Spring naar bijdragen

Voorbereidingen Voor Lier Plaatsen


PepijnS
 Share

Recommended Posts

Binnenkort ga ik de lier plaatsen maar voor het zover is wilde ik alvast wat voorbereidend werk doen zodat ik precies weet wat ik aan extra kabels en lengtes nodig heb.

 

Dus een beginnetje gemaakt met wat prutswerk zodat ik straks alleen de bekabeling nog te doen heb.

 

Ik ga geen lierbumper plaatsen dus gewoon de originele gebruiken. De sleepogen zitten in de weg van de lierplaat dus daar maar mee begonnen:

 

DSC_0131_zps5c32b69a.jpg

 

Verplaatst naar de onderkant en vast laten lassen:

 

DSC_0132_zpsde377d97.jpg

 

DSC_0134_zpsb79faf38.jpg

 

Alles weer even in de lak gezet en gemonteerd met de lierplaat:

 

DSC_0142_zps78e81eb1.jpg

 

Nummerplaat gaan ze geheid over zeuren zo dus die meteen maar even opgeschoven:

DSC_0145_zps39119afe.jpg

 

Lier even erop gezet, ik wil het relais daar weg hebben dus daar moest iets op verzonnen worden. Zo ergens in de motorruimte plaatsen zag ik niet zo zitten. Als ik kijk hoe snel het onder de kap onder de modder zit moet daar iets beters op te verzinnen zijn zodat hij goed beschermd is. Als ik het goed begrepen heb is modder, nattigheid en vuil bij het relais de grootste reden voor lier falen. Ik heb ook al een keer water in de zekeringbox onder kap gehad dus daar wilde ik ook meteen iets aan proberen te doen. Dus na een halfuurtje graven in de garage kwam dit boven drijven :-) best toepasselijk voor een Jeep toch :-)

 

DSC_0161_zpscab2aa43.jpg

 

Airbox moet er wel voor wijken dus dat wordt een openluchtfilter of iets met koekblikken of regenpijp in elkaar flansen :-)

 

Een beetje passen en meten, boren en zagen verder :-)

 

Onderin de kist het lier relais, strak vast met vleugelmoertjes dus makkelijk te demonteren als het nodig mocht zijn :-) :

 

DSC_0171_zpse73b2639.jpg

 

En daarboven komt de zekeringkast te hangen:

 

DSC_0155_zpsd34ce9cc.jpg

 

Gaten voor de kabels van het relais maken we als de lier gaan plaatsen, die wil ik dan met doorvoerrubbertjes het kistje in geleiden zodat alles mooi waterdicht is en natuurlijk ook niet kan liggen schuren.

 

Kabels vanaf de accu naar de zekeringbox passen mooi en ik heb alleen even de kabel van de dynamo los hoeven halen om genoeg lengte te krijgen. Met de vleugelmoeren is de zekeringbox ook zo los te maken om er makkelijk bij te kunnen of om bij het lierrelais te komen.

 

DSC_0162_zps5b8e0895.jpg

 

Dan heb ik ook meteen een plekje gezocht voor de lier bediening van buitenaf, is de bedoeling dat er ook bediening vanaf het dashboard komt:

 

DSC_0169_zps3659db9a.jpg

 

En meteen afgewerkt zodat straks alleen even de kabeltjes verlengd hoeven te worden en aangesloten, even de boutjes afgeslepen omdat de voorzet gril wel terug erop moet:

 

DSC_0173_zpsae043114.jpg

 

En net op tijd voor de regenbui af kan kunnen maken :-)

 

DSC_0176_zpscb061a2b.jpg

 

Zodra ik weer wat spul heb verzameld gaan we hier weer mee verder :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Was even stil maar eindelijk weer wat tijd gehad en van de week kabels en kabel ogen binnengekregen. 70mm2 kabels (bij de lier zaten 35mm2 kabels), vandaag opgemeten en 3 kabels in elkaar geprutst:

 

DSC_0008_zpsd5d22624.jpg

 

DSC_0011_zps81647f6f.jpg

 

Morgen verder met kabeltje voor de bediening op het dashboard. Verder is er nog een schakelrelais onderweg voor tussen de plus van de accu en het lierrelais om de lier vanaf het dashboard onder spanning te kunnen zetten.

 

En kwam er vanavond nog een vraagje opdrijven. Bij de minkabel die naar de accu gaat zat nog een dunne massa kabel die in 2 delen is en aan de bevestiging van het relais aan de lier zat en daarna naar het relais. Vraag is waarom dat massakabeltje van de lier naar het relais in 2 delen is? Extra massapunt? Kan dat kabeltje ook gewoon rechtstreeks van massa lier naar relais? Ik denk het wel, maar gezien mijn elektrische kennis graag bevestiging van een expert voor m'n Jeep in de fik staat  :D  :D  :D  :whistle:

 

Hier het massakabeltje van lier naar oorspronkelijke relais bevestiging:

 

Lier_004_zps1cf2f575.jpg

 

En hier van de oorspronkelijke bevestiging weer naar het relais:

 

Lier_005_zpsea8764c3.jpg

 

Dus zwarte kabeltje op 3e foto is hetzelfde kabeltje dat op de 4e foto van onderen komt?

 

Kan ik gewoon een nieuw kabeltje rechtstreeks van de liermassa naar het relais leggen of heeft die "koppeling" nog een functie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij zit er op  :D Vandaag in Loon op Zand bijna nodig gehad maar de sper heeft me op het nippertje uit een modderbak gered  :D

 

70mm2 kabels zijn wel soepel maar niet zuper buigzaam, dus wat ruimere bochten aangehouden. Alleen het schakelrelais moet nog tussen accu en lierrelais.

 

DSC_0037_zps664a51b9.jpg

 

DSC_0043_zps807fede2.jpg

 

DSC_0044_zpsa6695f7c.jpg

 

DSC_0046_zpsc192c764.jpg

 

DSC_0052_zpsfd955261.jpg

 

DSC_0051_zpsd626f4c4.jpg

 

Alleen de kabel nog goed onder spanning oprollen

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Netjes, alleen die foto van dat kabeloog en de kabel in de bankschroef baarde mij zorgen:

Hoe heb je die ogen vastgezet? Voor die soepele kabels heb je hele speciale ogen nodig of extra bussen anders zit de kabel voor het persen al te ruim in het oog. Solderen is dan ook geen oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks, zag er wel wat tegenop aangezien elektra niet m'n sterkste punt is.

 

Ik heb perskabelogen gebruikt specifiek voor 70mm2 kabel ( https://stroomwinkel.nl/p-2466-perskabeloog-70mm-m8.aspx), die paste er netjes en zonder speling in. Daarna op z'n rednecks  :D met een bfh en beitel "dichtgeperst" een "persing" aan de kant van de mantel en een meer bij het oog. Uiteraard dit eerst goed getest, d e ommanteling wat teruggeschoven en het koper gemarkeerd langs het oog, het oog opgehangen en met m 'n bescheiden 89 kilo er aan gaan hangen om te kijken of deze er niet uit getrokken werd  :D het randje heb ik daarna nog rondom gesoldeerd (vandaar in de bankschroef vast, niet voor het persen zelf ;) ), ommanteling weer teruggeschoven tegen het oog aan en daarna nog vulcaniseer tape om het oog en de ommanteling, die trek je niet meer uitelkaar.

 

Ik kon niemand in de buurt vinden die de speciale persstang heeft of deze ergens huren. Aangezien de benodigde lengtes van tevoren moeilijk te bepalen waren vanwege het kistje kon ik ze er ook niet bij bestelling al op laten persen, bij dunnere kabels had dat misschien wel gekund, maar met die dikte heb je weinig speelruimte als ze wat te lang blijken te zijn. Echter via google uitgevonden dat deze methode, mits met beleid uitgevoerd net zo veilig is.

 

Kabels heb ik schuin afgeknipt zodat ze in het hele oog contact maken tot aan het platte gedeelte van het oog:

 

DSC_0010_zps42c18c44.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even m'n photobucket gereorganiseerd, kon steeds moeilijker iets terugvinden :D  Dus maar even opnieuw de belangerijkste zaken op een rij:

 

Lierplaat en fairlead op z'n plek

 

DSC_0145_zps39119afe.jpg

 

Kistje om de fusebox en het lierrelais in op te bergen:

 

DSC_0161_zpscab2aa43.jpg

 

DSC_0154_zps852da0ec.jpg

 

DSC_0155_zpsd34ce9cc.jpg

 

DSC_0158_zpsd6aa32b7.jpg

 

Openluchtfilter omdat voor het kistje de originele airbox plaats moest maken:

 

DSC_0180_zps7a8c5a1a.jpg

 

Nieuwe carterontluchting:

 

10320302_705623636200640_506234432482550

 

70mm2 kabels voor die lier:

 

DSC_0011_zps81647f6f.jpg

 

Door de gril langs de radiator naar binnen:

 

DSC_0026_zpsd8063f00.jpg

 

Kistje in naar het relais:

 

DSC_0043_zps807fede2.jpg

 

Kistje uit naar de accu:

 

DSC_0037_zps664a51b9.jpg

 

Lier erbij en aangesloten:

 

DSC_0051_zpsd626f4c4.jpg

 

DSC_0052_zpsfd955261.jpg

 

En dan vandaag een schakelrelais ingebouwd om de lier vanaf het dashboard in en uit te kunnen schakelen en de lierbediening op het dashboard aangesloten. Wel nog iets verzinnen om ook dat relais waterdicht weg te werken. Dacht een buiten lasdoos te gebruiken maar daar is het relais net te groot voor. Van de week bij moeders in de keuken maar eens door de voorraad tuperware neuzen  :whistle:  :D  :D

 

DSC_0105_zps00077863.jpg

 

Uit:

 

DSC_0103_zpsf6b31449.jpg

 

Aan:

 

DSC_0101_zps091ca4a4.jpg

 

 

Stroom schakelaar op geschakelde + gezet dus het contact moet aan om de lier onder spanning te zetten en te kunnen bedienen. De accupolen nog even netjes afwerken en nog even kijken hoe de tuimelschakelaar voor de bediening nu zit en wat in- en wat uit-lieren is. Werd te donker en koud en nat om dat nog ff te doen en bekijken. In ieder geval werkt het allemaal en ik heb ruimte in de kabel van de tuimelschakelaar gehouden om de schakelaar even wat los te maken en dan nog 180 graden te kunnen draaien als het nodig is. Schakelaar naar boven voor inlieren en beneden voor uitlieren lijkt me het handigste.

 

Voor degene die er wellicht ook zo'n relais tussen willen maar niet weten hoe aan te sluiten (heb zelf best wel moeten zoeken naar een schema) op pagina 3 een overzicht daarmee moet het lukken:

 

http://www.gowarn.com/aux_incl/pdf.ashx?pdf=WAR_62132_INS_1.pdf&line=WAR

 

 

Was een leuke klus, goed te doen ook al heb je weinig verstand van elektronica, gezond verstand gebruiken en niet haasten  :D  :thumbsup:  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...