erikbond Geplaatst October 13, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2014 Hallo allemaal, Gisteren hebben we een stukje gereden met onze XJ en toen we een afslag pakte hoorde we ineens gekraak aan de achterkant van de auto. Nu heb ik begrepen dat dit van het differentieel af kan komen. Ik weet niet of ik een LS differentieel heb, maar schijnbaar is dit vrij standaard voor 4.0 automaten uit 91. Wat raden jullie aan om te doen? Ik heb al heel wat verhalen gelezen maar veel wijzer ben ik niet geworden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst October 13, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2014 Openmaken en controleren ! Dan weet je het tenminste zeker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst October 13, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2014 Eerst de olie controleren en dan openmaken? En als er iets mis is, moet dit meteen opvallen neem ik aan, of moet ik ergens specifiek naar kijken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst October 13, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2014 Alstie open is, dan aan de wielen draaien en dan goed naar de tandwielen kijken of alle tandjes nog heel zijn. Als op de bodem van het diff stukjes metaal te zien zijn, dan kun je ervan uitgaan dat er iets beschadigd is. Ook is het misschien beter te horen waar het gekraak vandaan komt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst October 17, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2014 Ik heb het LS additief al in huis, nu de olie nog en dan gaan we hem open maken. Ik hou jullie op de hoogte Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst November 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2014 We hebben inmiddels het differentieel open gehad maar konden niks raars ontdekken, op een satelliet tandwiel dat aan de steekas is vastgelast. De olie was goed grijs, maar geen stukjes grof metaal. We merkten dat er axiaal op de achterwielen een kleine cm speling zit, zou het hier misschien mee te maken kunnen hebben (wiellagers oid)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 4, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2014 Gelijk de olie vervangen en LS toevoeging erbij gedaan? Axiaal mag je iets speling hebben, maar geen centimeter. Dit komt door ruimte/slijtage van de C-clips. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de zonnewieltjes op de steekas gelast zijn, dit hoort dus niet! Op de foto zie je de C-clip net vrij komen van de steekas. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst November 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2014 Uiteraard, de olie was echt te slecht om te hergebruiken. (daarvoor dank aan Jeepparts.nl ) Het vervelende is nu dus dat het differentieel niet meer uit elkaar kan, omdat de steekas niet van het satellietwiel af gaat. Een fotootje van het differentieel zoals het er nu bij staat: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst November 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 15, 2014 Helaas hebben we nog niks kunnen vinden, ik heb een geluidsopname gemaakt. Hopelijk herkennen jullie er iets in.https://www.dropbox.com/s/3vkzz6gqi46ijoo/Kraak.m4a?dl=0 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst January 11, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2015 Daar zijn we weer.. Vandaag weer een flinke rit gemaakt en hi maakt nog steeds herrie. We hebben inmiddels de remcilinders vervangen, deze zaten aan een kant vast allebij vast. Maar helaas. We hebben net met hele lage snelheid (rollen) gekeken en alleen bij het sturen doet hij het. Als we het wiel aanraken, voelen we hem ook tikken. We zitten toch te denken aan de LS, zou dit kunnen en is het erg als ie stuk is/gaat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 11, 2015 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2015 Waarschijnlijk is de LS versleten..... Bij het maken van een bocht moet het verschil in omwentelingen van het linker en rechter wiel op gevangen worden door het LS diff. De plaatjes moeten de spanning die opgebouwd word dan "lossen". Bij een versleten LS of uitgewerkte LS toevoeging krijg je zulke geluiden. Ik zou het lekker laten zitten, zeker omdat je de steekassen gelast zitten en dus ook de carrier niet te verwijderen is om de LS plaatjes te vervangen. Op zich kan het geen kwaad, de geluiden zijn alleen wat storend. Wel moet je rekening houden met een diff wat warmer word als normaal, bij slippen van de plaatjes word warmte af gegeven. Hier een filmpje hoe een LS werkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst January 11, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2015 Thanks voor je reactie! Het is inderdaad best storend / zorgwekkend, je voelt het door heel de auto. De enige optie is nog een compleet andere achteras.. Als iemamd er nog een heeft liggen... (Lief gezicht). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rene83 Geplaatst January 12, 2015 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2015 Ik heb hetzelfde gehad, nieuwe olie met toevoeging erop en toen was het over. Tijdelijk, want (waarschijnlijk) door het wringen en klappen met de oude olie, zijn er 2 bouten (ik dacht van het kroonwiel) uitgelopen, en toen was heel mn diff naar de kloten. Heb toen heel de as vervangen, geloof dat ik 350 betaald heb voor een as met open diff, bij jeepparts in Valkenburg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 12, 2015 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2015 Ik heb ook wel een nieuwe losse nieuw Limited slip unit liggen , ook wel een sat.wieltje (gebruikt) en steekas etc.etc mail me maar direct : boris@cherokeeparts.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikbond Geplaatst January 12, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2015 Omdat de steekas is vastgelast, is het onmogelijk om losse delen te vervangen, dus moet er een hele nieuwe achteras komen. Voor ons is het alleen aantrekkelijk als dit (deels) gesponsord wordt, we hebben geen budget meer over voor dit soort dingen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.