Spring naar bijdragen

Overdrive werkt niet


Recommended Posts

Zoals jullie wellicht weten heb ik de motor en de complete aandrijving van een ZJ in mij FC gebouwd.
Hiervoor moet je wel de computer een beetje voor de gek houden, want de FC mist natuurlijk wel wat draadjes.
De automaat schakelt keurig op naar de D, maar komt niet in de overdrive. In de manual lees ik dat er in het instrumentenpaneel een knopje heeft gezeten waarmee je de overdrive aan/uit kunt zetten.
Dat knopje kan ik niet terug vinden.
Als ik kijk naar de overdrive seleniod, zitten daar 3 draadjes aan. Bruin met lichtgroen (BR/LG), lichtblauw en Violet met een geel streepje (VT/YL).
Op de blauwe zit 12V de rest niet.
Blauw is Ignition Accessory Feed. Violet = Transmission TCC LU Selenoid, en de bruine  = Transmission Overdrive selenoid. Deze lopen alle naar de PCM (nrs 9, 54 en 55)

Maar ik zat te denken: eigenlijk is de enige electrisch verbinding tussen motor en de rest van de auto een connector. Dus het signaal van de schakelaar in het dashbord zou over deze connector moeten gaan.
Alleen kan ik daar niets vinden wat hier op duid.
engine connector.jpg

Mocht het niet via deze connector kunnen, moet ik dan gewoon spanning op Bruin/lichtgroene zetten?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TCM.pdf

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 
Vlgs mij moet op de br/lg spanning gezet worden. Als je op ZJ 116 kijkt staat daar echter back-up lamp feed bij die draadkleur.
De andere draad vt/yl heeft volgens mij met de olietemperatuur te maken. Boven de 110 graden werkt de overdrive blijkbaar niet.
Groet Herman.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overdrive switch geeft dus alleen een puls naar de TCM als je er op drukt, dan gaat het lampje ook branden. Bij contact uit reset dat zich. Dat betekent dus voor jou dat je die switch niet nodig hebt , zonder geen puls dus gewoon Overdrive. De oorzaak van geen overdrive zit hem hier dus niet in, dus.... terug naar blz 154.

succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, maar op blz 154 lees ik: A 3-4 upshift occurs only when the overdrive solenoid is energized bij an elektral signal from them PCM.  Ja, maar op welke kleur draad dan?
Verder lees ik: The solenoid contains a checkball that controls a ventport to the 3-4 valve

Als ik de auto op contact zet staat er spanning op de lichtblauwe draad. Dan zou ik iets moeten horen klikken, als ik dat met een apart draadje zou testen.
(Het zou kunnen zijn dat de solenoid gewoon defect is. heb bij de aankoop niet getest of de overdrive het deed)

Ga ik proberen.

 

Onderstaand had ik gevonden op het internet:

1) Faulty on/off switch. However, this is supposed to release the OFF setting when you shut the vehicle off, and reset to the default ON. Dat had jij ook al gevonden
2) Vehicle's coolant or transmission fluid is too hot or too cold, or computer thinks that it is. Up til about 1992, input from the coolant temperature sensor is used. Sometime around 1993 or later, there is a transmission fluid temp sensor inline in the cooling lines, used to judge whether to shift to O/D and whether to lockup the torque converter. Too high or low a reading will prevent the shift. Misschien dat 1 van de andere sensoren niet goed werkt, en daarom het opschakelen belemmert
3) Transmission fluid too low, or contaminated. Ziet er nog redelijk uit en ruikt niet verbrand, en is op peil
4) Faulty solenoid inside the transmission.
5) LOOSE solenoid inside the transmission. In my case, the solenoid pack is screwed to the side of the valve body inside the pan, and there is a gasket and a mesh screen between the two. The screws loosened up so that the solenoid pack was not sealed to the valve body, causing a hydraulic leak around the path, and this prevented O/D and prevented lockup release. Zou kunnen
6) Thermostat not opening fully. Verwacht ik niet want heb geen koelprobleem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net geprobeerd 12V op de polen van de solenoid te zetten. Hoor en zie niets.

Dit overdenkende: Zou het kunnen zijn dat de blauwe de aanvoerdraad is, en dat de andere beide naar de de PCM gaan en daar dan wel of niet aan de massa komen? Dan zou ik de draad br/lg aan de massa kunnen doen om de PCM te omzeilen. Dat gaan we dan morgen maar proberen. (Heb de FC niet thuis staan.)
Mocht dit ook niet lukken, lijkt de solenoid overleden.
Heb wel getest of het huis van de bak wel massa heeft en dat is wel het geval. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Siert,

We komen in de buurt. De blauwe draad geeft inderdaad de spanning door aan de beide andere draadjes.
Hoor niks klikken, maar volgens mij zit de solenoid in de olie. Die is nu dik, dus dat zou zomaar kunnen. 

Zaterdag knip ik de draden door en ga ze via een schakelaar massa geven. Dan kan ik de overdrive ook nog uitschakelen als het nodig is.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik hou je op de hoogte.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei hermancj5:

Hoi Siert,

We komen in de buurt. De blauwe draad geeft inderdaad de spanning door aan de beide andere draadjes.
Hoor niks klikken, maar volgens mij zit de solenoid in de olie. Die is nu dik, dus dat zou zomaar kunnen. 

Zaterdag knip ik de draden door en ga ze via een schakelaar massa geven. Dan kan ik de overdrive ook nog uitschakelen als het nodig is.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik hou je op de hoogte.
 

Top mooi verhaal om mee te lezen, succes met de test het weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overdrive werkt. Dat scheelt enorm met lawaai in de cabine. Heerlijk cruisen bij 80-90 km/uur. 120 is geen enkel probleem. Harder zal wel kunnen maar dat hoef ik niet te weten. 

Alleen schakeld hij niet vanzelf terug. Maar dmv een schakelaar op het dashbord kan ik dat handmatig doen. Probleem voor later.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎29‎-‎1‎-‎2017 om 2:51 AM zei REAL STRANGLER:

Mooi man!  Nu nog de voorwaarden van blz 154 nalopen en dan is tie weer als van ouds.

Siert.

Ik heb nu een NP 241 ipv de 242 omdat ik de voorste aandrijfas aan de rechterzijde moest hebben. Daar zit een mechanische km teller in, dus dat past op de FC.
Maar de draadjes die naar de originele km teller lopen zijn dus nu niet aangesloten. Kans groot dat daarom de overdrive niet werkte. Computer weet dus niet hoe hard ik rij.
(Hoewel, heb een tijdje met de NP 242 rondgereden, en toen deed de overdrive het ook niet)
Studiemateriaal dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

In de usa is zo'n pulsgever te koop. Die schroef je tussen de kmtellerkabel en de bak. Zit een kastje bij waar je de snelheid waarbij de overdrive inschakeld kunt regelen. Maarrrrr €220 + verzend+ belasting.

Ik red me voorlopig wel met mijn schakelaar van €5.--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...