mrobers Geplaatst June 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 (bewerkt) De airco in de 2001 XJ van mijn vrouw heeft een rare eigenschap waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb kunnen vinden. Mischien dat jullie een ideetje hebben... Als je met koude motor gaat rijden, blaast de airco heerlijk koud (ca. 6 graden). Echter na een tijdje rijden voel je ineens de lucht warm worden en slaat de compressor niet meer aan. Stationair testen is lastig want zelfs na 15 minuten draaien, doet de airco het nog steeds. Eigenlijk dus testen na een ritje (of meer warmte). Opvallend is dat de electrische fan niet aanslaat zodra je de airco aan zet; dat doet die in mijn '91 XJ wel. Ok, wat heb ik tot nu toe gedaan : - airco laten afvullen (bleek slechts h June 19, 2013 bewerkt door mrobers Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 luchtspleet van de aircokoppeling afstellen op 0.50 mm centrale moer van de aircokoppeling loshalen voorste gedeelte van de koppeling demonteren dan ligt er tussen het asje van de pomp en het koppelingsdeel afstelringen met een voelermaatje de luchtspleet afstand afstellen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 19, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 luchtspleet van de aircokoppeling afstellen op 0.50 mm centrale moer van de aircokoppeling loshalen voorste gedeelte van de koppeling demonteren dan ligt er tussen het asje van de pomp en het koppelingsdeel afstelringen met een voelermaatje de luchtspleet afstand afstellen Ehhh... hoe gaat dit helpen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 Dit is mijn ervaring met dit probleem. De pomp word warm en zet uit hierdoor word de luchtspleet te groot De magneet krijgt de koppeling niet meer bekrachtigd. De allerbeste oplossing is een nieuwe aircokoppeling monteren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 19, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 Ah nu snap ik het! Ik denk echter dat het probleem ergens anders zit, met name omdat de fan niet aan slaat. Ik zoek dus eigenlijk een beschrijving hoe de fan aansturing werkt of hoe ik die kan testen. Bijv een elektrisch schema. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2013 de drukschakelaar zend naar de pcm een signaal pcm bediend via een relais de koelvin Dus als de pomp niet draait of er zit geen druk in het systeem zit gaat de koelvin niet draaien Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudolfo Geplaatst June 23, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2013 (bewerkt) Ik zag op YouTube een filmpje over de airco van een XJ van 89. Hierin werd beweerd dat wanneer de aircokoppeling wordt ingeschakeld ook de elektrische fan wordt geactiveerd. Is dit juist? Bij mijn XJ van 2001 blijft de fan uit wanneer de aircopomp actief draait. June 23, 2013 bewerkt door Rudolfo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 23, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2013 Ehhh... hoe gaat dit helpen? Overbrug dan, als de comprossor warm heeft, eens kort het relais. Dan merk je snel als de koppeling dan wel of niet werkt... Suc6, Geert Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst June 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2013 Kan het zijn dat hij condens niet kwijt kan, of ergens water in zit dat hij vast vriest als hij even gewerkt heeft? Eerste waar ik aan moest denken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2013 (bewerkt) bij een xj van voor 1996 word de fan al aangestuurd als de airco aan staat na 96 werkt hij via een druksensor,Hier zijn de elektrische schema's van na 96 voor 96 June 24, 2013 bewerkt door ronmel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2013 Met een draadje het fanrelais overbruggen. Blijft 'ie dan koelen of is het gedrag merkbaar anders, ( het kan ook zijn dat hij er dan na verloop van tijd op lage-druk uitgaat) dan uitzoeken waarom dat relais niet opkomt. Maakt het geen verschil, dan moet je je toch eens op de compressor focussen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sickboy Geplaatst June 25, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 wat dacht je van deze Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sickboy Geplaatst June 25, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 en deze Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sickboy Geplaatst June 25, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 en dan deze voor het verwijder van de ring in het clutch . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 25, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 Sorry, even een late reactie maar alsnog even een update op mijn beginpost. Ik heb inmiddels het probleem gevonden; het is de koelwater temperatuursensor. E.e.a. gevonden door de diagnose uit te voeren die in deze link staat beschreven : http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Cooling/Electric_Fan_Diagnosis.htm Nu nog even een nieuwe sensor bestellen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sickboy Geplaatst June 25, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 mooi zo dat scheelt in het portemonnee, congrats Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CherokeePerformance Geplaatst June 25, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2013 Misschien heb ik het probleem niet goed begrepen maar ik dacht dat jou fan niet aanslaat als de AC inschakelt? Als dit zo is, dan zie ik even niet wat dit met je koelwater temp schakelaar te maken heeft. als ik de beschrijving lees, dan is de fan aansturing via AC geheel appart van de fan aansturing door de koelwater temp sensor. Ook bij kapotte koelwater temp sensor moet de AC - fan aansturing gewoon werken en andersom. Of zie ik dat verkeerd? Dennis Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 26, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2013 Mijn elektische fan slaat inderdaad niet aan (de visco fan doet het uiteraard wel). Als je het stappenplan in de diagnose uit mijn link volgt, dan zie je hoe het in elkaar steekt. All MJ sand XJ vehicles equipped with a 4.0L engine that have air-conditioning and/or heavy duty cooling are also equipped with an auxiliary electrical fan. The fan is controlled by a relay mounted on the left inner fender panel. A switch attached to the radiator outlet tank above the radiator lower hose senses engine coolant temperature. When coolant temperature is above 190*F (88*C) the switch closes allowing current from the ignition switch to flow through the fan relay to ground activating the relay. Ik heb alle stappen doorlopen en waren goed, totdat ik bij de temperatuur sensor aan kwam (ongeveer halverwege de pagina). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst July 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2013 Hoppa, probleem opgelost! Probleem bleek te liggen in een versleten clutch pack van de aircocompressor. Bij koude motor grijpt de koppeling netjes aan en doet de airco het uitstekend. Na een tijdje rijden en dus het oplopen van de temperatuur onder de motorkap, greep de koppeling niet meer aan. Als je hem een klein zetje geeft met een schroevendraaier (pas op ivm draaiende delen!!!), greep hij meteen aan. Door slijtage wordt de afstand tussen de koppeling groter (de 'air gap') en door temperatuurstijging zetten de onderdelen uit en is er net teveel ruimte voor de magneetkoppeling om te activeren. Normaal gesproken vervang je de clutchpack of zelfs complete aircocompressor. Het kan echter ook anders : Slangetje koelvloeistofoverloop vanaf radiatordop terugtrekken en fanshroud losmaken (2x 8mm boutjes) Middelste moer (14mm) lossen van clutchpack; hiervoor moet je even wat slims verzinnen om de koppeling tegen te houden bij het losdraaien Buitenste koppeling loshalen van het asje (asje met spietjes en kan er maar op 1 manier op) Hier zie je op het asje een heel dun afstandsringetje ('shimmy'); deze verwijder je Hierna even de koppelingsplaatjes een beetje opschuren en de boel weer in elkaar zetten Gevolg; de airgap is iets minder en compenseert de slijtage. Airco doet het weer fantastisch (wel zo fijn met het hopelijk betere weer de komende tijd) ! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts