Spring naar bijdragen

Automaat defect ?


Recommended Posts

Hallo,

sinds gisteren doet mijn automaat heel vreemd.

hij zit heel hoog in zijn toeren en heb het idee dat hij slipt.

uiteindelijk rijd ik wel en naarmate hij warm wordt gaat ook het toerental naar beneden.

en is het slippen een stuk minder.

wel ruik ik een olie lucht als ik stil sta maar verlies geen olie.

het olie peil is goed.

wat kan dit zijn, heb nog wel een andere bak en tussenbak.

het gaat hier om een 46 RE bak met een versterkte uitgang voor de 5.9 V8 lx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat heb ik ook gedaan en dan schakelt hij inderdaad weer even prima.

maar nu ik weet het niet, dit is te erg en als hij warm is dan schakelt hij heel bruut en loopt de motor ook in een hoger toeren tal.

ik zit nu eigenlijk ook aan de koppel omvormer te denken of die niet defect is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, balen. 

Ik ben net terug en de auto schakelt nu inderdaad prima en pakt goed op (geen slip). 

Heb jij al gecheckt of je geen olie lek hebt? Had ik een tijdje en dan rij je op een gegeven moment met te weinig olie. Dan schakelt ie echt dramatisch met gigantische klappen. Gelukkig heeft de bak dat blijkbaar overleefd. 

Gr.,jg.

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee lekt geen druppel gisteren nog even gepeild toen ik thuis kwam maar mooi op peil.

filter en olie zit er nu ongeveer 4 weken in.

ik denk toch echt dat ik aan een andere bak moet.

de koppel omvormer kan het eigenlijk ook niet zijn want die zou in de computer een fout moeten geven.

ik dacht 0740 volgens mij.

je wagen ziet er goed uit top.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat de oliepomp defect is, als ik de simptomen zo lees.

ga de bak vervangen voor een andere bak.

heb nog een goede bak liggen die ook onder een 5.9 vandaan komt.

ben dus nog wel even bezig.

 

gr Han

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de olie in de versnellingsbak wordt door een pomp in bak rond gepompt op een bepaalde druk.

dit zorgt er voor dat de bak schakelt is nu de druk te laag door wat voor oorzaak dan ook dan gaat hij slippen en schakelt dan heel moeilijk en dat is bij mij nu dus aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simpele dingen die je zelf kan controleren....  olie pan er af, en kijken of er veel vuil in de pan ligt. Dan heb je een indicatie over slijtage. Rembanden stellen, zijn deze wat gesleten, dan heb je meer slip. Olie filter vervangen, wordt bij de garage nooit gedaan, tenzij je er specifiek om vraagt. Jeep schrijft voor, elke 50.000km. Olie (pomp)druk meten bij stationiar draaiende motor, hiervoor is meest een testnippel (of plug) aan de buitenzijde aanwezig. Ook zij meestal de servo drukken te meten, dit geeft een indicatie van de schakelpunten. En of hier problemen zijn. Als laatste zou je nog een "stall test" kunnen doen als je de koppelomvormer verdenkt.

 

Succes!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor het advies Ab.

een paar weken voor deze problemen de bak + filterververst, en omdat hij toen ook al niet lekker wilde schakelen soms, ook de rembanden afgesteld volgens het fsm.

en nu na een aantal weken dit probleem.

de bak is in middels vervangen en er bleek ook een bak onder te zitten die niet onder de 5.9 lx thuis hoorde.

er hoort een 46re onder en er kwam een 44re ondervandaan. Die zit normaal achter een 5.2 V8 .

Heb nu wel een ander probleempje ik krijg de schakelkabel niet zo afgesteld dat mijn achteruitrij lichten blijven branden.

ze gaan wel aan maar als ik de handel los laat gaan ze weer uit.

het scheeld ongeveer 2.5 mm.

wie weet raad 

gr Han

bewerkt door Han
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn 5.9 wil nog wel vooruit niet meer achteruit...

Week of 8 geleden zelfde probleem. Toen de olie ververst (is dus eigenlijk een halve verversing ca 4,5 liter), nieuw oliefilter en banden gespannen volgens boekje. Geen sporen van slijtage in de olie gevonden. Reed weer netjes achteruit. Nu na ongeveer 1500 km dus weer zelfde probleem.

Ik overweeg nu nog een keer verversen + filter en nogmaals de banden te controleren op spanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kun je doen , maar denk persoonlijk dat dit weinig uit zal halen.

ik zelf ook niet zo erg veel verstand van de bakken en kan je dus helaas niet verder helpen.

als er bij de verversing niet echt veer vuil of metaal slijpsels aan de magneet zat  dan weet ik het ook niet.

sorry

gr Han 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Han:

Bedankt voor het advies Ab.

een paar weken voor deze problemen de bak + filterververst, en omdat hij toen ook al niet lekker wilde schakelen soms, ook de rembanden afgesteld volgens het fsm.

en nu na een aantal weken dit probleem.

de bak is in middels vervangen en er bleek ook een bak onder te zitten die niet onder de 5.9 lx thuis hoorde.

er hoort een 46re onder en er kwam een 44re ondervandaan. Die zit normaal achter een 5.2 V8 .

Heb nu wel een ander probleempje ik krijg de schakelkabel niet zo afgesteld dat mijn achteruitrij lichten blijven branden.

ze gaan wel aan maar als ik de handel los laat gaan ze weer uit.

het scheeld ongeveer 2.5 mm.

wie weet raad 

gr Han

Ik hoop dat die 44re het lang vol gaat houden, maar hou er rekening mee dat deze een stuk zwakker zijn dan de 46re bakken en niet berekend op het vermogen van een 5,9. Het kan een tijdje goed gaan, maar wie weet hoe lang...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Han:

Ab,

je hebt het verkeerd begrepen 

de 44re zat er onder die is nu stuk dus, en heb er nu 46re onder gezet.

 

 

Dat was Ab niet maar ik :P Maar excuses, inderdaad verkeerd gelezen. Achter een 5,9 hoort een 46RE, top :thumbsup::thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...