Spring naar bijdragen

"shaken" op gas


leontien
 Share

Recommended Posts

Wanneer ik op gas rijd, begint de auto te trillen, meestal achter onder de auto.

Vooral is dit merbaar bij stationair draaien in de versnelling.

Wanneer ik overschakel op benzine is het geheel verdwenen.

Iemand een idee ?

Gaat om een Prins onderbouw systeem in een 1997 Cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

idd de kritische ontstekings delen vervangen. En vervang ze maar allemaal gelijktijdig. Kap rotor kabels en bougies. Ik doe het in fases en het wordt steeds beter, heb er spijt van dat ik het niet in 1 keer gedaan heb. Van het weekeinde zijn de kabels aan de beurt.

Zijn eigenlijk ook mijn eerste sleutel ervaringen aan de jeep, is ook de reden dat ik niet alles gelijktijdig heb gedaan.

Het zijn klusjes van niets. Met het vervangen van de kap en kabels wel even goed opletten welke kabel waar aan moet.

Kosten van de onderdelen 17 euro voor 6 bougies 27 euro voor de kap en rotor 41 euro voor de kabels.

kosten in tijd 3 kwartier voor de bougies klein half uur voor de kap en rotor.

groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bougies, kabels, rotor en kap vervangen en geen verbetering, loopt nog steeds op 5 cylinders.

De compressie is in orde, volgens mijn pessimistische garage moet het een verbrande klep(zetel) zijn.

Bij benzine merk je dat niet omdat het injectie is, gas moet via de klep naar binnen.

Het ergst is het als ie stationair draait, wanneer je gas geeft is het weg.

Wie biedt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Nov 16 2005, 09:53

Bougies, kabels, rotor en kap vervangen en geen verbetering, loopt nog steeds op 5 cylinders.

De compressie is in orde, volgens mijn pessimistische garage moet het een verbrande klep(zetel) zijn.

Bij benzine merk je dat niet omdat het injectie is, gas moet via de klep naar binnen.

Het ergst is het als ie stationair draait, wanneer je gas geeft is het weg.

Wie biedt ?

<div align="right">

Weer een typische "roep eens wat" uitspraak van de dealer, ten eerste je hebt inderdaad wel injectie bij benzine, maar de inspuiting gebeurt VOOR de klep, dus het moet de klep ook nog passeren. Als het inderdaad een verbrande klep is zou dan ook op benzine merkbaar zijn.

Als je echt niets voelt op benzine moet bijna zeker aan het gassysteem liggen.

Ik denk aan een te arm mengsel op gas ofwel een kapotte lambdasonde zodat het mengsel te arm wordt geregeld door de Prins installatie. Het zou dan ook moeten zijn op benzine denk je vast, maar dit is niet altijd zo, benzine-mengsel hangt af van veel meer factoren dan enkel de lambda-sonde, dus hier ga je het minder merken.

Dus ik zou beginnen met:

-uitlezen computer (kan je zelf, doe maar eens een zoekfunctie)

-nakijken goede vonk aan ELKE BOUGIE en kijken of de electrode afstand goed is en dat je zeker de VOORGESCHREVEN bougies gebruikt (je houdt ze tegen het motorblok en je moet een dikke vette BLAUWE vonk zien overspringen) indien dit ok het onderstaande

-nakijken van mengsel op zowel gas als benzine, indien dit bij beide niet Ok---->lambda-sonde nakijken

Indien dit alles gechekt en geen verbetering even hier laten weten, dan zoeken we verder maar ik geef 90% kans dat het bovenstaande één van de oorzaken zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Lpg specialist heeft de computer uitgelezen van de gas installatie: werkte perfect en ook de uilaat meting lag op een prima niveau, dus de lambda kan het niet zijn.

De auto is bij de vorige eigenaar bij B&S in onderhoud geweest, zij zeggen ook dat het de kleppen zijn.

Ze zijn ingezakt, de zetels zijn verbrand, dit hoef je bij benzine (nog) niet te merken. Bij gas is dit veel gevoeliger.

Op voor een nieuwe kop ? 800,= + 12 uur arbeidsloon, snik, en paar weken kwijt voor revisie..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kunnen inlaat kleppen dan ook verbranden?

Waarschijnlijk is het dan de uitlaat klep die verbrand is. Als het de inlaatklep is heb je ook kans op backfire.

Als er een klep verbrand is dan heb je ook compressie verlies via die klep. Dit strookt niet met "de compressie is in orde".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't is een apart verhaal....

Een lekke klep zou zeker in de compressiemeting te zien moeten zijn! zoniet is er geen klep lek of de meting is niet goed uitgevoerd! ( je zou eens moeten weten hoeveel garagebedrijven niet eens weten hoe ze dat moeten meten!)

En de uitlaatgassen meten... leuk.. maar zegt me weinig. Als de kat fatsoenlijk werkt zal die nog het nodige verbranden namelijk!

Maar omdat de computer geen fouten geeft, zal de regeling en dus de lambdasonde wel werken.

De computer van de LPG installatie zal fouten in de ontsteking e.d. niet melden, zolang de uilaatgassen nog voldoende geregeld kunnen worden.

Dus een paar vragen:

- Was je erbij toen de metingen gedaan werden? Zo ja:

Hoe is de compressie gemeten? ( met stationair lopende motor, of alle bougie's eruit en op de startmotor? En werd daarbij wel of geen gas gegeven?)

- Waar zijn de uitlaatgassen gemeten?

- Hoeveel toeren loopt 'ie stationair? of beter: Loopt 'ie op benzine sneller stationair dan op gas?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij worden hier 2 verschillende metingen door elkaar gehaald:

namelijk een compressiemeting en een drukverliestest.

Ik ga proberen het in simpele woorden te verklaren met een verkorte procedure om te meten.

-Bij een COMPRESSIEMETING ga je meten hoeveel druk je zuigers nog opbouwen, dit doe je door een bougie eruit te draaien en op het gat het meetinstrument te plaatsen (is eigenlijk een drukmeter die niet terug naar nul valt, maar blijft hangen), dan start je de motor met de bougiekabels verwijdert zodat hij niet in gang gaat! Je start dan gedurende enkele seconden je motor totdat je drukmeter niet meer stijgt. Je noteert het exacte resultaat en doet dit zo voor elke cilinder.

Dan ga je de cilinders onderling vergelijken en deze mogen niet teveel van elkaar verschillen in gemeten Bar.

Met deze test kan je meten of je ZUIGERVEREN nog goed zijn of niet.

-Bij een DRUKVERLIESMETING ga je meten of je kleppen nog goed afsluiten of niet. Dit doe je door je zuiger in het onderste dode punt te plaatsen met de KLEPPEN allebei GESLOTEN, dan ga je druk zetten in de zuiger via het bougiegat en ga je meten hoeveel verlies er is, dus hoeveel percentage druk je verliest. Je zal altijd een beetje verlies meten wat normaal is, dit is het verlies dat via je carter weggaat. Heb je in een bepaalde cilinder teveel verlies kan je een klep hebben die niet goed afsluit, meestal de uitlaatklep, maar kan ook de inlaatklep zijn. Dit kan je na oefening voelen in je inlaatkanaal bij een inlaatklep en aan je uitlaat bij een uitlaatklep.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Nov 16 2005, 13:19

De Lpg specialist heeft de computer uitgelezen van de gas installatie: werkte perfect en ook de uilaat meting lag op een prima niveau, dus de lambda kan het niet zijn.

De auto is bij de vorige eigenaar bij B&S in onderhoud geweest, zij zeggen ook dat het de kleppen zijn.

Ze zijn ingezakt, de zetels zijn verbrand, dit hoef je bij benzine (nog) niet te merken. Bij gas is dit veel gevoeliger.

Op voor een nieuwe kop ? 800,= + 12 uur arbeidsloon, snik, en paar weken kwijt voor revisie..............

<div align="right">

Het is wel zo dat op LPG alles warmer word ,ook word meestal aanbevolen bij een goede gas inbouwer dat de zetels waar het nu om gaat ook vervangen moeten worden eigenlijk, zijn dan van ander materiaal zodat deze er beter tegen kunnen,

Gas is niet altijd zomaar in te bouwen cool.gif

En een paar weken kwijt voor revisie is ook wel erg lang m.i

Tenzij ze er vacantie tussendoor nemen dan sad.gifhuh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Nov 16 2005, 14:19

De Lpg specialist heeft de computer uitgelezen van de gas installatie: werkte perfect en ook de uilaat meting lag op een prima niveau, dus de lambda kan het niet zijn.

De auto is bij de vorige eigenaar bij B&S in onderhoud geweest, zij zeggen ook dat het de kleppen zijn.

Ze zijn ingezakt, de zetels zijn verbrand, dit hoef je bij benzine (nog) niet te merken. Bij gas is dit veel gevoeliger.

Op voor een nieuwe kop ? 800,= + 12 uur arbeidsloon, snik, en paar weken kwijt voor revisie..............

<div align="right">

Ten eerste, die 12 uur werkloon kan je uitsparen door je kop zelf uit te bouwen, echt niet zo moeilijk bij een 4.0liter. En ik begrijp niet waarom een revisie enkele weken zou duren en je krijgt volgens mij ook geen nieuwe kop hoor enkel een gereviseerde.

Wanneer ik een kop volledig laat reviseren en hiermee bedoel ik: gereinigd, afgeperste op lekken/scheuren, kleppen geslepen, nieuwe klephoedjes, nieuwe klepveren, kortom volledig als nieuw komt dit op een prijs van ongeveer € 200 a 300 naargelang het aantal kleppen en cilinders.

Maar je kan nog goedkoper: probeer het eens zelf of laat iemand die je kent en die het kan het doen. Het is echt niet moeilijk maar je hebt wel het gereedschap nodig.

Moest je vragen hebben, laat maar iets weten dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende week een afspraak bij de Jeep garage die een diagnose gaan proberen te stellen.

De lpg specialist heeft de uitlaatgassen in de uitlaat gemeten, die lagen op keurig niveau, en inderdaad bij LPG ligt het toerental lager stationair dan bij Benzine.

Wanneer ik gas geef is het "shaken" nagenoeg over, allen bij 80 Km/h loopt de motor niet lekker en schommelt de toerenteller.

Volgens de garages is het inderdaad mogelijk om toch een goede compressie test uitslag te krijgen met dit mankement. Ze gaan nu een drukverliestest doen.

Overigens had ik vöör aankoop bij de handelaar ook even bij B&S, waar ze de auto altijd al in onderhoud hadden, nagevraagd of de auto mankementen had.

Prima auto, zeiden ze, koop je geen ellende mee.

Nu belde ik ze weer en wisten ze al een half jaar geleden dat de auto dit mankement had.

Dus weer een betrouwbare Jeep collega minder !

Bij B&S kost een "ruilkop" tussen de 700,= a 900,= excl 12 uur arbeidsloon.

Misschien een revisiebedrijf goedkoper, als je een goed adres hebt in ZuidHolland, dan hoor ik het graag !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eerst maar 'ns ff afwachten. Drukvelies test zegt me trouwens ook weinig over de kleppen. Ok... je kunt in de in- en/of uitl-aat wat horen als 'ie ernstig lekt, maar als dat echt zo erg is, moet je het op benzine op z'n minst merken!

Wat gebeurt er, wanneer je met het gaspedaal een heel weinig gas bijgeeft, zodat de motor net zo snel loopt als stationair op benzine?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij draait even veel toeren bij gas als benzine, de wijzer schommelt bij allebei rond de ene tot 2e streep onder de 1000 toeren.

Alleen bij Gas gaat de auto schudden, en wel het meest als je in de Drive staat met je voet op de rem, in de Neutraal is het allemaal veel minder.

Wanneer ik gas geef tot over de 1000 toeren gaat het over.

We hebben een cililnderkop fabrieksnieuw uit 2004 aangeboden gekregen, voor 500,=. Van een handelaar die een partij transportschade motoren heeft gekocht.

Op de cilinderkop staat niets vermeld, hoe weet je dat je de passende koopt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend bij de Jeep garage geweest; onderweg viel heel mijn motor uit, geen stuur en remmen meer, ging nog maar net goed.

Blijkt ook de O2 sensor (16 x starten geleden volgens de compu) kortsluiting te hebben gehad.

Dit schijnt de oorzaak van het uitvallen van de motor op gas te zijn, wordt het mengsel te arm geregeld.

Wordt dus weer een nieuwe sensor, ongeveer 160,= incl montage volgende week.

Maar goed, er is dus een of meerdere kleppen "uitgesteld", dwz de hydraulische stelruimte is max bereikt en er overheen.

Wordt een ruilkop, heb inmiddels een nieuwe kop gevonden die schijnt te passen.

Denk toch dat het mijn dorpsgarage gaat worden a 30,= per uur, ipv 67,= per uur.

Wordt vervolgd.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Wrangler, da's nog even niks geworden, heb verleden week via "onderdelenzoeker" een adres gevonden voor die nieuwe kop in Brabant.

We gaan eerst eens kijken of die past, indien niet dan bel ik met jouw adres.

Hoogstraten is nog even iets te ver weg, en met een nieuwe kop is de jeep niet lang uit de roulatie.

Volgens Jeep moet het een ERH motorblok zijn, die van mij is van 1997.

Op het blok van de nieuwe kop staat alleen: 402mx13.

Heb wel een foto, maar weet niet hoe ik die hier moet plaatsen.

Bedankt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ooit eens prijs gevraagd bij Hans Bastings voor een complete blok met computer 4.0l en dat was toen iets van een € 600.00.

Misschien is dit zelfs interessanter dan een nieuwe cilinderkop.

Dan kan je je huidige motor behouden voor onderdelen of verkopen, komt nog goedkoper uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik nu pas reageer (dit onderwerp loopt al een tijdje geloof ik...) maar ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde: stationair lopend schommelde het toerental tussen 300 en 1000. Ook wanneer ik op de snelweg het gas iets los liet gebeurde hetzelfde, alleen dan uiteraard bij hogere toerentallen.

Ik ben ermee naar een gasspecialist geweest en die ontdekte een scheurtje in de verdamper. Na het monteren van een nieuwe verdamper heb ik er geen last meer van gehad.

Kosten: ca. 250 euro.

suc7

Iks Jee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...