Spring naar bijdragen

Nieuw geluid


Recommended Posts

Beste kenners,

Ik heb mijn id aangpast naar Alex-ZJ (4ltr) dus geen nieuwe jeep-gek op het forum.

Maar ja, ik heb een brandende vraag.

Gisteren starte ik de auto en kreeg een nieuw geluid erbij vanonder de motorkap vandaan. Dus de klep maar even opengedaan en het gluid komt bij de snaaren bij de radiatuur vandaan.

Ik denk dat ik het geluid het beste omschrijf als een extra licht brom. Mischien een lagen stuk of dat daar ergens iets resoneert. dry.gif

Het loopt gelijk met het toerental en je hoort het ook als je still staat.

Heeft iemand enig idee, is er haast bij naar de dealer de rijden,( want hij moet binne 3 weken toch gekeurd worden)

Toch ook wel lekker om even wat rond te vragen voordat de dealer zegt dat er veel loos is. huh.gif

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bromtonen bij draaiende delen worden inderdaad meestal veroorzaakt door defecte lagers. Je spanrol van de multiriem is absoluut de eerste verdachte, maar ook dynamo, waterpomp en in mindere mate de stuurpomp en aircocompressor kunnen de boosdoener zijn.

Probeer eens of je het geluid kunt beïnvloeden door bijv. de airco in/uit te schakelen, te sturen, of veel stroomverbruikers in te schakelen. Als bij één van die handelingen het geluid plots veranderd, heb je een uitgangspunt om te zoeken.

Gebeurt er niets, dan zal de riem eraf moeten en zul je moeten overgaan tot het bekende "oud-hollandse poelievoelen" tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben toch even langs de dealer gereden, deze(een van de jongens uit de werkplaats) constateerde dat de stuurpomp het geluid maakte.

Ik ook even door een speciaal apparaat geluisterd en inderdaad daar kwam het vandaan.

Hij deed het voorstel er een gebruikte in te zetten en zou me de kosten van een gebruikte en nieuwe doorgeven, mag ik zelf zeggen wat het gaat worden.

Ik niet het idee dat ik dat zelf kan. Ben best handig maar het lijkt me een heel gedoe om alles weer goed aan te sluiten. unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Heb nu ook ineens wat extra geluid. Bij mij is het de airco compressor. (na m'n oor er gevaarlijk dicht bij te hebben gehouden) Waarschijnlijk een droog lager aan het geluid te horen. Beetje hoge tonen en gepiep. Net als bij lagers in skeelers o.i.d.

Is dat te smeren? zo ja waarmee en is het zelf te doen? Hij is gelukkig goed bereikbaar dus dat scheelt weer wat tijd.

Gaat om zjtje 4.0 uit 94

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by acro@Nov 21 2005, 16:58

Heb nu ook ineens wat extra geluid. Bij mij is het de airco compressor. (na m'n oor er gevaarlijk dicht bij te hebben gehouden) Waarschijnlijk een droog lager aan het geluid te horen. Beetje hoge tonen en gepiep. Net als bij lagers in skeelers o.i.d.

Is dat te smeren? zo ja waarmee en is het zelf te doen? Hij is gelukkig goed bereikbaar dus dat scheelt weer wat tijd.

Gaat om zjtje 4.0 uit 94

<div align="right">

Weet niet of dat te smeren is Acro,, maar als idd je airco pomp is kan hij wel vastlopen met als resultaat dat je multisnaar misschien wel zal gaan slippen resp. breken , heb dat zelf ook gehad met een vastlopende pomp toen.

Hoop dat je er wat mee kunt...

Gr. J.G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Heb via deze LINK handige info gekregen betreffende het lager van de airco pomp.

Er zijn diverse mogelijkheden volgens dit bedrijf.

1. Nieuwe airco pomp. ruim € 500.=

2. Gereviseerde pomp. ruim €300.=

3. Nieuwe lager unit incl. aantal andere delen van pomp. € ruim 160.=

4. Nieuw lager. €39,=

Alles excl. BTW

Je zal begrijpen dat ik voor optie nr. 4 ben gegaan. Pouli eraf en lager unit eruit en dan het lager er uit tikken en vervangen.

Werd netjes te woord gestaan en alles werd gelijk opgezocht. thumbsup.gif

Knutselen maar weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb via deze LINK handige info gekregen betreffende het lager van de airco pomp.

Er zijn diverse mogelijkheden volgens dit bedrijf.

1. Nieuwe airco pomp. ruim € 500.=

2. Gereviseerde pomp. ruim €300.=

3. Nieuwe lager unit incl. aantal andere delen van pomp. € ruim 160.=

4. Nieuw lager. €39,=

Alles excl. BTW

Je zal begrijpen dat ik voor optie nr. 4 ben gegaan. Pouli eraf en lager unit eruit en dan het lager er uit tikken en vervangen.

Werd netjes te woord gestaan en alles werd gelijk opgezocht. thumbsup.gif

Knutselen maar weer!

Graag gedaan, airco thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

frusty.gif Dom van me om niet te vermelden wie de verlichte geest was die me op deze link wees.

Thanks Buffalo!

Heb net een mail van ze gehad met totaal bedrag. 51 euro incl. BTW en verzendkosten. Hoop geld voor een lager, maar weinig als je vergelijkt met een nieuwe pomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...