thezeeuw Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Zoals wel vaker als het glad is of dreigt te worden (en ook bv als het hard regent) zet ik mn 2004 KJ in full-time 4WD om de stad door te komen. Vlak bij de snelweg gaat ie dan weer op 2WD. Zo ook gisterochtend, enkel op de snelweg was het rijgedrag 'bonkerig', wat zelfs door het stuur te voelen was. Boven de 70km/u kwam er ook nog eens een zingend geluid overheen, en het over-all geluid was nogal 'dreunend'. Was zo erg dat ik eigenlijk niet gek veel harder dan 80/90 heb gereden... Snelweg af, bij werk achteruit inparkeren: scherpe bochten lijken de wielen te blokkeren, wat extra gas: wielen slippen. Dacht eerst door evt gladheid, maar dat was er niet. savonds weer naar huis: !@$!@#$#!@$! hetzelfde (want waarom zou t ook spontaan overgaan, maar goed...) parkeeplaats op: es flink zitten schakelen tussen D en R en tussen full-time, part-time en 2WD....rijdt weer als een zonnetje! Wat kan dit geweest zijn (ik vermoed dat alhoewel handel en infolampje zeggen dattie in 2wd stond de auto toch stiekum nog in 4wd stond)? Zijn dit voortekenen voor dingen die komen gaan? Zijn er afwijkende max snelheden voor full-time 4wd? Groets, Marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Lijkt zo te lezen een beetje op wat ik weleens heb met de easylocker in m'n TJ. Schakel ik van 4wd terug naar 2wd maar blijft hij voor gelocked. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Duidelijk gevalletje parttime lijkt mij. Niet te vaak doen anders gaat er echt iets kapot Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst January 31, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Dank voor de reactie heren! wat is daar aan te doen, en hoe met zekerheid vast te stellen? ..niet te vaak doen? in 4wd zetten bedoel je of bedoel je in part-time over asfalt (duh)? is het eigenlijk ook niet vreselijk onlogisch om van fulltime <-> 2wd je altijd langs de parttime moet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 De 241 tussenbak heeft daar wel eens meer last van, heb ik ondervonden. Het lijkt wel of hij soms in 4wd blijft "kleven" als je terug naar 2wd schakeld. De lampjes gaan wel gewoon uit, maar hij blijft "bokken" in de bochten. Even terug naar N schakelen met de tussenbak, of een klein stukje achteruit rijden helpt meestal. Het lijkt vooral te gebeuren als er nog spanning op de aandrijflijn staat wanneer je van 4wd naar 2wd schakeld. Oliepeil is wel goed,en elke 50.00km vervangen? De schakelstangetjes willen ook wel eens niet goed werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst February 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Welk oliepeil bedoel je? ...en iedere 50k..geen idee..., ik heb hem nog geen 50k. Waar zitten die stangetjes, en hoe kun je die controleren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Welk oliepeil bedoel je? ...en iedere 50k..geen idee..., ik heb hem nog geen 50k. Waar zitten die stangetjes, en hoe kun je die controleren? Het oliepeil van de tussenbak..... Aan de bedieningshandel zit een stangetje, welke de beweging van de handel overbrengt naar de bak. Deze raken wel eens ontregeld, b.v. door dat het blok wat scheef ligt. (motor rubber slecht oid) Even goed onder de wagen kijken dus...... De draaipunten van de stangetjes een beetje smeren wil ook wel eens helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst February 2, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2014 Ga er eigenlijk vanuir dat wissel nooit is geweest..zit net ff in haynes te kijken hoe die levelcheck werkt en zie dat ze het daar voor mijn model over 242 hebben. Kan dat nog wat uitmaken? Ben wat terughoudend geworden omdat zelfs een schroefje verwijderen niet lukt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst February 2, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2014 wat me nu ook opvalt is dat vanuit fulltime4wd terug naar 2wd erg makkelijk gaat. Voorheen moest ik best wat kracht zetten, en nu lijkt ie bijna met een lichte aanraking als vanzelf terug te willen schieten, zeg maar de parttime bijna automatisch overslaan/voorbij schieten.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2014 Ga er eigenlijk vanuir dat wissel nooit is geweest..zit net ff in haynes te kijken hoe die levelcheck werkt en zie dat ze het daar voor mijn model over 242 hebben. Kan dat nog wat uitmaken? Ben wat terughoudend geworden omdat zelfs een schroefje verwijderen niet lukt... Maakt niet uit, al die NP bakken lijken op elkaar. Op dat ronde plaatje (identification tag) staat welke bak je hebt. wat me nu ook opvalt is dat vanuit fulltime4wd terug naar 2wd erg makkelijk gaat. Voorheen moest ik best wat kracht zetten, en nu lijkt ie bijna met een lichte aanraking als vanzelf terug te willen schieten, zeg maar de parttime bijna automatisch overslaan/voorbij schieten.. Misschien ligt de bak wat scheef, motorrubber kapot, of zoiets? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst February 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 olie vervangen. gesmeerd wat er te smeren valt. rubbers zijn ok. ben benieuwd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.