sjompie Geplaatst August 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2005 Hai! Mijn Grand Cherokee (v8-5.2 van 1996) heeft een probleem met de voorste aandrijfas; er zit speling op het 'scharnier punt'. De garage stelde voor om de as tijdelijk te demonteren zodat ik door kan blijven rijden en dan ondertussen het onderdeel (een 'kruisje' of zo...) te bestellen. Een tijdje geleden heb ik al op internet gelezen dat iemand van zijn 4x4 een van de assen had gedemonteerd zodat deze alleen op de achterwielen wordt aangedreven. Betrokkene deed dit om zuiniger te gaan rijden. Vandaar mijn vraag: kan dit ook met mijn GC 5.2 v8 van 1996 (Quadra Trac - permanent 4x4)??? Gaat er dan op ten duur niet iets gigantisch mis (slippen van de tussenbak, rij eigenschappen o.i.d.)?? Schiet ik daar uiteindelijk iets mee op (o.a. qua verbruik)? Rijdt iemand hier ook zonder deze aandrijfas en wat is jou ervaring hiermee? En welke as zou je dan het beste kunnen verwijderen? Alvast bedankt voor jullie advies! JOHN Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2005 Je kunt best die as er even tussenuit halen en gaan rijden, maar da's natuurlijk niet de bedoeling. De mogelijkheid dat er op de lange duur wel degelijk iets stuk gaat in je tussenbak mag je niet uitsluiten, de visco koppeling en de rest van de tussenbak zijn tenslotte bedoeld om zowel de vooras als de achteras aan te drijven! Ook kwa verbruik moet je er geen wonderen van verwachten: Je vooras draait nl gewoon mee, net als alle delen in de tussenbak! Mijn advies: Niet doen! Maar waarom moet dat zo lang duren? Die kruisjes zijn zo bij de dealer of (bijv.) B&S te halen. En het erin zetten kost zeker niet meer tijd dan een paar uur, incl. het demonteren en monteren van de aandrijfas! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst August 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2005 Originally posted by 87wrangler@Aug 16 2005, 23:34 Je kunt best die as er even tussenuit halen en gaan rijden, maar da's natuurlijk niet de bedoeling. De mogelijkheid dat er op de lange duur wel degelijk iets stuk gaat in je tussenbak mag je niet uitsluiten, de visco koppeling en de rest van de tussenbak zijn tenslotte bedoeld om zowel de vooras als de achteras aan te drijven! Ook kwa verbruik moet je er geen wonderen van verwachten: Je vooras draait nl gewoon mee, net als alle delen in de tussenbak! Mijn advies: Niet doen! Maar waarom moet dat zo lang duren? Die kruisjes zijn zo bij de dealer of (bijv.) B&S te halen. En het erin zetten kost zeker niet meer tijd dan een paar uur, incl. het demonteren en monteren van de aandrijfas! <div align="right">← ben ik mee eens. Het is een stuk veiliger met 4x4, alle aandrijvingsonderdelen zijn er op ontworpen en als het alleen het kruisje is, is dat het zeker waard. Er zijn wel (USA) speciale 2wd uitvoeringen van de GC, maar ik weet niet hoe die afwijken van 4wd. Hebben waarschijnlijk geen tussenbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2005 om thuis te komen zou ik geen prob hebben om aandrijfas er even onderweg te halen. maar ik zou er geen honderden KM's mee gaan rijden zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2005 Sjee.... Wat zijn we weer éénstemmig.. Owja... De 2wd uitvoeringen van de GC hebben inderdaad geen tussenbak! edit: Topic toch maar even naar GC forum verplaatst... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst August 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2005 Lijkt me ook misplaatste zuinigheid. Terloops kan ik ook meegeven dat ik dit ooit gedaan heb met een Range Rover (ik weet het.... maar fouten zijn er om van te leren)waarvan het tussendifferentieel geblokkeerd zat. Deze auto had ook permanent 4x4 maar dan met een te blokkeren tussendifferentieel i.p.v. viscokoppeling. Het stuurgedrag veranderde enorm na het verwijderen van de voorste cardan. Gigantisch overstuurd, vooral als het regende. Eenmaal ben ik in een korte bocht bijna overkop gegaan nadat ik stug mijn oude rijstijl probeerde te handhaven. Volgens mij is er nogal wat denkwerk vericht om een permanente 4x4 in goede sporen te houden en is alles daar op afgestemd. Niet doen dus zou ik zeggen, alleen als noodoplossing en pas je rijgedrag dan aan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst August 19, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2005 Hoeveel speling mag er eigenlijk op de aandrijfas (kruisjes) zitten ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 19, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2005 ongeveer nix... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjompie Geplaatst August 21, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2005 Ik rij nu een aantal dagen zonder de voor aandrijfas. Ben bij twee Jeep specialisten geweest en die gaven aan dat ze vaker Cherokees tegen kwamen waarvan deze as was gedemonteerd. Beide zagen er weinig problemen in als je normaal ermee rijdt. Dus totdat de as klaar is blijf ik zo even rijden (nog een weekje ofzo). Alleen ben ik er van de week wel achter gekomen dat het stuurgedrag extreem veranderd; met een beetje regen knalt de achterkant uit de bocht (rotonde) dus snel terug naar de vierwiel aandrijving! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst August 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2005 Originally posted by sjompie@Aug 21 2005, 19:17 Ik rij nu een aantal dagen zonder de voor aandrijfas. Ben bij twee Jeep specialisten geweest en die gaven aan dat ze vaker Cherokees tegen kwamen waarvan deze as was gedemonteerd. Beide zagen er weinig problemen in als je normaal ermee rijdt. Dus totdat de as klaar is blijf ik zo even rijden (nog een weekje ofzo). Alleen ben ik er van de week wel achter gekomen dat het stuurgedrag extreem veranderd; met een beetje regen knalt de achterkant uit de bocht (rotonde) dus snel terug naar de vierwiel aandrijving! <div align="right">← Ik heb zelf, ivm kapotte visco, ook een weekje of zo zonder voorasaandrijving gereden. Daarvan werd gezegd dat dat geen probleem zou zijn, en is het ook niet geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.