Spring naar bijdragen

problemen motor trekt niet meer


stefan_2.5td
 Share

Recommended Posts

hallo,

Ik heb een cherokee 2.5td en heb sinds 2 weken problemen ermee. De motor trekt in 1ste en 2de versnelling door maar vanaf de derde versnelling heeft deze geen vermogen meer deze rijdt nog max 90. Er komt ook soms ontzettend veel rook uit de uitlaat. Weet soms iemand wat het kan zijn ? De luchtmassa debietsmeter is al vervangen.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst: Welkom hier, Stefan!

Dan je vraag:

Een turbo motor die niet trekt en veel rook geeft, heeft 9 uit 10 keer problemen met de turbo druk!

Dat kan door verschillende zaken veroorzaakt worden:

- De turbo komt niet op toeren door een lek of een verstopping in de uitlaat

- De turbo is zelf defect (vastgelopen)

- De regeling van de turbodruk werkt niet door een vacuumlek of een defect in de (electronische?) regeling.

- Het luchtfilter zit verstopt

- Een lek in het laaddruk systeem/intercooler/spruitstuk(pakking).

Aan jouw de klus om de uiteindelijke oorzaak uit te vinden.....

Tip: luister naar het geluid van de turbo! Hoor je hem erg fluiten, dan is er meestal een luchtlek in het inlaattraject. Hoor je hem een beetje, dan komt hij waarschijnlijk niet op toeren, en als je hem helemaal niet hoort, dan zittie mogelijk vast!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide optie's zijn goed, en het één gaat niet zonder het ander.... wink.gif

In ieder geval zorgen dat er iemand gas kan geven, anders krijg je geen druk!

En controleer eerst alle spruitstukbouten e.d.! Misschien kun je je probleem al oplossen door alles aan te draaien!

Het feit dat je de turbo al wat hoorde blazen, en dat erger is geworden, duidt in ieder geval op een lek!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze morgen alles eens nagekeken en zag dat er 2 bouten aan het inlaatstuk na de turbo los waren. Ben er direkt mee naar de garage gereden want zij hebbn 2 weken geleden de distributie riem vervangen en dus die bouten niet terug vast gedraaid ! Mijn jeep was maandag al terug naar de garage geweest om eens te zoeken waar het probleem zat maar ze dachten dat het aan de mazoutpomp lag ! Wat is dat nu voor een kut garage (garage modern bree). Nu hoop ik dat het probleem straks opgelost is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig, JeePieRo!

Toevallig ken ik de uitdrukking, dus las ik er zo overheen...

Maar ik heb me in het verleden wel eens rotgezocht naar "vijsjes", die tijdens het "opkuisen" door een overijverige schoonmaker bij Van Hool uit een bus waren geveegd.... huh.gif

Zo'n telefoongesprek zou je zo in "beetje humor" kunnen posten... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ze juist gehaald bij de garage en ze is nog niet gemaakt ! Ze zeggen daar dat

de mazoutpomp (dieselpomp) moet gereviseerd worden, de turbodruk was ok

zeiden ze mij . Iemand nog andere tips ? zou het niet liggen aan de injectors ? want denk zelfs niet dat ze deze hebben getest ...

Kent iemand nog een goede jeep garage in de buurt van bree - weert ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verstuivers zou het aan kunnen liggen, maar dan zou je de turbo niet zo horen blazen, lijkt me...

Ga er eens mee naar een Bosch-dienst ofzo... een dieselspecialist kan ook.... Zij hebben meer specialistische diesel kennis in huis dan een Jeep dealer. Zoveel dieselmotoren krijgt de Chrysler-Jeep dealer nou ook weer niet in de werkplaats....

Ik blijf gaan voor een lek....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de HD pomp was ook mijn eerste idee toen ik het probleem hoorde,

maar zoals net zoals 87Wrangler ben ik van mening dat het gefluit er ook iets mee te maken heeft, nu denk ik toch dat de smering van de turbo niet goed is en dat het gefluit het lager kan zijn, ik hoop het niet voor je iig... en weten ze ook hoeveel de turbodruk moet zijn???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Stefan

Heb zelf zoiets eens gehad met een Ford Escort TD. Daar was het roetfilter dichtgeklapt met als gevolgd dat de uitlaatgassen niet meer weg kunnen. De auto liep toen ook niet harder meer als 70 80 en rookte ook vreselijk.

Na doorprikken geen problemen meer.

Over vervangen verstuivers, heb met de Escort 300000 km gereden en die dingen nooit vervangen. Wel af en toe zo'n reinigings goedje in de tank.

groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijdt ook al 200.000 km met dezelfde verstuivers in m'n Astra...

En een verstopping in de uitlaat kan het ook zijn, zoals ik al eerder schreef. Maar het ontbreken van 2 bouten in het spruitstuk en het sissende geluid in aanmerking genomen, denk ik nog steeds aan lekkage.....

Maar, als er een lekje in de uitlaat zit en verderop issie verstopt, hoor je hem ook blazen natuurlijk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...