PepijnS Geplaatst November 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2013 Zelfde probleem als de 93-er XJ in een ander recent topic. De XJ 4.0 automaat (+/_ 230.000 km) van m'n vader heeft op het moment exact dezelfde klacht. Nu 2 keer tijdens een rit valt ie na zo'n 50-70 kilometer plots stil, ook na enkele minuten pas weer starten, geen foutcodes. Hij had me gebeld na de eerste keer stilvallen en na wat gegoogle kwam ik ook op de CPS uit als eerste & grootste verdachte. Dat heeft ie bij de dealer doorgegeven en ze zouden gekeken hebben maar dat was het uiteindelijk niet. Jeep is dus naar de dealer gebracht en daar hebben ze eerst naar de CPS sensor (hier vliegwielsensor) gekeken maar die zou goed zijn. Ze hebben de Jeep met een drukmeter op de pomp toen een tijd stationair laten lopen en zagen dat op een gegeven de benzinedruk wegviel. Daarop is de benzinepomp vervangen en zou het goed zijn maar bij de volgende lange rit viel hij dus weer uit. Jeep weer naar de dealer en daar valt ie nu ook steeds bij langer stationair draaien steeds uit en regelmatiger. Ze verdenken nu de computer van de motor dus die gaan ze nu wisselen voor een gebruikte. Alles kan een keer kapot natuurlijk maar is de computer vaker een probleem bij de XJ, ik kom met google steeds op de CPS of inderdaad de benzinepomp uit, zelden vind ik iets over de computer? Waar zit die computer van de motor!? Met welke bouwjaren is die uitwisselbaar? Heeft iemand er eventueel nog eentje liggen en richtprijs? Pa heeft inmiddels een nieuwe Compass limited besteld en ik neem de XJ met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van hem over zodat we een werkpaard in de familie houden. Is ook iets praktischer voor dagelijks dan de Wrangler :-) dan schors ik de Wrangler en gaat ie op de trailer mee naar evenementen en haal ik hem alleen zomers weer uit de schorsing voor ritten op de openbare weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2013 Jeep is dus naar de dealer gebracht en daar hebben ze eerst naar de CPS sensor (hier vliegwielsensor) gekeken maar die zou goed zijn. Ik zou toch die CPS maar vervangen. Gezien de klachten, leeftijd en kilometers is dit mijn eerste verdachte. Samen met de camshaft position sensor! Boven dien een stuk goedkoper als een PCM. (Die maar zelden kapot gaan) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst December 1, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2013 Het begint mij een beetje te duizelen met alle sensoren. Wat zijn de belangrijkste sensoren in een xj van 2000 en waar zitten deze. Waar zit de centrale computer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 1, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2013 Crankshaft Position Sensor, links, bovenzijde bell housing. Camshaft position sensor, onder de verdelerkap ..... ...of op de plaats van de verdeler kap (2001) Powertrain Controle Module , op het linker binnenscherm. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst December 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2013 (bewerkt) AB duidelijk bedankt. Voortaan nog voorzichtiger doen met het vullen van de ruitenpisser Ruud December 2, 2013 bewerkt door Ruud Molenaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst December 7, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2013 (bewerkt) Een haperende CPS is niet met meten te diagnosticeren. Een 100% kapotte wel; maar dat zijn de krengen helaas bijna nooit. Zie de verschillende topics hierover ook op USA Jeep sites. Ze gaan gewoon een keer kapot. Vervangen door origineel Mopar is mijn ervaring en juiste wijze (laten) monteren. December 7, 2013 bewerkt door hvulink Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst December 9, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2013 Jeep is inmiddels weer een week van de dealer thuis en blijft het vooralsnog gewoon doen. Benzinepomp vervangen > niet de oorzaak CPS vervangen > was het ook niet Uiteindelijk hebben ze de PCM vervangen en is ie niet meer stilgevallen tijdens proefrit en lang stationair laten lopen. :-) heb ik er volgende week een verder hopelijk probleemloze Jeep bij :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roler Geplaatst May 22, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2014 en, hoe is dit uiteindelijk gelopen? PCM's gaan niet zo vaak stuk namelijk en dealers blijven soms net zo lang onderdelen vervangen totdat iets werkt. Geheel mee eens dat CPS en andere engine management sensoren OEM moeten zijn, want zeker de aftermarket CPS is vaak crap. Ik herhaal nog maar eens hoe belangrijk het is om al de aarde punten langs te lopen, schoon te maken/borstelen en goed vast te zetten bij intermitterende electrische problemen en het proberen te achterhalen wat de oorzaak is. Vaak over het hoofd gezien. Daarbij is het goede maintenance en voorkomt gezoek in de toekomst. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst May 22, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2014 Hij heeft het tot half januari perfect gedaan, toen kreeg hij weer problemen met stilvallen. Uitgelezen met de sleutel en gaf de code voor gasklep, weet het nummer niet meer precies. Omdat ik hem ondertussen had overgenomen van m'n vader zelf een half dagje onder de moterkap gekropen en alle stekkertjes en verbindingen die ik kon vinden losgehad, alle connecties schoongemaakt en in de WD40 verzopen gasklephuis natuurlijk ook meteen schoongemaakt, accupolen en sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Denk dat het een combinatie is geweest van een paar zaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roler Geplaatst May 25, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2014 Ah, de throttle-body sensor. Berucht vanwege zijn aversie van vocht die WD-40 heeft misschien te zaak wat gesealed ertegen (hoewel contact spray vaak wat beter is, gevolgd door di-eletric grease rondom als seal. Als je een analoge multi-meter hebt, kan je hem ook meten: de meter geeft een voltage aan, dat geleidelijk toeneemt met het openen van de klep. Dit moet een geleidelijke uitslag geven, iedere 'hik' of sprong van de meter, kan duiden op een niet goede reading die vervolgens naar de PCM wordt gestuurd, die het vervolgens gebruikt om de hoeveelheid brandstof te regelen. Je kan je voorstelllen als de sensor verkeerde info geeft, dit allelei gevolgen kan hebben voor het goed lopen van de motor. Goed om terug te horen wat het uiteindelijk lijkt te zijn geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.