PepijnS Geplaatst October 19, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2014 Binnenkort ga ik de lier plaatsen maar voor het zover is wilde ik alvast wat voorbereidend werk doen zodat ik precies weet wat ik aan extra kabels en lengtes nodig heb. Dus een beginnetje gemaakt met wat prutswerk zodat ik straks alleen de bekabeling nog te doen heb. Ik ga geen lierbumper plaatsen dus gewoon de originele gebruiken. De sleepogen zitten in de weg van de lierplaat dus daar maar mee begonnen: Verplaatst naar de onderkant en vast laten lassen: Alles weer even in de lak gezet en gemonteerd met de lierplaat: Nummerplaat gaan ze geheid over zeuren zo dus die meteen maar even opgeschoven: Lier even erop gezet, ik wil het relais daar weg hebben dus daar moest iets op verzonnen worden. Zo ergens in de motorruimte plaatsen zag ik niet zo zitten. Als ik kijk hoe snel het onder de kap onder de modder zit moet daar iets beters op te verzinnen zijn zodat hij goed beschermd is. Als ik het goed begrepen heb is modder, nattigheid en vuil bij het relais de grootste reden voor lier falen. Ik heb ook al een keer water in de zekeringbox onder kap gehad dus daar wilde ik ook meteen iets aan proberen te doen. Dus na een halfuurtje graven in de garage kwam dit boven drijven :-) best toepasselijk voor een Jeep toch :-) Airbox moet er wel voor wijken dus dat wordt een openluchtfilter of iets met koekblikken of regenpijp in elkaar flansen :-) Een beetje passen en meten, boren en zagen verder :-) Onderin de kist het lier relais, strak vast met vleugelmoertjes dus makkelijk te demonteren als het nodig mocht zijn :-) : En daarboven komt de zekeringkast te hangen: Gaten voor de kabels van het relais maken we als de lier gaan plaatsen, die wil ik dan met doorvoerrubbertjes het kistje in geleiden zodat alles mooi waterdicht is en natuurlijk ook niet kan liggen schuren. Kabels vanaf de accu naar de zekeringbox passen mooi en ik heb alleen even de kabel van de dynamo los hoeven halen om genoeg lengte te krijgen. Met de vleugelmoeren is de zekeringbox ook zo los te maken om er makkelijk bij te kunnen of om bij het lierrelais te komen. Dan heb ik ook meteen een plekje gezocht voor de lier bediening van buitenaf, is de bedoeling dat er ook bediening vanaf het dashboard komt: En meteen afgewerkt zodat straks alleen even de kabeltjes verlengd hoeven te worden en aangesloten, even de boutjes afgeslepen omdat de voorzet gril wel terug erop moet: En net op tijd voor de regenbui af kan kunnen maken :-) Zodra ik weer wat spul heb verzameld gaan we hier weer mee verder :-) 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst October 21, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2014 Met dank aan m'n sleutelmaat voor het filter: De bestaande aanzuigbuis verzaagd en ingekort, paste weer mooi in elkaar. Filter hangt stevig en mooi hoog & Droog Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 26, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2014 Was even stil maar eindelijk weer wat tijd gehad en van de week kabels en kabel ogen binnengekregen. 70mm2 kabels (bij de lier zaten 35mm2 kabels), vandaag opgemeten en 3 kabels in elkaar geprutst: Morgen verder met kabeltje voor de bediening op het dashboard. Verder is er nog een schakelrelais onderweg voor tussen de plus van de accu en het lierrelais om de lier vanaf het dashboard onder spanning te kunnen zetten. En kwam er vanavond nog een vraagje opdrijven. Bij de minkabel die naar de accu gaat zat nog een dunne massa kabel die in 2 delen is en aan de bevestiging van het relais aan de lier zat en daarna naar het relais. Vraag is waarom dat massakabeltje van de lier naar het relais in 2 delen is? Extra massapunt? Kan dat kabeltje ook gewoon rechtstreeks van massa lier naar relais? Ik denk het wel, maar gezien mijn elektrische kennis graag bevestiging van een expert voor m'n Jeep in de fik staat Hier het massakabeltje van lier naar oorspronkelijke relais bevestiging: En hier van de oorspronkelijke bevestiging weer naar het relais: Dus zwarte kabeltje op 3e foto is hetzelfde kabeltje dat op de 4e foto van onderen komt? Kan ik gewoon een nieuw kabeltje rechtstreeks van de liermassa naar het relais leggen of heeft die "koppeling" nog een functie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2014 Massa van de relais kan rechtstreeks naar de accu, de kabel naar de motor kan dan vervallen. Dit zat bij mijn GEW lier ook zo. Waarschijnlijk om de relais toch goede massa te geven mocht de bodem van de relaisbehuizing dit niet doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 28, 2014 Ok thanks Ab, dacht ook zo iets of misschien fabricage gemak. 1 Kabeltje dus scheelt weer een puntje waar het mis kan gaan :-) Vanavond kan de lier erop, plus en massakabel op lengte maken en de bediening vanaf het dashboard aansluiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 30, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2014 Hij zit er op Vandaag in Loon op Zand bijna nodig gehad maar de sper heeft me op het nippertje uit een modderbak gered 70mm2 kabels zijn wel soepel maar niet zuper buigzaam, dus wat ruimere bochten aangehouden. Alleen het schakelrelais moet nog tussen accu en lierrelais. Alleen de kabel nog goed onder spanning oprollen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst November 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2014 Netjes, alleen die foto van dat kabeloog en de kabel in de bankschroef baarde mij zorgen: Hoe heb je die ogen vastgezet? Voor die soepele kabels heb je hele speciale ogen nodig of extra bussen anders zit de kabel voor het persen al te ruim in het oog. Solderen is dan ook geen oplossing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 30, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2014 Thanks, zag er wel wat tegenop aangezien elektra niet m'n sterkste punt is. Ik heb perskabelogen gebruikt specifiek voor 70mm2 kabel ( https://stroomwinkel.nl/p-2466-perskabeloog-70mm-m8.aspx), die paste er netjes en zonder speling in. Daarna op z'n rednecks met een bfh en beitel "dichtgeperst" een "persing" aan de kant van de mantel en een meer bij het oog. Uiteraard dit eerst goed getest, d e ommanteling wat teruggeschoven en het koper gemarkeerd langs het oog, het oog opgehangen en met m 'n bescheiden 89 kilo er aan gaan hangen om te kijken of deze er niet uit getrokken werd het randje heb ik daarna nog rondom gesoldeerd (vandaar in de bankschroef vast, niet voor het persen zelf ), ommanteling weer teruggeschoven tegen het oog aan en daarna nog vulcaniseer tape om het oog en de ommanteling, die trek je niet meer uitelkaar. Ik kon niemand in de buurt vinden die de speciale persstang heeft of deze ergens huren. Aangezien de benodigde lengtes van tevoren moeilijk te bepalen waren vanwege het kistje kon ik ze er ook niet bij bestelling al op laten persen, bij dunnere kabels had dat misschien wel gekund, maar met die dikte heb je weinig speelruimte als ze wat te lang blijken te zijn. Echter via google uitgevonden dat deze methode, mits met beleid uitgevoerd net zo veilig is. Kabels heb ik schuin afgeknipt zodat ze in het hele oog contact maken tot aan het platte gedeelte van het oog: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst December 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2014 Dat is voor hoge stromen niet echt een veilige manier. Ik heb al enkele malen een compleet verbrande kabel gezien door zo'n persing. Het kan 100 keer goed gaan, maar dat is geen garantie. Ik zit zelf in industri Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst December 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2014 Even m'n photobucket gereorganiseerd, kon steeds moeilijker iets terugvinden Dus maar even opnieuw de belangerijkste zaken op een rij: Lierplaat en fairlead op z'n plek Kistje om de fusebox en het lierrelais in op te bergen: Openluchtfilter omdat voor het kistje de originele airbox plaats moest maken: Nieuwe carterontluchting: 70mm2 kabels voor die lier: Door de gril langs de radiator naar binnen: Kistje in naar het relais: Kistje uit naar de accu: Lier erbij en aangesloten: En dan vandaag een schakelrelais ingebouwd om de lier vanaf het dashboard in en uit te kunnen schakelen en de lierbediening op het dashboard aangesloten. Wel nog iets verzinnen om ook dat relais waterdicht weg te werken. Dacht een buiten lasdoos te gebruiken maar daar is het relais net te groot voor. Van de week bij moeders in de keuken maar eens door de voorraad tuperware neuzen Uit: Aan: Stroom schakelaar op geschakelde + gezet dus het contact moet aan om de lier onder spanning te zetten en te kunnen bedienen. De accupolen nog even netjes afwerken en nog even kijken hoe de tuimelschakelaar voor de bediening nu zit en wat in- en wat uit-lieren is. Werd te donker en koud en nat om dat nog ff te doen en bekijken. In ieder geval werkt het allemaal en ik heb ruimte in de kabel van de tuimelschakelaar gehouden om de schakelaar even wat los te maken en dan nog 180 graden te kunnen draaien als het nodig is. Schakelaar naar boven voor inlieren en beneden voor uitlieren lijkt me het handigste. Voor degene die er wellicht ook zo'n relais tussen willen maar niet weten hoe aan te sluiten (heb zelf best wel moeten zoeken naar een schema) op pagina 3 een overzicht daarmee moet het lukken: http://www.gowarn.com/aux_incl/pdf.ashx?pdf=WAR_62132_INS_1.pdf&line=WAR Was een leuke klus, goed te doen ook al heb je weinig verstand van elektronica, gezond verstand gebruiken en niet haasten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst December 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst December 8, 2014 Welke van de schakelaars gebruik je voor het in- en uitlieren? De kleine links of de grote rechts ? Ik hoop voor je dat deze schakelaar een neutrale middenstand heeft. Anders begint de lier direct met lieren zodra je de 'power'-schakelaar omzet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst December 8, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 8, 2014 :-) kleine links, en geen zorgen dat is idd een schakelaar die bij loslaten meteen in neutraal gaat :-) Grote helemaal rechts is de vaccuum schakelaar voor de sper met het groen lampje wanneer hij ingeschakeld is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.