Vette73 Geplaatst August 11, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2015 Deze zomervakantie zijn wij met de GC (en de vouwwagen erachter) afgereisd naar Itali Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 11, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2015 Gaat om een Niner toch? 110C is veeel te hoog... Niners hebben een elektrische fan, en daarmee een compleet ander koelsysteem, die geregeld wordt door 2 schakelaartjes in de koelslangen, de bovenste is voor de lage fansnelheid, en de onderste is voor de hoge fansnelheid. Vooral de schakelaar van de lage fansnelheid gaat regelmatig stuk. Deze zou bij 101C de fan aan moeten slaan, en bij 105C de hoge snelheid.Het zou ook goed kunnen dat de fan zelf stuk is en 1 van de snelheden niet werkt, dat check je als volgt; contact op aan (hij hoeft niet te lopen), en een paperclip in de 2 pinnetjes van de connector wat de schakelaar in gaat stoppen. De fan zal dan aan moeten slaan. -36 - 213* a/c off fan off214 - 219* a/c off fan on low220 and up a/c off fan on high-36 - 213 a/c on fan on low214 - 219 a/c on fan on low220 and up a.c on fan on high Ik heb er zelf een 185F (85C) thermostaat in zitten, rijdend zit ik nooit boven 1 streepje voor de helft van de meter. Bij het stoplicht slaat de fan bij 101C aan, dat is vlak onder de helft. Sinds deze aanpassingen is hij nooit boven de 101C geweest, ook niet met 2500kg erachter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst August 11, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2015 (bewerkt) Yep, is idd een Niner (op LPG) Hij stond net voor de August 11, 2015 bewerkt door Vette73 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst August 11, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2015 Ook een radiateur is onderhevig aan slijtage van binnen uit. Naarmate de leeftijd stijgt kan deze in sterkte afnemen daar er delen slijten binnenin door diverse oorzaken ( verschillende type koelvloeistofen door elkaar heen en vuil / residu ) En als er al een haarscheurtje inzit, dat je met het blote oog niet kunt zien, dan is dit altijd zwakker dan je radiatordop afvoer of je radiatorslangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 11, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2015 De zijkant van de radiator is een kunststof deel, deze is na jaren van gebruik waarschijnlijk bros geworden. Na een lange rit met hoge temperaturen is het beter de motor og even stationair te laten draaien i.p.v. gelijk uit te zetten. Door wegvallen van de rijwind, neemt de temperatuur in het blok even toe, vandaar dat het mogelijk is dat je radiator bij stilstand de geest geeft.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst August 12, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2015 Wat mij ook opvalt is dat bij de Niner de fan direct uitgaat bij het uitschakelen van de motor/contact. Bij veel andere auto's hoor je de fan nog even 'nadraaien' nadat de motor uitgeschakeld is. Anyway, ik heb ervan geleerd en het tweede deel van de vakantie is helemaal goed gegaan. Wellicht ook omdat we de airco steeds al uitzetten een aantal km. voor een tussenstop waardoor er nooit meer een situatie is opgetreden waarbij ik een motor van 110C uitgezet heb. De motor was dan net 100C en dat geeft hij hier in NL ook aan (als ik zonder aanhanger, zonder airco in een veel lagere buitentemperatuur rij). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.