Spring naar bijdragen

4 wiel aandrijving


dezperado
 Share

Recommended Posts

Ben net effe wezen spelen hier in de buurt en kwam erachter ( mn maatje) dat mijn rechtervoorwiel geen aandrijving heeft.

Ik heb een aussielocker in vooras en had pas in Heerde steekas gebroken en zit nu een andere in.

Is het zo dat als je in 4wd schakelt de tussenbak het linkerwiel aandrijft en dat via je dif de binnenas middels vaccum je rechter aandrijfas meeneemt ???

Dus als mn linker voorwiel aandrijving heeft en rechts niet moet het volgens mij zitten in de vacuum kast die die grote ring middels een vorkje de binnen en buitenassen verbind. Klopt mijn manier van denken ???

hans unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als mn linker voorwiel aandrijving heeft en rechts niet moet het volgens mij zitten in de vacuum kast die die grote ring middels een vorkje de binnen en buitenassen verbind. Klopt mijn manier van denken ???

hans unsure.gif

Het rechterwiel wordt inderdaad afgekoppeld door die ring met vorkje. Normaal gesproken gebeurt dat op het moment dat je geen voorwielaandrijving hebt ingeschakeld. De vacuummotor wil echter nog wel eens dienst weigeren en dan doet je rechtse wiel niet mee (ondanks de locker) Test ook even of je wel vacuum hebt bij je vooras. Het probleem nl kan ook komen doordat er geen vacuum is vanaf de tussenbak.

Gezien er een veldreparatie is uitgevoerd toen je steekas brak zou ik in eerste instantie even (laten) checken ofdat er geen rotzooi in je as zit waardoor die ring niet goed kan schuiven.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee as was helemaal schoon Edwin had er toiletpapier in gestampt en dat hebben we bij Ruud in de garage er weer uitgehaald via de vacuumbox. Hebben er ook nieuwe dif olie in gedaan. Als je de slang los haalt hoor je sissen dus

hij blaast wel. Dus haal het deksel van de switch eraf en kijk of die ring heen en weer schuift.

In ieder geval lijkt het erop dat ik begrijp hoe het werkt. rolleyes.gifrolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook belangrijk is: Voordat je de rechter steekas trekt, de motor starten en in 4x4 schakelen. Daarna kan de motor weer uit. Doe je dat inschakelen van de 4x4 niet, dan kan de disconnect uit elkaar vallen! ( en dan doettie het niet meer)

Overigens wordt je 4x4 lampje door het disconnect vacuum aangestuurd, dus als het lampje aangaat heb je vacuum!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook belangrijk is: Voordat je de rechter steekas trekt, de motor starten en in 4x4 schakelen. Daarna kan de motor weer uit. Doe je dat inschakelen van de 4x4 niet, dan kan de disconnect uit elkaar vallen! ( en dan doettie het niet meer)

Overigens wordt je 4x4 lampje door het disconnect vacuum aangestuurd, dus als het lampje aangaat heb je vacuum!

Het lampje brand van de 4wd ???? Dus wat nu ??? Kan het dat ik de aansluiting van de vacuumslangetjes omgedraaid heb ??? Dus de stekker er verkeerd om opgezet heb ???

Bedoel je met de disconnect kan uitelkaar vallen dat die ring die de 2 assen verbind los gaat ??? Die heb ik na het insteken van de assen er weer opgeschoven en dan deksel met vorkje er weer opgezet .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het dat ik de aansluiting van de vacuumslangetjes omgedraaid heb ??? Dus de stekker er verkeerd om opgezet heb ???
Eigenlijk niet... zit een lang en een kort uiteinde aan!
Die heb ik na het insteken van de assen er weer opgeschoven en dan deksel met vorkje er weer opgezet .

Zit de vork wel om de bus dan? Als 'ie er naast zit koppelt hij nooit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja tuurlijk vork valt over die schuifbus

Ga deksel er wel afhalen en kijken hoe het er van binnen eruit ziet en anders de assen opnieuw erin steken nadat ik em in 4wd hebt gezet.

Wordt een beetje kort dag ga zondag met vakantie naar Egypte

Moet zaterdag mn sneeuwkettingen halen en passen in Beverwijk en Vrijdag achterbumper met tirecarrier passen in Oss en dan moet tussendoor de hardtop er nog op bij Quattro.

Had sowieso geen tijd genoeg gehad om te werken. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja tuurlijk vork valt over die schuifbus

Ga deksel er wel afhalen en kijken hoe het er van binnen eruit ziet en anders de assen opnieuw erin steken nadat ik em in 4wd hebt gezet.

Wordt een beetje kort dag ga zondag met vakantie naar Egypte

Moet zaterdag mn sneeuwkettingen halen en passen in Beverwijk en Vrijdag achterbumper met tirecarrier passen in Oss en dan moet tussendoor de hardtop er nog op bij Quattro.

Had sowieso geen tijd genoeg gehad om te werken. smile.gif

He Hans prettige vakantie.

En succes met het aandrijf probleem.

Doe Bas de groeten.

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja tuurlijk vork valt over die schuifbus

Ga deksel er wel afhalen en kijken hoe het er van binnen eruit ziet en anders de assen opnieuw erin steken nadat ik em in 4wd hebt gezet.

Wordt een beetje kort dag ga zondag met vakantie naar Egypte

Moet zaterdag mn sneeuwkettingen halen en passen in Beverwijk en Vrijdag achterbumper met tirecarrier passen in Oss en dan moet tussendoor de hardtop er nog op bij Quattro.

Had sowieso geen tijd genoeg gehad om te werken. smile.gif

Hans, brengen die bak, morgenavond (Donderdag) even op de brug en dan ff sjekke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...