hkrant Geplaatst March 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2015 (bewerkt) ik heb een XJ 4.0 uit 1988 gekocht die 6 jaar stil heeft gestaan. De XJ is goed rijdend toen weggezet. Ik heb al wat dingetjes opgelost. Maar hij geeft nu 1 slagje maar slaat niet aan. Ook op ether al geprobeerd maar het zelfde resultaat. De brandstofpomp loopt, bobine geeft vonk. Wat zijn de volgende opties om te bekijken ? Is er een krukas-sensor of zoiets die niet werkt ? Wat kan er vast zijn gaan zitten of aanslag of zo ? relais ergens ? alvast bedankt voor het meedenken ! March 18, 2015 bewerkt door hkrant Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2015 Start onderbreker misschien ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst March 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2015 gaat de motor wel gewoon rond als je start? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2015 Bobine geeft geen vonk, of stroomverdeler geeft deze niet door? In het eerste geval controleren of de bobine wel aangestuurd wordt, in het tweede geval zijn de rotor, verdelerkap en kabels verdacht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst March 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2015 Wij zijn ooit ook eens bezig geweest een blok op te starten dat jaren in de schuur had gestaan, na een hoop gerommel viel het op dat er bij het ronddraaien van de motor heel weinig compressie en klepbeweging was. We hebben toen de ontsteking eruit gehaald en de olie pomp handmatig aangedreven zodat de klepstoters zich vulden. Ik weet niet of dit de oorzaak is van het probleem, maar wellicht het proberen waard Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst March 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2015 101 dingen, Neem aan dat je de basics al gedaan hebt? Bougies vervangen, kabels nagelopen/vervangen, rotor & kap schoongemaakt, benzineleidingen gespoeld en oude benzine afgetapt en vervangen. Benzine degradeert en heeft een houdbaarheidsdatum, is dubbel zo erg geworden sinds ze er biobrandstof bijmengen en dat doen ze al heel lang. Motor eerst met de hand rondgedraaid, daarna op de startmotor zonder bougies dan is er geen compressie en draait ie makkelijk rond om weer olie rond te pompen. Je kunt op die manier ook de motor spoelen daar zijn aparte vloeistoffen voor. Wordt het een dagelijkse auto of een speeltje? In dat laatste geval komt het meestal wat minder nauw, een I6 is redelijk hufterproof dus in het laatste geval gewoon flushen met diesel dat kan volgens mijnook, maar daar kan iemand anders misschien wat meer over zeggen. Anders google is your friend. Daarna goedkope olie erin en als ie dan eindelijk loopt paar keer netjes stationair op temperatuur laten komen en olie vervangen met steeds nieuwe filter. Dan kan er daarna goede olie in. Heeft ie al die tijd binnen stilgestaan? Condensvorming kan stekkers en contacten hebben aangetast, dus alles waar je bij kunt loshalen schoonmaken en lekker in de WD40 zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst March 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2015 Heb het nog even nagezocht, diesel flushen kan als je het 25% aanlengt bij de motorolie, voordat er speciale flushmiddelen kwamen werd het ook met diesel gedaan maar beter nog met alleen kerosine aangezien dit iets veter is. Eerst op bedrijfstemperatuur brengen met de oude olie, dan aftappen, nieuw filter dan het diesel mengsel erin en weer voor hooguit een paar minuten iets boven stationair laten lopen en goed aftappen, nieuwe olie erop en filter weer vervangen. Na 500-700 kilometer opnieuw aftappen en alles weer verversen. Maar ja dan moet ie wel eerst lopen Als ie dan eindelijk loopt en je vermoed alleen een hoop koolaanslag kun je proberen aan Seafoam te komen, http://seafoamsales.com/sea-foam-motor-treatment/ , wordt hier volgens mij niet verkocht en zoek eens op youtube, de buren zullen ook niet blij zijn https://www.youtube.com/watch?v=6T3ts6xhMmc Paardenmiddeltje voor koolaanslag op kleppen en zuigers is vaccuum van de rembekrachtiger loshalen, eerst starten en op 1500 rpm houden, dan een dun slangetje erin en het andere eind in een potje remvloeistof. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst March 20, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2015 (bewerkt) bedankt voor jullie reacties, ik heb wat werk voor dit weekend dankzij jullie tips ! March 20, 2015 bewerkt door hkrant Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst March 22, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Wat velen we eens vergeten; een droge poreuze brandstofslang in het aanzuig-gedeelte. Hij zuigt lucht ipv benzine succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 22, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Wat velen we eens vergeten; een droge poreuze brandstofslang in het aanzuig-gedeelte. Hij zuigt lucht ipv benzine succes Komt bij de 4.0 niet voor, deze heeft de brandstof pomp in de tank. Wat wel kan dat de pomp te weinig of geen opbrengst geeft..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst March 24, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 ondertussen de hulptroepen ingeroepen want het stijgt boven mn petje. benzinedruk: dit is er wel in de rail maar blijkbaar niet heel hoog. witte blokje op spatbord by-pass helpt niet... Heeft er iemand een elektrisch schema van het motormanagement of zo ? Hij vonkt een keer maar niet door... Het gevoel gaat richting sensors... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst March 24, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 (bewerkt) Kan goed zijn dat er "gunk" in de leidingen zit, benzine die in de loop van de 6 jaar verdampt is en de leidingen wat verstopt heeft. En in de injectoren. Volgens mij moet je de tank laten zakken om bij de pomp te komen dan kun je met een nieuwe slang de druk meten, desnoods gewoon in een maatbeker en tellen voor de opbrengst liter/per minuut March 24, 2015 bewerkt door PepijnS Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst March 24, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 In de zekeringkast onder de motorkap zitten minimaal twee identieke relais. 1 voor de brandstofpomp en een voor de injectie en ontsteking. Die moeten klikken als je het contact aan zet en start, als de relais van het management van de injectoren nog een keer klikt schakelt ie de hele boel uit en start ie nooit. Je zou het even kunnen googlen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst March 24, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 Heb je al geprobeerd een beetje benzine in de trottle body en dan starten, als alleen je brandstofdruk een probleem is en je ontsteking wel werkt, zou ie toch even aan moeten slaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 24, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 Wat Schneiders zegt over wat benzine op gasklep gieten. Ook proberen waard: retourleiding benzine dichtknijpen met een griptang of zo om te voorkomen dat brandstof drukloos terugloopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.