Jump to content
Sign in to follow this  
Masis

Magnum in een CJ?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik bezig met een CJ project. Dit is in basis een redelijk nette wagen, en de bedoeling is dat dit het ook blijft, geen offroad monster dus maar gewoon een nette, hoge CJ wat 90% op de weg zal blijven.

Goed, iedereen die mij hier een beetje kent weet dat ik gek ben op de V8 blokken, zo moest de CJ ook voorzien zijn van een V8. Het is een originele 304 AMC met een 3-traps automaat, dana 300 tussenbak, AMC 20 achteras etc. Lange tijd stil gestaan, dus begonnen met verse vloeistoffen, filtertjes, bougies/kabel/rotor+cap etc. Beetje grotere 35'ers eronder, hartstikke leuk, maar hij is niet echt meer vooruit te branden. Het is een van de laatste 304's, en die zijn in vermogen terug geschroefd naar rond de 120/130pk.

Nu ben je met wat aftermarket onderdelen (carb, intake, headers, misschien andere nokkenas) en natuurlijk een regear van de assen een stuk sneller en krachtiger, maar behalve dat dat een hoop werk is ben je ook weer duizenden euro's kwijt voor een beetje kwaliteit. En dan nog zit je op max 170/190pk? Enige mooie is dat de wagen nog een beetje origineel blijft.

Nu heb ik misschien de mogelijkheid om een 5,9L Magnum uit een ZJ te gebruiken voor dit project. Compleet, met automaat, tussenbak, assen, elektronica etc. Moderne/betrouwbare blok met injectie, voor mij bekende techniek, en 2x het vermogen van de AMC. Liefst zou ik dan alles overzetten, incl de assen. Groot project waar je niet zomaar in een paar weken klaar mee bent.

Wat is jullie mening hierover? Is dit wijsheid? Zijn er bepaalde dingen waar ik van tevoren al rekening mee moet houden? Elke nuttige bijdrage wordt gewaardeerd! 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wijze oude man zegt..... heeft alleen maar zin als je hem dan ook echt gaat  gebruiken!

Want natuurlijk is het een goed idee, maar er hangt wel een prijskaartje aan om het netjes te doen. Denk aan brandstofpomp, instrumenten,  schermverbreders, bladeren.....

Succes Siert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masis,

Laten we beginnen met mocht jij besluiten het 304 blok enz te verkopen wil ik hem wel kopen hoor.

Andere zuigers erin, kop flowen met andere kleppen waardoor compressie richting de 10:1 gaat. Zet er een milde nokkenas in met een Holley 600 carb en edelbrock intake met bijpassende headers en je trekt door tot 5500 toeren. Tuurlijk kost dit ook geld maar 2e hands kom je nog wel eens wat tegen via ebay en andere forums en dan praat je over schappelijke prijzen. Dan spreken wij weer af en gaan we sprintje trekken en krijg je van mij een kleine voorsprong in je CJ7 met magnum blok. 😎

Tuurlijk is jouw idee verder goed. Let wel op dat je alle papieren enz van blok hebt. Mocht je ooit bij de RDW belanden willen ze graag zwart op wit weten en zien waar dit blok vandaan komt. Dus aankoopbewijs met kentekennummer en chassisnummer erop en waar je dat blok gekocht hebt.

Een dana 30 vooras met 35 ers, berg pk en koppel vinden ze niet zo fijn hoor. Op de weg komt het wel goed maar in het terrein wordt het toch wel de zwakkere schakel van je gehele onderstel. Dan zit je natuurlijk ook nog met je overbrenging want die is gewoon te klein met 35 ers. Dat moet voor het mooie 4.10 zijn maar het blok heeft wel de power en kracht  om het op gang te krijgen maar ideaal is het niet.

Dus motorsteunen aanpassen, transfercase aanpassen, spruitstuk met rest systeem aanpassen inclusief cat, koeling aanpassen, aandrijfassen aanpassen, meters aanpassen, eventueel chassis verstevigen of tractionbar ivm meer power en vast nog wel meer zaken die je gaat tegenkomen.

Als je dat leuk vindt zeg ik doen maar er zijn zoveel andere manieren om meer pit erin te krijgen. Doe de ombouw naar een chevy blok en zoek via forums naar een compleet blok en je hebt 300pk of meer. Er is zoveel mogelijk maar uiteindelijk is alles mogelijk alleen plug and play is het bij lange na niet maar wat is dat wel.

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er wel op dat je een zgn vrije computer hebt dan is dit vrij eenvoudig te doen of neem er een tot 95 met 1 stekker op de computer en dan alleen de motor en automaat dana 300 past hierop met kleine spacer ertussen de assen van een y60 heb je meteen 4.6 overbrenging en bijpas in automaat dan is de overdrive en lock up ook beschikbaar rijden er al een paar rond hier zo 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, 6wheeler said:

Let er wel op dat je een zgn vrije computer hebt dan is dit vrij eenvoudig te doen of neem er een tot 95 met 1 stekker op de computer en dan alleen de motor en automaat dana 300 past hierop met kleine spacer ertussen de assen van een y60 heb je meteen 4.6 overbrenging en bijpas in automaat dan is de overdrive en lock up ook beschikbaar rijden er al een paar rond hier zo 

Y60 assen zijn leuk en sterk maar dan moet je axle width gaan met bladveren op de vooras bij een CJ7 of de ombouw doen naar spiraalveren. Dus alleen maar meer werk dan. Dan wordt de CJ7 op de banden zo rond de 190cm breed en heb je 17cm brede fenders nodig als ik ff goed reken. Niks mis mee hoor een CJ7 met vleugels 😎

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft geen andere assen te doen alleen motor en evt automaat gaat ook als je dan beetje nadenkt gaat het ook lang mee 🤔

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, 6wheeler said:

Je hoeft geen andere assen te doen alleen motor en evt automaat gaat ook als je dan beetje nadenkt gaat het ook lang mee 🤔

 

Is de lengte van het magnum blok met automaat en tussenbak ongeveer net zo lang als de lengte van de amc met automaat en dana 300?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei michel1972:

Is de lengte van het magnum blok met automaat en tussenbak ongeveer net zo lang als de lengte van de amc met automaat en dana 300?

Dat kan ik voor je nameten, maar ik denk dat een 318 met orginele automaat  een heel stuk langer is. Ik heb er 1 uit een 93-er ZJ in mijn FC. En een 360 in mijn CJ-5. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei michel1972:

Is de lengte van het magnum blok met automaat en tussenbak ongeveer net zo lang als de lengte van de amc met automaat en dana 300?

Is iets langer daar in eindstuk van automaat de overdrive zit hier in omgeving al in cj yj en tj ingebouwd met zowel standaard assen en patrol zowel de y60 als y61 en de schroefveren en stuurinrichting de eerste keer was wat puzzelen maar nu is het bestellen van wat veeropnames op chassis en steunen laten frezen dagje lassen en je kunt zo alle standaard veren en schokbrekers gebruiken 

Het grote voordeel van patrol tov de dana 44 is onderdelen kosten bijna niets bij bijna automateriaal zaken op voorraad 

En als je bv in Kroatië Roemenië rijd en er sneuvelt iets onderdelen genoeg met die zgn goede dana assen kun je opladen en naar huis 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, 6wheeler said:

Is iets langer daar in eindstuk van automaat de overdrive zit hier in omgeving al in cj yj en tj ingebouwd met zowel standaard assen en patrol zowel de y60 als y61 en de schroefveren en stuurinrichting de eerste keer was wat puzzelen maar nu is het bestellen van wat veeropnames op chassis en steunen laten frezen dagje lassen en je kunt zo alle standaard veren en schokbrekers gebruiken 

Het grote voordeel van patrol tov de dana 44 is onderdelen kosten bijna niets bij bijna automateriaal zaken op voorraad 

En als je bv in Kroatië Roemenië rijd en er sneuvelt iets onderdelen genoeg met die zgn goede dana assen kun je opladen en naar huis 

 

Maar nu de vraag.

Je wilt er af en toe het terrein mee in en dat niet al te zwaar en verder gewoon lekker toeren langs het strand en de boulevard. Zou je dan ook al die aanpassingen doen zoals andere assen, spiraalveren enz of zou je dan gewoon de motor met automaat overzetten en de rest lekker origineel houden voor de hele looks en uitstraling van een CJ7. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als is voor gewoon wat toeren zo nu en dan wat offroad iets grotere bandjes liertje erop en van de rest van de uitgespaarde euro's op tijd stoppen voor een lekkere ijsco te eten 👌😍

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/4/2020 at 1:03 PM, Masis said:

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik bezig met een CJ project. Dit is in basis een redelijk nette wagen, en de bedoeling is dat dit het ook blijft, geen offroad monster dus maar gewoon een nette, hoge CJ wat 90% op de weg zal blijven.

Goed, iedereen die mij hier een beetje kent weet dat ik gek ben op de V8 blokken, zo moest de CJ ook voorzien zijn van een V8. Het is een originele 304 AMC met een 3-traps automaat, dana 300 tussenbak, AMC 20 achteras etc. Lange tijd stil gestaan, dus begonnen met verse vloeistoffen, filtertjes, bougies/kabel/rotor+cap etc. Beetje grotere 35'ers eronder, hartstikke leuk, maar hij is niet echt meer vooruit te branden. Het is een van de laatste 304's, en die zijn in vermogen terug geschroefd naar rond de 120/130pk.

Nu ben je met wat aftermarket onderdelen (carb, intake, headers, misschien andere nokkenas) en natuurlijk een regear van de assen een stuk sneller en krachtiger, maar behalve dat dat een hoop werk is ben je ook weer duizenden euro's kwijt voor een beetje kwaliteit. En dan nog zit je op max 170/190pk? Enige mooie is dat de wagen nog een beetje origineel blijft.

Nu heb ik misschien de mogelijkheid om een 5,9L Magnum uit een ZJ te gebruiken voor dit project. Compleet, met automaat, tussenbak, assen, elektronica etc. Moderne/betrouwbare blok met injectie, voor mij bekende techniek, en 2x het vermogen van de AMC. Liefst zou ik dan alles overzetten, incl de assen. Groot project waar je niet zomaar in een paar weken klaar mee bent.

Wat is jullie mening hierover? Is dit wijsheid? Zijn er bepaalde dingen waar ik van tevoren al rekening mee moet houden? Elke nuttige bijdrage wordt gewaardeerd! 😁

Masis,

Je vertelde mij dat je nu met 35 ers rijdt en waarschijnlijk 3.55 in de assen hebt zitten. Dit zorgt er ook mede voor dat je jeep minder pit heeft. Als de banden beduidend groter worden en de overbrenging in de assen blijft hetzelfde ga je gewoon vermogen missen en dat ga je merken. Met 35 inch banden moet je eigenlijk 4.10 en misschien nog iets beter 4.56 hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...