REAL STRANGLER Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 Jeepers vinden LED achterlichten vaak mooi maar de meeste die verkocht worden door Ali zijn gemaakt voor de Amerikaanse uitvoeringen met gecombineerde achter richtingaanwijzers en remlichten. Het aansluiten is dan wat lastig, zeker als je een aanhanger stopcontact hebt en een derde remlicht. Maar....het kan wel. Natuurlijk heb je niet alleen 2 achterlichten nodig maar ook een LED knipperrelais. Let op, de aansluitingen van het 3 polig Jeep knipperrelais zijn anders dan de meeste Euro en Japanse bakken. Rose is knipper signaal, zwart is grond en rood/wit is input. Monteer de 2 achterlichten, maar laat de 2 remlichtdraden los, netjes krimpkous of tape erom. Kleur is wit/ beige. Demonteer de 2 zwarte plastic kapjes achter het stuur om de kolom, dan zie je dit plus het stuur natuurlijk... foto1. Bovenop zit de richting aanwijzer steker, op aansluiting 2 monteer je een nieuwe draad, zie foto 2. Die draad voer je dan langs de stuurkolom richting de remlichtschakelaar boven het rempedaal. Daar maak je een verbinding met de wit/ beige draad. Deze draad zorgt er dan voor dat het remsignaal ook naar de richting aanwijzer schakelaar gaat en die laat dan de gecombineerde rem/ richting lampen branden. Zie foto 3. Je 2 groene verklikker lichtjes blijven het gewoon doen, net zoals het derde remlicht en de aanhanger verlichting. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted August 3, 2021 Report Share Posted August 3, 2021 Dit is handig. Was al een tijdje aan het zoeken hoe ik dit kon gaan doen. van het weekend gelijk proberen. 🤙 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted August 4, 2021 Report Share Posted August 4, 2021 TJ gebruikt een 4 of 5 polig knipperrelais, afhankelijk van het bouwjaar. EP26 is 4 pin EP27 is 5 pin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted August 5, 2021 Report Share Posted August 5, 2021 (edited) Zou een led knipperlicht weerstand tussen de verlichting ook werken. Dat doen ze ook bij motorfietsen. En die heb ik nog liggen. Edited August 5, 2021 by Rodapro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted August 5, 2021 Author Report Share Posted August 5, 2021 Vast wel, maar dat betekent solderen en natuurlijk warmte ontwikkeling. Ik geloof dat ik 8 euro betaalde voor het led relais.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted August 5, 2021 Report Share Posted August 5, 2021 Behoorlijke hitte ontwikkeling zelfs.... het kan wel, maar zou het niet adviseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted August 5, 2021 Report Share Posted August 5, 2021 (edited) Ik kwam dit tegen op youtube. Ga ik eerst proberen. Wie weet werkt dat ook. Edited August 5, 2021 by Rodapro 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted August 8, 2021 Report Share Posted August 8, 2021 Op 5/8/2021 om 5:57 PM zei Rodapro: Ik kwam dit tegen op youtube. Ga ik eerst proberen. Wie weet werkt dat ook. Dat werkt dus😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted August 14, 2021 Report Share Posted August 14, 2021 Waar ik nu wel tegen aan loop is dat mijn rem licht-zekering van 20A er telkens uit klapt. mijn rem verlichting is nu opgebouwd uit de us-style led achterlichten, het standaard 3e remlicht met een gloeilampje en ik had al een led ring in mijn reserve wiel zitten. Moet ik nu een zwaardere zekering plaatsen of zit er er ergens anders een probleem. Ik heb de beol aan gesloten exact zoals boven beschreven staat. alleen het relais heb ik anders gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodapro Posted September 13, 2021 Report Share Posted September 13, 2021 Op 14/8/2021 om 5:49 PM zei Rodapro: Waar ik nu wel tegen aan loop is dat mijn rem licht-zekering van 20A er telkens uit klapt. mijn rem verlichting is nu opgebouwd uit de us-style led achterlichten, het standaard 3e remlicht met een gloeilampje en ik had al een led ring in mijn reserve wiel zitten. Moet ik nu een zwaardere zekering plaatsen of zit er er ergens anders een probleem. Ik heb de beol aan gesloten exact zoals boven beschreven staat. alleen het relais heb ik anders gedaan. Probleem bleek uiteindelijk in een rotte aanhanger-contactdoos te zitten.😔 Deze heb ik nu buiten helemaal weg gehaald en naar binnen in de Jeep verplaatst. Heb ik er geen last meer van tijdens terrein rijden en het hangt nu ook droog. Verlichting werkt nu naar behoren volgens de aansluit schema's van deze toppic. 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts