Spring naar bijdragen

Cj7 Afgekeurd


Rcroy
 Share

Recommended Posts

Vandaag voor de APK geweest met mn CJ7. Extra 2 maanden te vroeg zo dat ik tijd heb om eventuele problemen op te lossen :thumbsup: .

 

Nu zijn er maar twee problemen, dus dat valt nog mee:

  1. Jeep is te breed. Volgens kenteken mag ie 160cm zijn, is echter 185cm....
  2. Speling op het stuur. De kruiskoppeling heeft redelijk veel speling. Geen afkeur, maar wil deze toch vervangen.

De oplossing voor 1 is andere banden monteren, volgens de keurmeester al voldoende. Nu heb ik gehoord dat op de CJ ook samurai velgen passen. Die kan ik wellicht nog ergens uithalen. Misschien heeft er iemand een APK set liggen dat ik even mag lenen? Ik woon in de buurt van Valkenburg (L), maar ben voor mijn werk eigelijk door het hele land onderweg. Ik hoor het dus graag als iemand een leensetje heeft.

 

Nu heb ik voor een nieuwe kruiskoppelin gekeken, maar deze lijkt niet los verkrijgbaar. Moet de hele stuurstang vervangen worden en heb ik dus dit http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221317851351&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_310wt_1219 nodig?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor de APK geweest met mn CJ7. Extra 2 maanden te vroeg zo dat ik tijd heb om eventuele problemen op te lossen :thumbsup: .

 

Nu zijn er maar twee problemen, dus dat valt nog mee:

  1. Jeep is te breed. Volgens kenteken mag ie 160cm zijn, is echter 185cm....
  2. Speling op het stuur. De kruiskoppeling heeft redelijk veel speling. Geen afkeur, maar wil deze toch vervangen.

De oplossing voor 1 is andere banden monteren, volgens de keurmeester al voldoende. Nu heb ik gehoord dat op de CJ ook samurai velgen passen. Die kan ik wellicht nog ergens uithalen. Misschien heeft er iemand een APK set liggen dat ik even mag lenen? Ik woon in de buurt van Valkenburg (L), maar ben voor mijn werk eigelijk door het hele land onderweg. Ik hoor het dus graag als iemand een leensetje heeft.

 

Nu heb ik voor een nieuwe kruiskoppelin gekeken, maar deze lijkt niet los verkrijgbaar. Moet de hele stuurstang vervangen worden en heb ik dus dit http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221317851351&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_310wt_1219 nodig?

 

Jij geeft aan dat je wagen 160 breed mag zijn. Dat is gemeten van buitenkant fender tot buitenkant fender. Ga je dan ook de originele fenders terugplaatsen? Want ik neem aan dat je niet alleen brede banden hebt maar ook bredere fenders heb geplaatst.

 

Het meten van een personenwagen moet worden verricht op een horizontaal wegdek, terwijl de personenwagen stil staat en in de stand voor rechtuit rijden. De minister heeft in een afzonderlijke regeling aangegeven welke onderdelen van het voertuig hij niet meerekent bij het vaststellen van de afmetingen.

 

Voor het bepalen van de breedte van voertuigen blijven buiten beschouwing:

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiel/band combinatie mocht dacht ik maximaal 3 centimeter uitsteken buiten je Fender Flares. (Spatbordverbreders) Als ze alleen buiten de Fenders (Spatborden) uitsteken dan moet je je Fender Flares verbreden.

Oh, en kruiskoppeling van je stuurstang bij de stuurkolom is niet los te vervangen. Onderkant wel dacht ik.

bewerkt door Hylke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info.

 

Jij geeft aan dat je wagen 160 breed mag zijn. Dat is gemeten van buitenkant fender tot buitenkant fender. Ga je dan ook de originele fenders terugplaatsen? Want ik neem aan dat je niet alleen brede banden hebt maar ook bredere fenders heb geplaatst.

 

De keurmeester was soepel hierover. Als hij steekproef krijgt halen we de fenders eraf. De banden steken dan buiten de spatborden uit, maar dat mag bij grijs kenteken schijnbaar (ook meer als 3cm mag dan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info.

 

 

De keurmeester was soepel hierover. Als hij steekproef krijgt halen we de fenders eraf. De banden steken dan buiten de spatborden uit, maar dat mag bij grijs kenteken schijnbaar (ook meer als 3cm mag dan).

mocht het niet lukken , ik heb samurai wielen te leen hier in heerlen,das vrij kort in de buurt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiel/band combinatie mocht dacht ik maximaal 3 centimeter uitsteken buiten je Fender Flares. (Spatbordverbreders) Als ze alleen buiten de Fenders (Spatborden) uitsteken dan moet je je Fender Flares verbreden.

Oh, en kruiskoppeling van je stuurstang bij de stuurkolom is niet los te vervangen. Onderkant wel dacht ik.

 

Ja en als hij ze fender flares gaat verbreden ben je breder als aangegeven op je kenteken! Dat mag dus niet als je een APK keurmeester hebt die de regels leest zoals ze daadwerkelijk zijn. Dat is dus ook bij de topicstarter gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info.

 

 

De keurmeester was soepel hierover. Als hij steekproef krijgt halen we de fenders eraf. De banden steken dan buiten de spatborden uit, maar dat mag bij grijs kenteken schijnbaar (ook meer als 3cm mag dan).

 

Ook bij grijs kenteken mogen je banden niet meer als 3 cm buiten je fenders of wielkasten uitsteken.Deze regel bestaat al eeuwen en is niet verandert!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Officieel mag je spoorbreedte max 2% afwijken van wat er op het kenteken staat, maar het is geen taak van de keurmeester om dit op te meten voor de apk. De 3cm regel echter wel.

 

Als de keurmeester het vermoeden heeft dat de auto afwijkt van de afmetingen die op het kentekenbewijs staan vermeldt mag hij het gaan opmeten met alle gevolgen van dien.

De RDW roept al jaren dat ze de controlepunten van de keurmeester bij de APK willen gaan uitbreiden. De keurmeester van de topicstarter was blijkbaar al begonnen  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar op je kenteken staat vermeld hoe breed je Jeep mag zijn? Wordt bij mij niks over gemeld op mijn kenteken. Alleen gewicht, laadvermogen en wielbasis.

De RDW vermeldt alleen wat mijn spoorbreedte is, niet hoe breed je Jeep is. Je Fender Flares horen bij je carrosserie, dus zolang je banden niet te ver daar buiten uitsteken was het dacht ik in orde.

En voor het geval dat ff opgezocht: spoorbreedte wordt vanuit het midden van de band gemeten, de breedte van de band zelf heeft daar dus niks mee te maken.

bewerkt door Hylke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar op je kenteken staat vermeld hoe breed je Jeep mag zijn? Wordt bij mij niks over gemeld op mijn kenteken. Alleen gewicht, laadvermogen en wielbasis.

De RDW vermeldt alleen wat mijn spoorbreedte is, niet hoe breed je Jeep is. Je Fender Flares horen bij je carrosserie, dus zolang je banden niet te ver daar buiten uitsteken was het dacht ik in orde.

En voor het geval dat ff opgezocht: spoorbreedte wordt vanuit het midden van de band gemeten, de breedte van de band zelf heeft daar dus niks mee te maken.

 

Je maakt een denkfout tussen geel en grijs kenteken. Bij een bedrijfswagen staat netjes op het kentekenbewijs vermeld hoe breed de wagen is. Dit staat aangegeven naast de wielbasis. Dit is dus de breedte van het voertuig en niet de spoorbreedte! Een cj body is zonder fenders 150 cm breed. De originele jeepfenders voor een cj zijn elk 5 cm breed. Daarmee komt de totale breedte inclusief originele fenders uit op 160 cm. Bij een standaard cj komen de banden niet buiten de fenders uit en houden ze dus de fenders aan als breedste punt auto. 

 

In het geval van de topicstarter heeft hij mazzel als de keurmeester slecht op de hoogte is van de regels. Hij vindt wel dat de wagen te breed is maar weet niet hoe de daadwerkelijke regels in elkaar zitten. Bij een steekproef krijgt de desbetreffende keurmeester een grote uitdaging als de RDW het voertuig komt controleren. Wil je zonder problemen de steekproef overleven moet je de wagen weer op max 160 cm zien te krijgen. Het maakt dan niet uit of dit je banden en/of fenders zijn als je maar niet boven de 160 cm uitkomt bij je grijs kenteken jeep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag uiteindelijk in een van z'n latere replies dat hij inderdaad een grijs kenteken heeft. In mijn geval heeft mijn CJ een geel kenteken en gaat mijn verhaal nog steeds op. Ik weet het verschil tussen spoorbreedte en de breedte van je voertuig. Bij een geel kenteken mag je dus blijkbaar breder gaan, zolang als dat je de wielen genoeg afdekt. Bij een grijs kenteken ben je dus echt gebonden aan de maximale breedte.

Zelf heb ik op de achteras spacers zitten omdat ik vind dat voor het zicht de wielen te ver binnen de spatborden vallen. Komt doordat de achteras smaller is dan de vooras. Mag dus officieel ook niet, de spoorbreedte verandert daardoor (standaard vastgelegd door de RDW) en spacers zijn zowieso al een afkeurpunt, ook al vallen de wielen nog steeds (net) binnen de spatborden.

En nogmaals om meer verwarring uit de weg te ruimen: fenders zijn spatborden, fender flares zijn de spatbordverbreders. De CJ is inderdaad standaard 150 cm breed inclusief fenders, en 160 als je de fender flares meetelt.

bewerkt door Hylke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag uiteindelijk in een van z'n latere replies dat hij inderdaad een grijs kenteken heeft. In mijn geval heeft mijn CJ een geel kenteken en gaat mijn verhaal nog steeds op. Ik weet het verschil tussen spoorbreedte en de breedte van je voertuig. Bij een geel kenteken mag je dus blijkbaar breder gaan, zolang als dat je de wielen genoeg afdekt. Bij een grijs kenteken ben je dus echt gebonden aan de maximale breedte.

Zelf heb ik op de achteras spacers zitten omdat ik vind dat voor het zicht de wielen te ver binnen de spatborden vallen. Komt doordat de achteras smaller is dan de vooras. Mag dus officieel ook niet, de spoorbreedte verandert daardoor (standaard vastgelegd door de RDW) en spacers zijn zowieso al een afkeurpunt, ook al vallen de wielen nog steeds (net) binnen de spatborden.

En nogmaals om meer verwarring uit de weg te ruimen: fenders zijn spatborden, fender flares zijn de spatbordverbreders. De CJ is inderdaad standaard 150 cm breed inclusief fenders, en 160 als je de fender flares meetelt.

 

Bij een geel kenteken mag je ook niet breder gaan! Het wordt getolereerd maar een APK keurmeester kan bij twijfel voertuig ( geel of grijs ) gaan nameten als hij denkt dat de gegevens afwijken van het origineel. Een apk keurmeester kan alle gegevens opvragen van het voertuig. Dat zijn beduidend meer gegevens als jij kan zien. Bij de RDW noteren ze alle gegevens zoals motornummer, hoogte , breedte , spoorbreedte, wielbasis, bandenmaat enz enz . Als een APK keurmeester nauwkeurig is of een slechte wip heeft gehad kan hij als hij denkt dat hij problemen kan krijgen bij een steekproef alle gegevens van het voertuig via de RDW opvragen. Helaas gaat dat steeds vaker gebeuren daar ze steeds meer steekproeven houden en de boetes steeds hoger worden voor de APK stations. Er zijn al apk keuringsstations die niet eens beginnen aan een APK als het voertuig in hun ogen anders is als het origineel. Dit is al vaker besproken op diverse forums.

 

De discussie met een APK keurmeester aangaan of het spatborden of spatbordverbreders zijn heeft helemaal geen zin daar beiden deel uitmalen van de breedte van het voertuig.

 

Helaas merk ik wel dat veel APK keurmeesters de regels vaak uitleggen of interpreteren zoals zij denken dat ze zijn. Daar komt medio 2015 verandering in staat in de briefing van de RDW maar dat schrijven ze al jaren.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...