Spring naar bijdragen

Tj Dana 35C Vervangen - Ford 8.8 Of Dana 44? Meningen Graag!


Martin_N
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik wil mijn Dana 35c gaan vervangen voor een sterker alternatief. Na het nodige leeswerk ben ik op twee kandidaten gekomen: een Dana 44 of een Ford 8.8.  Beiden hebben hun voor -en nadelen, en beiden vereisen de nodige aanpassingen om te gaan passen onder mijn TJ (ik acht de kans bijzonder klein dat ik een TJ Dana 44 tegen ga komen die er zo onder kan...)

 

Ik kan op dit moment een Ford 8.8 overnemen, uit het juiste bouwjaar (met 31 spline assen). Gisteren wat rondgebeld voor de aanpassingen die gedaan moeten worden om hem onder de TJ te krijgen, en daarbij toch een paar keer het advies gekregen om naar een Dana 44 te kijken ipv de 8.8, omdat deze toch nog net iets sterker zou zijn en er meer upgrades/onderdelen voor te vinden zijn. Aan de andere kant, als je op de grote internationale fora kijkt, is de 8.8 misschien wel de populairste 'axle-swap' die er is voor de TJ. Het is in ieder geval een upgrade t.o.v. de 35c!

 

Ik ben behoorlijk gaan twijfelen nu. Een goede Dana 44 vinden lijkt erg moeilijk. Een 1-op-1 swap van een TJ Dana 44 lijkt zoals gezegd praktisch onmogelijk, deze zijn niet te vinden. De beste kandidaten daarna zijn, zoals ik heb begrepen, de Dana 44 van een Cherokee of Commanche (omdat ze praktisch even breed zijn als de TJ as en dezelfde steek hebben), maar deze zijn ook vrij zeldzaam hier. Daarna komen dan de Dana 44's van de Wagoneers en Chiefs, maar deze zijn naar mijn weten net te breed (alles is aan te passen natuurlijk maar de kosten schieten omhoog dan) en ze hebben een andere steek. Daarnaast hebben de beschikbare Dana 44's bijna allemaal trommelremmen (terwijl de 8.8 schijfremmen heeft - die heb ik toch liever)

 

De Ford 8.8 is misschien dan net een tikje minder sterk dan een Dana 44 (al zijn de meningen daarover ook weer verdeeld), maar zou toch zeker geen moeite moeten hebben met 33'ers (ben niet van plan om in de toekomst met grotere banden en/of zwaardere motor te gaan rijden) en ik kan de as wel voor een mooie prijs overnemen, en de Ford 8.8 heeft dezelfde steek (en zoals gezegd schrijfremmen). 

 

Ik hou al een tijdje mijn ogen en oren open voor een nieuwe achteras, en deze 8.8 is de eerste echt serieuze kanshebber die ik in vrij lange tijd ben tegen gekomen. Wat is wijsheid? Deze Ford 8.8 overnemen, laten aanpassen en onder de TJ hangen? Of deze deal toch maar aan me voorbij laten gaan en verder zoeken naar een - bijna zeker weten duurdere - Dana 44?

 

Hoor graag jullie mening!

 

Groeten,

Martin

bewerkt door Martin_N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen is een standaard Ford 8.8 as ALTIJD EEN STUK STERKER als een standaard dana 44 as. Zelfs een dana 44 as met de super 44 kit erin is nog niet zo sterk als de Ford 8.8 achteras. Ik haalde mijn oude 8.8 as bj 2000 compleet met schijven, klauwen, 3.73 R&P en track lock ( standaard in die as ) op voor 350 euro bij de sloop. Had adv geplaatst op internet en zo werd mij die as aangeboden.

 

Een dana 44 achteras kan je sterker maken als een ford 8.8 achteras uiteindelijk maar dan ga je zo veel meer kwijt zijn en moet je ook de asbuizen en behuizing aanpassen om gelijk te komen met de Ford 8.8. Ik denk als je dat eenmaal heb uitgegeven aan geld je minimaal 5 stuks ford 8.8 achterassen hebben kunnen kopen van dat geld.

 

Ben benieuwd wie beweerde dat een dana 44 as sterker is want dat is absoluut niet zo.

 

Vul op google in Dana 44 vs Ford 8.8 in en je weet gelijk alles.

 

En wil je de Ford 8.8 sterker maken koop je voor 115 dollar per stuk alloy steel 31 spline steekassen

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen is een standaard Ford 8.8 as ALTIJD EEN STUK STERKER als een standaard dana 44 as. Zelfs een dana 44 as met de super 44 kit erin is nog niet zo sterk als de Ford 8.8 achteras. Ik haalde mijn oude 8.8 as bj 2000 compleet met schijven, klauwen, 3.73 R&P en track lock ( standaard in die as ) op voor 350 euro bij de sloop. Had adv geplaatst op internet en zo werd mij die as aangeboden.

 

Een dana 44 achteras kan je sterker maken als een ford 8.8 achteras uiteindelijk maar dan ga je zo veel meer kwijt zijn en moet je ook de asbuizen en behuizing aanpassen om gelijk te komen met de Ford 8.8. Ik denk als je dat eenmaal heb uitgegeven aan geld je minimaal 5 stuks ford 8.8 achterassen hebben kunnen kopen van dat geld.

 

Ben benieuwd wie beweerde dat een dana 44 as sterker is want dat is absoluut niet zo.

 

Vul op google in Dana 44 vs Ford 8.8 in en je weet gelijk alles.

 

En wil je de Ford 8.8 sterker maken koop je voor 115 dollar per stuk alloy steel 31 spline steekassen

 

Deze noteer ik als een "doen"  ;)

 

Bedankt voor je reactie!

 

Mvg,

Martin Noorloos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,
 
Ik wil mijn Dana 35c gaan vervangen voor een sterker alternatief. Na het nodige leeswerk ben ik op twee kandidaten gekomen: een Dana 44 of een Ford 8.8.  Beiden hebben hun voor -en nadelen, en beiden vereisen de nodige aanpassingen om te gaan passen onder mijn TJ (ik acht de kans bijzonder klein dat ik een TJ Dana 44 tegen ga komen die er zo onder kan...)
 
Ik ben behoorlijk gaan twijfelen nu. Een goede Dana 44 vinden lijkt erg moeilijk. Een 1-op-1 swap van een TJ Dana 44 lijkt zoals gezegd praktisch onmogelijk, deze zijn niet te vinden. De beste kandidaten daarna zijn, zoals ik heb begrepen, de Dana 44 van een Cherokee of Commanche (omdat ze praktisch even breed zijn als de TJ as en dezelfde steek hebben), maar deze zijn ook vrij zeldzaam hier. Daarna komen dan de Dana 44's van de Wagoneers en Chiefs, maar deze zijn naar mijn weten net te breed (alles is aan te passen natuurlijk maar de kosten schieten omhoog dan) en ze hebben een andere steek. Daarnaast hebben de beschikbare Dana 44's bijna allemaal trommelremmen (terwijl de 8.8 schijfremmen heeft - die heb ik toch liever)

 

Een KJ diesel; die hebben een Dana 44 achter. Volgens mij hebben alle diesels schijfremmen achter, anders moet je er eentje van een Limited nemen die hebben sowieso schijven. Zullen niet al te moeilijk te vinden zijn, en zal denk ik het makkelijkst zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben alvast ook fan van de 8.8!

Heb de 8.8 zowel onder m'n yj7 en tj5.9 zitten, onder m'n tj 4.0 zit de originele dana 44.

Als je de steunen aan de 8.8 gaat lassen, las dan ook ineens de asbuizen aan het diffhuis eens vast, dit schijnt de zwakste plek te zijn in die assen.

De 8.8 is wel een c-clips, maar dit vind ik eerder een voordeel, zeker met schijfremmen.

Succes,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...