en het lijkt voor weg te komen. Zit er nog een lager die je simpel kunt vervangen bij de ingang van de voorcardan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst January 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2006 Voor evt, belanghebbende , Er zit in Oosterhout ook een bedrijf dat aandrijfassen e.d. uitbalanceerd. Dit voor degene die dat ook eens zouden willen laten doen in deze omgeving , Is dan wat dichterbij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.