Spring naar bijdragen

mistlichten achter aanzetten hoe???


Recommended Posts

van de week zag ik op de computer van mijn GC 1997(oud model) de melding "rear lamp failure" Toen ik achter de lichten controleerde en zag dat 1 lampje van de kenteken defect was, was ik verheugd dat de computer zo goed werkte en ik heb uiteraard het lampje vervangen.... Een kleine verbasing was er dat ik nog steeds " rear lamp failure" had op de computer.

Toen viel mij op dat de onderste rij rode achter lichten niet functioneren en volgens mij is dat de mistverlichting? Ik zoeken op het dashboard hoe die aan gaan maar ik vind geen enkele knop hiervoor. Alleen de knop waarbij de mistverlichting voor aan gaan. Nu is mijn vraag moeten de mist verlichting achter en voor op de zelfde knop aangeschakeld worden? Of mis ik nog een knop? Heeft achter een aparte zekering?

Ik hoop dat iemand mij snel opweg kan helpen.

Groetjes

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een 93er GC,, volgens mij zit daar geen mistachterlicht op.

Was toen nog niet verplicht zeker ?? unsure.gif

Ik heb ook een 93 er maar als ik de schakelaar (links naast het stuur) van de verlichting helemaal doordraai (met de klok mee) gaat het mistachterlicht aan, en bij die schakelaar zit een klein controle lampje dat je ziet dat het mistachterlicht aan staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 96er en heb hetzelfde probleem, kan de knop nergens vinden en moest laatst met een aanhanger naar de rdw maar kon niet laten zien of het mistachterlicht van de aanhanger het deed, gevolg afkeur.

Volgens mij is het wel verplicht om er een op te hebben maar zeker weten doe ik het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een 93 er maar als ik de schakelaar (links naast het stuur) van de verlichting helemaal doordraai (met de klok mee) gaat het mistachterlicht aan, en bij die schakelaar zit een klein controle lampje dat je ziet dat het mistachterlicht aan staat.

Kan ik bij mij ook doordraaien ,maar is dan voor de voorste mistlampen/verstalers.Denk dat er gewoon geen mistachterlicht opzit.. sad.gifsad.gifblink.gifunsure.gif

Zit ook geen controlelampje op ,heb een GC Laredo, misschien wel bij een LTD??

Greetz LaGrand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ik bij mij ook doordraaien ,maar is dan voor de voorste mistlampen/verstalers.Denk dat er gewoon geen mistachterlicht opzit.. sad.gifsad.gifblink.gifunsure.gif

Zit ook geen controlelampje op ,heb een GC Laredo, misschien wel bij een LTD??

Greetz LaGrand

Zijn jou mistlampen/verstralers standaard, of later opgebouwd.

Misschien daarvoor schakelaar/bedrading aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 96er en heb hetzelfde probleem, kan de knop nergens vinden en moest laatst met een aanhanger naar de rdw maar kon niet laten zien of het mistachterlicht van de aanhanger het deed, gevolg afkeur.

Volgens mij is het wel verplicht om er een op te hebben maar zeker weten doe ik het niet.

Die van mij is ook eut '96, wel met mistachterlicht een idd een tuimelschakelaar op de dash onder die van de voorstralers?!

Misschien standaard in de LTD ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

b3_1.JPG

zo dit heb ik, alleen ik heb us nog een extraknop voor mistlichtachter

Zo ziet het paneeltje er dus bij mij dus ook uit maar ik weet nog steeds niet hoe ik de mist lichten achter aanzet(als die er al zijn) Ik heb gewoon normale achterlicht units en daarbij is de onderste rij rood en daarvan vermoed ik dat dat de achter mistlichten zijn. Misschiien maak ik hier wel de fout en zijn er gewoon geen mistlichten al kan ik me dan moeilijk voorstellen.

Zoals ik eerder schreef maak ik morgen even de lamp untit open en dan weet ik meer.

Voor verdere tips sta ik nog steeds open.....

Stef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn jou mistlampen/verstralers standaard, of later opgebouwd.

Misschien daarvoor schakelaar/bedrading aangepast.

Volgens mij zijn ze standaard erop ,zijn die rechthoekige en zie ze bij meer GC,s zitten,

Heb ze door groter vervangen en zitten orgineel aangesloten op die schakelaar ,als ik mistlampen aan zet gaat groot licht van koplampen uit zoals het ook moet dacht ik.

Kan ook geen andere schakelaar vinden die daar voor zou kunnen zijn tot zover .

Zal er dus zelf een op moeten maken unsure.gifunsure.gif ,, als ik er een op wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe heb ik nou kunnen denken dat er mistlichten in zaten (foto volgt als ik ergens webruimte heb gevonden).......

Ze zitten er gewoon niet in.... Zeker vergeten in te bouwen. In elk geval probleem opgelost. Nu rest alleen nog de "rear lamp failure" melding... Wie weet wat ik daar nog aan kan doen?

Groetjes

Stef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe heb ik nou kunnen denken dat er mistlichten in zaten (foto volgt als ik ergens webruimte heb gevonden).......

Ze zitten er gewoon niet in.... Zeker vergeten in te bouwen. In elk geval probleem opgelost. Nu rest alleen nog de "rear lamp failure" melding... Wie weet wat ik daar nog aan kan doen?

Groetjes

Stef

Wat ik al zei in het begin. Contactpunten die door wat corrosie 'vervuilt' zijn kunnen ook voor die melding zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik al zei in het begin. Contactpunten die door wat corrosie 'vervuilt' zijn kunnen ook voor die melding zorgen.

Ok morgen ga ik de contactjes eens nakijken. Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe die computer werkt. Ik bedoek hoe weet ie dat er een lamp stuk zal zijn?

Hier een foto van de mistlichten die er vergeten in te bouwen zijn denk ik...??!!

lichten.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De computer meet domweg de stroom die de lampen opnemen. Stel je hebt achter 2 lampen van 5 Watt en 2 kentekenverlichtingslampjes van 3 Watt, dan heb je samen 16 Watt aan verlichting. De stroom naar achter is dan 16 (Watt) gedeeld door 12 (volt), dus 1,33 Ampere. Zodra die stroom minder wordt als, zeg, 1,2 Ampere, zal de computer een melding maken. Het meten van die stroom, gebeurt heel simpel, door de spanningsval over een in serie geschakelde weerstand te meten. Over een weerstand van 0,5 ohm meet de computer, wanneer alle lampjes branden, een spanning van ongeveer 0,6 Volt. De weerstand zelf neemt dan een vermogen op van 0,6x1,3 dus ongeveer 0,8 watt op. Die 0,8 watt wordt dus in warmte omgezet en da's meteen de reden waarom je een eventuele aanhangwagen aansluiting niet rechtstreeks van de achterlichten mag aftakken: 4 extra 5 Watt lampen ( soms nog meer, indien de aanhanger zijmarkeringen heeft! ) levert een vermogen in de weerstand van ((36/12)*0,5)²x0,5= 4,5 Watt! Je kunt je voorstellen dat de meetweerstand dan te warm wordt en de ingebouwde beveiliging zal de achterlichten uitschakelen totdat de weerstand weer afgekoeld is! Je achterverlichting zal bij aangekoppelde caravan/aanhangen dan ook gaan knipperen!

Hmm... heel verhaal weer..... ohmy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De computer meet domweg de stroom die de lampen opnemen. Stel je hebt achter 2 lampen van 5 Watt en 2 kentekenverlichtingslampjes van 3 Watt, dan heb je samen 16 Watt aan verlichting. De stroom naar achter is dan 16 (Watt) gedeeld door 12 (volt), dus 1,33 Ampere. Zodra die stroom minder wordt als, zeg, 1,2 Ampere, zal de computer een melding maken. Het meten van die stroom, gebeurt heel simpel, door de spanningsval over een in serie geschakelde weerstand te meten. Over een weerstand van 0,5 ohm meet de computer, wanneer alle lampjes branden, een spanning van ongeveer 0,6 Volt. De weerstand zelf neemt dan een vermogen op van 0,6x1,3 dus ongeveer 0,8 watt op. Die 0,8 watt wordt dus in warmte omgezet en da's meteen de reden waarom je een eventuele aanhangwagen aansluiting niet rechtstreeks van de achterlichten mag aftakken: 4 extra 5 Watt lampen ( soms nog meer, indien de aanhanger zijmarkeringen heeft! ) levert een vermogen in de weerstand van ((36/12)*0,5)²x0,5= 4,5 Watt! Je kunt je voorstellen dat de meetweerstand dan te warm wordt en de ingebouwde beveiliging zal de achterlichten uitschakelen totdat de weerstand weer afgekoeld is! Je achterverlichting zal bij aangekoppelde caravan/aanhangen dan ook gaan knipperen!

Hmm... heel verhaal weer..... ohmy.gif

Nou wel duidelijk hoor... wet van Ohm!

Morgen even kijken of slechte contactjes misschien wat te veel weerstand veroorzaken en dan hopen dat de melding op VIC weer weg is. Bedankt voor de uitleg.

Stef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt het verhaal van 87wrangler.

Ik heb ook wel eens gehad dat 1 lamp stuk was.

Nieuwe geplaatst....licht werkt weer, maar toch nog een melding.

Toen ik alle twee de lampen tegelijk vervangen heb was alles weer goed.

p.s. met de caravan heb ik het probleem dat het licht uit gaat.

Aan de zijde van het reseve wiel zit een zwart kastje.

Dit kastje doet een deel van de meeting.

Deze stekkers neem ik altijd los en verbind ik aan elkaar.

Licht werkt dan weer goed. Alleen voor in de auto houd ik op scherm melding.

Is hier nog een andere oplossing voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Heb vandaag maar eens mijn achterlichten eraf gehaald, want het blijkt voor een keuring verplicht te zijn om een mistachterlicht te hebben.

en wat bleek bolletje van het mistachterlicht stuk, maar aangezien ik denk dat deze later is ingebouwd gaf de comp geen melding.

Ik heb overigens een groen tuimelschakelaartje onder het dash bij de lichtschakelaar zitten.

en de lamp zit gewoon in de onderste linker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

p.s. met de caravan heb ik het probleem dat het licht uit gaat.

Aan de zijde van het reseve wiel zit een zwart kastje.

Dit kastje doet een deel van de meeting.

Deze stekkers neem ik altijd los en verbind ik aan elkaar.

Licht werkt dan weer goed. Alleen voor in de auto houd ik op scherm melding.

Is hier nog een andere oplossing voor.

Had ik ook toen ik voor het eerst met de caravan wegging (snachts!) en na 2 min een melding kreeg.

Na lang zoeken en behoorlijke vertaging bleek dat er totaal 6 bolletjes in de caravan achterlichten zaten. 4 verwijderd en melding was over en opgelost.

Dus in mijn geval overbelasting.

Misschien bij jouw caravan ook zo'n soort situatie?2 of 4 bolletjes/lampjes teveel erin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eens gehoord dat dit te maken heeft met de verplichte mistlicht op een aanhanger? De oudere wagens met een trekhaak zouden hiervoor niet de juiste aansluiting hebben waardoor het dus fout gaat. De stealer vertelde me dat het dan noodzakelijk was om in een voeding die direct van de accu naar de aansluiting van de aanhanger gaat, de zekering los te halen. Die voeding heb ik echter nooit kunnen vinden ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...