Spring naar bijdragen

Gekraak En Stank Uit Achterkant Auto


erikbond
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gisteren hebben we een stukje gereden met onze XJ en toen we een afslag pakte hoorde we ineens gekraak aan de achterkant van de auto. Nu heb ik begrepen dat dit van het differentieel af kan komen. Ik weet niet of ik een LS differentieel heb, maar schijnbaar is dit vrij standaard voor 4.0 automaten uit 91.

Wat raden jullie aan om te doen? Ik heb al heel wat verhalen gelezen maar veel wijzer ben ik niet geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alstie open is, dan aan de wielen draaien en dan goed naar de tandwielen kijken of alle tandjes nog heel zijn.

Als op de bodem van het diff stukjes metaal te zien zijn, dan kun je ervan uitgaan dat er iets beschadigd is.

Ook is het misschien beter te horen waar het gekraak vandaan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

We hebben inmiddels het differentieel open gehad maar konden niks raars ontdekken, op een satelliet tandwiel dat aan de steekas is vastgelast. De olie was goed grijs, maar geen stukjes grof metaal.

 

We merkten dat er axiaal op de achterwielen een kleine cm speling zit, zou het hier misschien mee te maken kunnen hebben (wiellagers oid)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelijk de olie vervangen en LS toevoeging erbij gedaan?  

 

Axiaal mag je iets speling hebben, maar geen centimeter. Dit komt door ruimte/slijtage van de C-clips. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de zonnewieltjes op de steekas gelast zijn, dit hoort dus niet! 

 

Op de foto zie je de C-clip net vrij komen van de steekas.

 

gallery_1277_8_46567.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard, de olie was echt te slecht om te hergebruiken. (daarvoor dank aan Jeepparts.nl ;) )

 

Het vervelende is nu dus dat het differentieel niet meer uit elkaar kan, omdat de steekas niet van het satellietwiel af gaat. Een fotootje van het differentieel zoals het er nu bij staat:

 

1zcfvaq.jpg

vrwo51.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Daar zijn we weer.. Vandaag weer een flinke rit gemaakt en hi maakt nog steeds herrie.

We hebben inmiddels de remcilinders vervangen, deze zaten aan een kant vast allebij vast. Maar helaas. We hebben net met hele lage snelheid (rollen) gekeken en alleen bij het sturen doet hij het. Als we het wiel aanraken, voelen we hem ook tikken.

We zitten toch te denken aan de LS, zou dit kunnen en is het erg als ie stuk is/gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is de LS versleten..... Bij het maken van een bocht moet het verschil in omwentelingen van het linker en rechter wiel op gevangen worden door het LS diff. De plaatjes moeten de spanning die opgebouwd word dan "lossen". Bij een versleten LS of uitgewerkte LS toevoeging krijg je zulke geluiden.

 

Ik zou het lekker laten zitten, zeker omdat je de steekassen gelast zitten en dus ook de carrier niet te verwijderen is om de LS plaatjes te vervangen. Op zich kan het geen kwaad, de geluiden zijn alleen wat storend. Wel moet je rekening houden met een diff wat warmer word als normaal, bij slippen van de plaatjes word warmte af gegeven.

 

Hier een filmpje hoe een LS werkt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde gehad, nieuwe olie met toevoeging erop en toen was het over. Tijdelijk, want (waarschijnlijk) door het wringen en klappen met de oude olie, zijn er 2 bouten (ik dacht van het kroonwiel) uitgelopen, en toen was heel mn diff naar de kloten. Heb toen heel de as vervangen, geloof dat ik 350 betaald heb voor een as met open diff, bij jeepparts in Valkenburg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...