just for fun Geplaatst July 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2013 (bewerkt) Hola, Mijn boekje geeft aan versnellingsbak-olie te peilen wanneer de motor draait en de bak in de N-stand staat voor 5.2 en voor een 4.0 ltr. zou hij in de P-stand moeten staan. Helaas staat er niet bij wat voor de 5.9 geldt maar ik ga er vanuit dat dat ook de N-stand is zoals bij de 5.2 Wanneer ik na div. keren "doorgeschakeld" te hebben de olie peil, is de stand maar moeilijk waar te nemen omdat er schuim op zit. Welliswaar geen schuimende baden, maar ook geen strakke olie. Ook schakelt de wagen (na starten) de eerste keer laat door naar de 2 (ook al is de motor nog warm). Wat voor oorzaken kan dat hebben ? July 3, 2013 bewerkt door just for fun Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst July 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2013 Na een paar keer door alle standen heen schakelen, zou je toch olie moeten zien op de stok bij peilen. Anders is het peil te laag, schuim komt denk ik door condensvocht in de bak en koppelomvormer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 2, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2013 Weet je wanneer de automaat olie voor het laatste ververst is? Misschien toch maar even doen...... ATF hoort niet te schuimen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just for fun Geplaatst July 3, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2013 Weet je wanneer de automaat olie voor het laatste ververst is? Misschien toch maar even doen...... ATF hoort niet te schuimen! Nou, dat zou volgens de rekening afgelopen maart ververst moeten zijn incl. filter, net voordat ik de ZJ aangeschaft had. Maar volgens mij hebben ze het filter "vergeten", ik kan n.l. niet ontwaren dat de bouten van de pan recentelijk los geweest zijn. De olie oogt wel schoon. Nu kan ik de boel verversen incluis filter, maar heb ergens een klok horen luiden over het spannen van een band. Daar wil ik meer over weten voor ik eraan begin, ik heb er ergens iets over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden. Wanneer het condensvocht zou zijn, hoe komt dat naar binnen...? Hombres gracias. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst July 3, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2013 Goeie vraag, hoe komt het vocht binnen, er zit een beluchting op de bak en lucht bevat water. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat water + atf = schuimen. Je kunt de bak verversen, maar er blijft een groot deel van de olie in de koppelomvormer achter. Wat ik zou doen(geen garantie voor succes ) met lopende motor alle versnellingen door, in drive zetten op de handrem en dan peilen. Peil je geen duidelijke olie, liter atf erbij en kijken of de bak nu goed of beter schakelt. Dan heb je wellicht het probleem gevonden en kun je daarna natuurlijk altijd de bak verversen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 4, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2013 Oude ATF wil nog wel eens schuimen. Versere ook, vooral als het te heet geweest is. Vocht erbij levert ook schuim, dat klopt. In alle gevallen: Verversen... De koppelomvormer is inderdaad een buffertje van een paar liter. Dus de bak na aftappen tot het minimum vullen met verse olie, nogmaals alle standen bij lopende motor selecteren en weer drainen. Dan een vers filter monteren en de bak correct afvullen: Klaar. In dit geval zou ik inderdaad eerst even olie bijvullen, en proberen. Maar dat je niet aan je carterbouten kunt zien dat ze los geweest zijn, is geen goed voorteken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just for fun Geplaatst July 5, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2013 Neeje, filter zal niet vervangen zijn. Ga de boel ook verversen, ik zit alleen nog met de vraag "band spannen". Als de oorzaak vocht zou zijn moet iedereen daar last van hebben toch ?, zeker daar in het noorden. Jammer eigenlijk dat er een buffertje van een paar liter zelfs direct alweer vermengd wordt met verse olie. En als ik hem nou ff op z Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just for fun Geplaatst June 9, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2014 Hola, Mijn boekje geeft aan versnellingsbak-olie te peilen wanneer de motor draait en de bak in de N-stand staat voor 5.2 en voor een 4.0 ltr. zou hij in de P-stand moeten staan. Helaas staat er niet bij wat voor de 5.9 geldt maar ik ga er vanuit dat dat ook de N-stand is zoals bij de 5.2 Wanneer ik na div. keren "doorgeschakeld" te hebben de olie peil, is de stand maar moeilijk waar te nemen omdat er schuim op zit. Welliswaar geen schuimende baden, maar ook geen strakke olie. Ook schakelt de wagen (na starten) de eerste keer laat door naar de 2 (ook al is de motor nog warm). Wat voor oorzaken kan dat hebben ? M'n cherokee schakelt eindelijk weer zoals het hoort. Olie en het filter vervangen mochten niet baten.....wel een nieuwe (lees gebruikte) snelheidssensor op de bak :whistle: kosten 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.