Spring naar bijdragen

Xj Slaat Niet Aan Na 6 Jaar Stilstaan


hkrant
 Share

Recommended Posts

ik heb een XJ 4.0 uit 1988 gekocht die 6 jaar stil heeft gestaan.

De XJ is goed rijdend toen weggezet.

Ik heb al wat dingetjes opgelost.

Maar hij geeft nu 1 slagje maar slaat niet aan. Ook op ether al geprobeerd maar het zelfde resultaat.

De brandstofpomp loopt, bobine geeft vonk.

 

Wat zijn de volgende opties om te bekijken ?

Is er een krukas-sensor of zoiets die niet werkt ?

Wat kan er vast zijn gaan zitten of aanslag of zo ? relais ergens ?

 

alvast bedankt voor het meedenken !

bewerkt door hkrant
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn ooit ook eens bezig geweest een blok op te starten dat jaren in de schuur had gestaan, na een hoop gerommel viel het op dat er bij het ronddraaien van de motor heel weinig compressie en klepbeweging was. We hebben toen de ontsteking eruit gehaald en de olie pomp handmatig aangedreven zodat de klepstoters zich vulden.

Ik weet niet of dit de oorzaak is van het probleem, maar wellicht het proberen waard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

101 dingen, Neem aan dat je de basics al gedaan hebt? Bougies vervangen, kabels nagelopen/vervangen, rotor & kap schoongemaakt, benzineleidingen gespoeld en oude benzine afgetapt en vervangen. Benzine degradeert en heeft een houdbaarheidsdatum, is dubbel zo erg geworden sinds ze er biobrandstof bijmengen en dat doen ze al heel lang.

Motor eerst met de hand rondgedraaid, daarna op de startmotor zonder bougies dan is er geen compressie en draait ie makkelijk rond om weer olie rond te pompen. Je kunt op die manier ook de motor spoelen daar zijn aparte vloeistoffen voor. Wordt het een dagelijkse auto of een speeltje? In dat laatste geval komt het meestal wat minder nauw, een I6 is redelijk hufterproof dus in het laatste geval gewoon flushen met diesel dat kan volgens mijnook, maar daar kan iemand anders misschien wat meer over zeggen. Anders google is your friend.

Daarna goedkope olie erin en als ie dan eindelijk loopt paar keer netjes stationair op temperatuur laten komen en olie vervangen met steeds nieuwe filter. Dan kan er daarna goede olie in.

Heeft ie al die tijd binnen stilgestaan? Condensvorming kan stekkers en contacten hebben aangetast, dus alles waar je bij kunt loshalen schoonmaken en lekker in de WD40 zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het nog even nagezocht, diesel flushen kan als je het 25% aanlengt bij de motorolie, voordat er speciale flushmiddelen kwamen werd het ook met diesel gedaan maar beter nog met alleen kerosine aangezien dit iets veter is. Eerst op bedrijfstemperatuur brengen met de oude olie, dan aftappen, nieuw filter dan het diesel mengsel erin en weer voor hooguit een paar minuten iets boven stationair laten lopen en goed aftappen, nieuwe olie erop en filter weer vervangen. Na 500-700 kilometer opnieuw aftappen en alles weer verversen. 

 

Maar ja dan moet ie wel eerst lopen  :D

 

Als ie dan eindelijk loopt en je vermoed alleen een hoop koolaanslag kun je proberen aan Seafoam te komen, http://seafoamsales.com/sea-foam-motor-treatment/ , wordt hier volgens mij niet verkocht en zoek eens op youtube, de buren zullen ook niet blij zijn  :D  :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=6T3ts6xhMmc

 

Paardenmiddeltje voor koolaanslag op kleppen en zuigers is vaccuum van de rembekrachtiger loshalen, eerst starten en op 1500 rpm houden, dan een dun slangetje erin en het andere eind in een potje remvloeistof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat velen we eens vergeten; een droge poreuze brandstofslang in het aanzuig-gedeelte. Hij zuigt lucht ipv benzine

 

succes

 

Komt bij de 4.0 niet voor, deze heeft de brandstof pomp in de tank.  Wat wel kan dat de pomp te weinig of geen opbrengst geeft.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ondertussen de hulptroepen ingeroepen want het stijgt boven mn petje.

benzinedruk: dit is er wel in de rail maar blijkbaar niet heel hoog.

witte blokje op spatbord by-pass helpt niet...

 

Heeft er iemand een elektrisch schema van het motormanagement of zo ?

Hij vonkt een keer maar niet door...

Het gevoel gaat richting sensors...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan goed zijn dat er "gunk" in de leidingen zit, benzine die in de loop van de 6 jaar verdampt is en de leidingen wat verstopt heeft. En in de injectoren. Volgens mij moet je de tank laten zakken om bij de pomp te komen dan kun je met een nieuwe slang de druk meten, desnoods gewoon in een maatbeker en tellen voor de opbrengst liter/per minuut

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de zekeringkast onder de motorkap zitten minimaal twee identieke relais.

1 voor de brandstofpomp en een voor de injectie en ontsteking.

Die moeten klikken als je het contact aan zet en start, als de relais van het management van de injectoren nog een keer klikt schakelt ie de hele boel uit en start ie nooit.

Je zou het even kunnen googlen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...