Spring naar bijdragen

contactslot hapert, Cherokee XJ


Recommended Posts

Goedendag, ik heb een 30 jaar oude Jeep Cherokee 2.5I Jamboree uit 1993 die sinds kort een probleem heeft met starten .

Ik moet soms 5 tot 6 x de contactsleutel opnieuw omdraaien voor de Jeep aanslaat, een andere keer start hij weer in 1 x .....dacht aan startrelais of contactslot.....

mijn 2e vraag, ik heb sinds enkele maanden een motorstoring melding, echter rijd de wagen normaal en maak geen rare geluiden,.... inmiddels heb ik er alweer een 600 km mee gereden .....ik zoek een adres om hem uit te kunnen laten lezen,...hij heeft een OBD 1 stekker....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Contact werkt, denk zelf aan de startmotor. Een van de weinige dingen die nog niet vervangen is in de afgelopen jaren.... Bij omdraaien gaan alle meters in werking en de klok aan,  bij verder omdraaien knijpt de verlichting ...afspraak is al gepland bij garage. Na herstel gaan we aan de code uitlezen. Thanks voor je reactie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hi!

Ik heb dezelde versie jamboree en een dergelijk probleem gehad; bij mij was de schakelaar (ignition switch) uit elkaar gevallen, deze zit onder je dashboard.

Je kunt hem er makkelijk bij om het even te controleren. Hier een linkje naar een verse / hoe het eruit zou meten zien: https://www.quadratec.com/products/917251_03.htm

Groetjes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 11/4/2023 at 2:59 PM, Andre Sleeuwits said:

Contact werkt, denk zelf aan de startmotor. Een van de weinige dingen die nog niet vervangen is in de afgelopen jaren.... Bij omdraaien gaan alle meters in werking en de klok aan,  bij verder omdraaien knijpt de verlichting ...afspraak is al gepland bij garage. Na herstel gaan we aan de code uitlezen. Thanks voor je reactie! 

Mijn Cherokee is een 4.0L uit 1998 dus wat anders dan die van jou. Een tijdje geleden had ik ook problemen met starten. Deed niets of met nogal wat rare geluiden. Die ik, gebaseerd op andere en eerdere ervaringen toeschreef aan een slechte bendix oid. Ik heb een nieuwe startmotor gehaald en erop gezet. De oude was inderdaad best wel op en had minimaal een revisie nodig gehad.

Met de nieuwe startmotor erop had ik nog dezelfde problemen en geluiden!!

 

Op mijn Cherokee zit er nog een apart start relais onder de motorkamp. In the zekeringen/relais doos op de TCM. Blijkt uiteindelijk gewoon een slecht relaistje te zijn. Je kunt het hier allemaal nalezen, inclusief de relevant informatie uit het Jeep Cherokee 1998 Workshop manual.

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-jeep-cherokee-mini-one-74.html#post5563554

Zo’n relais kost $3,50 op Rockauto!! 

Overigens, sluit ook niet helemaal het contactslot uit. Na verloop van tijd raken die gewoon versleten en dan kunnen er ook rare problemen optreden. Ik moet die van mij ook nog een keur vervangen. Moet nog even uitzoeken of ik het zo kan doen dat ik mijn oude sleutel kan blijven gebruiken.

 

Succes ermee

 

Jeroen 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei JeroenDor:

Mijn Cherokee is een 4.0L uit 1998 dus wat anders dan die van jou. Een tijdje geleden had ik ook problemen met starten. Deed niets of met nogal wat rare geluiden. Die ik, gebaseerd op andere en eerdere ervaringen toeschreef aan een slechte bendix oid. Ik heb een nieuwe startmotor gehaald en erop gezet. De oude was inderdaad best wel op en had minimaal een revisie nodig gehad.

Met de nieuwe startmotor erop had ik nog dezelfde problemen en geluiden!!

 

Op mijn Cherokee zit er nog een apart start relais onder de motorkamp. In the zekeringen/relais doos op de TCM. Blijkt uiteindelijk gewoon een slecht relaistje te zijn. Je kunt het hier allemaal nalezen, inclusief de relevant informatie uit het Jeep Cherokee 1998 Workshop manual.

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-jeep-cherokee-mini-one-74.html#post5563554

Zo’n relais kost $3,50 op Rockauto!! 

Overigens, sluit ook niet helemaal het contactslot uit. Na verloop van tijd raken die gewoon versleten en dan kunnen er ook rare problemen optreden. Ik moet die van mij ook nog een keur vervangen. Moet nog even uitzoeken of ik het zo kan doen dat ik mijn oude sleutel kan blijven gebruiken.

 

Succes ermee

 

Jeroen 

 

 

 

Dankjewel, ga inderdaad eerst het relais vervangen, hoewel ik geen rare geluiden heb waargenomen is dit het proberen waard. Bij mij zie je de verlichting knijpen en na 3-4 x het contact omdraaien start hij vaak wel....mocht het relais niet baten, dan kan alsnog de startmotor vervangen worden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...