Spring naar bijdragen

Jeep Cherokee Voor Amsterdam-Dakar


Boterhamzak
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik heb zondag met een goeie vriend een Jeep Cherokee opgehaald voor de Amsterdam-Dakar Challenge. 

 

Het is een Cherokee uit 1993 4.0 High Output. 

 

Ik hoop hier het een en ander te kunnen vinden over praktische dingen zoals het monteren van een dakrek en bekende mankementen voor Cherokees van dit jaar. 

 

Uiteindelijk moet hij het toch 7000km vol kunnen houden door de Sahara en alles wat op hem wordt afgevuurd :).

 

De enige duidelijke mankementen zijn de stuurpomp en een ratel in de motor. De stuurpomp is inmiddels besteld en de ratel moet nog wat verder worden onderzocht. (suggesties zijn altijd welkom, ik zou ook een filmpje ervan kunnen uploaden).

 

Alvast bedankt allemaal!!

 

Gr. Martijn en Gregor

 

Nog even wat foto's:

 

post-15925-0-89393700-1401880462_thumb.j

post-15925-0-93934100-1401880465_thumb.j

post-15925-0-65436700-1401880468_thumb.j

post-15925-0-48185700-1401880471_thumb.j

post-15925-0-18912500-1401880474_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Martijn en Gregor !!

 

Heb 2 foto's toevoegt van een JCN lid (Richard) met een dak drager met luifel, snorkel, stalen bumpers rondom en achterop een wieldrager.

V/d wieldrager heb ik helaas geen foto van. Weet niet z'n forumnaam btw.

Is ook meer ter voorbeeld..... is ook een Grand ipv een Cherokee.

 

Succes met het bouwen en de 'rally'.

 

Groet Roo  B) 

post-6874-0-46015900-1401882059_thumb.jp

post-6874-0-59523300-1401882075_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom,

 

Erg leuk, zoiets staat nog steeds op de ToDo list met een paar vrienden zodra ik het uit hun hoofd gepraat krijg met een Laro te gaan maar gewoon een XJ, Grand of Toyota Hilux te nemen :-) Ok, een Peugoet 505 4x4 break mag ook :-)

 

Buiten die ratel om waarnaar al gekeken wordt, een 4.0 is vrijwel bullet & hufter proof, zorg dat alle vloeistoffen vervangen worden van achterdiff tot voordiff en alles ertussen in. Vervang minimaal de kruisjes in de vooras en zorg dat je een of twee reserve bij hebt voor de aandrijfas. Vantevoren even oefenen met vervangen "on te road"

 

Even de remmen reviseren/opfrissen

 

Goede bescherming van het luchtfilter tegen stof (Een snorkel is niet per definitie beter tegen het stof en kost je ook vermogen)

 

Besteed extra aandacht aan het koelsysteem en zorg dat dat in topvorm is.

 

Zolang je niet als een dolle over kamelengras en stenen heen gaat heb je grote kans dat je als enige zonder mechanische problemen in Dakar aankomt ;-)

 

Doe een keer aan een Jeepclub dag mee om te ervaren wat je met een XJ allemaal aankunt.

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips!!

 

Het staat ook al heel lang op onze ToDo list maar nu eindelijk de stap gezet. 

 

Dat is inderdaad het dakrek dat ik bedoel  :D  bedankt voor de foto's!! Is een mooi voorbeeld.

 

De motor krijgt inderdaad nog een behoorlijke beurt en alle vloeistoffen worden vervangen.

 

@PepijnS wat bedoel je precies met de kruisjes in de assen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Martijn en Gregor,

De grand cherokee van de foto is van mij,

Dakrek komt van een bestelbus, marktplaats staat er vol mee, kwestie van meten wat mooi past.

En dan bij de ijzerboer koppelstrip voor je dakrails laten maken i.p.v. dakdragers zodat het rek lager bij je dak zit, en een gehalvaniseerd netje + lampen erop.

Succes!

Groeten Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisjes van de CV joints (Constant Velocity)

 

Er zitten een stuk of 6 kruiskoppelingen onder zodat de aandrijving onder een hoek kan staan. Als je met technisch Lego hebt gespeeld heb je die al honderden keren in je handen gehad. Die grijze flexibele verbindingstukjes tussen 2 asjes ;-)

 

http://www.stu-offroad.com/axle/driveshaft/ds-21.jpg

 

In de aandrijfas kun je ze makkelijk onderweg vervangen maar als ze in de vooras kapot gaan moet je best veel loshalen. Wiel, Remmen, wiellager, dan kan de as eruit getrokken worden en kun je ze vervangen, maar als je dat langs de kant van de weg moet doen in het zand is niet fijn. Als je die 2 dus hier al doet heb je er de 7000 kilometer naar Dakar geen omkijken naar.

 

Ze gaan niet snel kapot als ze altijd goed gesmeerd zijn maar bij dit soort ritten zijn het vaak dit soort onderdelen die de geest geven. Ik zou de aandrijfassen er even onderuit halen, de kruiskoppelingen eruit halen en de cupjes goed schoonmaken (let op zitten losse naaldlagertjes in), de boel een beetje opschuren en de buitenkant in de kopervet zetten zodat ze soepel in de verbinding op de as schuiven. Zie je vanzelf wat ik bedoel als je er een in je handen hebt.

 

Als er dan een kapot gaat onderweg kun je ze snel vervangen. Die kruisjes kunnen door de roest verrekte vast zitten. Maar als je ze dus vantevoren even los gehaald hebt en ze gaan onverhoopt kapot bespaar je jezelf een hoop geploeter. Kost je hier misschien 2 uurtjes werk maar onderweg bespaard het je veel meer.

 

Op youtube staan een paar goede Howto's hoe je zonder speciaal gereedschap die kruisjes kunt vervangen.

 

www.youtube.com/watch?v=ewdfaxpaENQ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals bedankt voor de reacties!! :D

 

De kruisjes gaan we ons zeker in verdiepen!! Alles even een keer los hebben gehad is inderdaad goed voor de auto maar ook zeker voor ons!! We moeten onze Jeep goed kennen voordat we de Sahara in gaan. Scheelt een hoop gedoe als er onderweg iets stuk gaat.

 

Het youtube filmpje is zeer behulpzaam die gaan we er ook zeker even naast houden als we het los gaan halen.

 

@Chaos Heeft de Cherokee het helemaal zonder kleerscheuren gehaald naar de finish?? Vast en zeker een behoorlijke ervaring geweest!!

 

Bedankt heren! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet geheel zonder kleerscheuren maar technisch gezien is het een zeer betrouwbare auto met eenvoudige techniek voor field-repairs. We hebben met name last gehad van problemen met de achterste schokdempers en een gebroken veer. Vervolgens splinternieuwe dempers laten monteren door een lokale Marrokaan met veren van een Toyota LJ80 maar helaas niet gecontroleerd. Bleek dat de dempers in ingedrukte toestand te lang waren voor de veerweg van de Jeep. Met als gevolg na een dag met 120km/h knallen over het onverharde en de duinen met de nodige sprongen, de ophangen van de rechterschokdemper volledig uit de body scheurde. Demper verwijderd en de rally vervolgd. In die nacht de boel in elkaar gelast en de volgende dag de finish gehaald na een enerverende strandrit met 150km/h (was gelijk het max dat de 5.2 V8 haalde op het zand).

 

Ter voorbereiding hebben wij alles was los kon een keer verwijderd, schoongemaakt, van kopervet voorzien en weer in elkaar gezet. Daarmee voorkom je verassingen van vastzittende bouten etc. tijdens de rally.

 

Van wat ik begreep doe jij geen snelheids-rally dus dan zijn de 'eisen' en voorbereidingen wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo hoor doe ik er goed aan morgen op de sloop gelijk even een reserve schokbreker voor de voor en achterkant mee te nemen. (moet alleen even kijken hoe dat zit omdat er achter bladveren op zitten). Verder wel echt gaaf om zo door de woestijn te rammen met zo een bak!! 

 

Je hebt er schitterende verhalen aan over gehouden en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait heh  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bovenste bevestiging van de achterschokdempers zitten meest vastgerot. Misschien wijs ze eerst gangbaar te maken.

Lijkt me makkelijker hier als in de woestijn.....

Mocht je nog meer (technische)vragen hebben, open gewoon even een nieuw topic.

Succes met de voorbereidingen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...