Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Even voorstellen, ik ben nieuw hier, redelijk technisch, ik vind sleutelen leuk, in het bezit van een GC98, 5.9 limited en deze heeft een probleem met 'denk ik' de achteras ofwel het differentieel.

Het lijkt erop dat de limited slip in de achteras vast staat en deze kontinu gelocked is. Is dit een bekent probleem en nog belangrijker is er een makkelijke, goedkope oplossing bekent.

 

Alvast bedankt,

 

Ed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

 

Even voorstellen, ik ben nieuw hier, redelijk technisch, ik vind sleutelen leuk, in het bezit van een GC98, 5.9 limited en deze heeft een probleem met 'denk ik' de achteras ofwel het differentieel.

Het lijkt erop dat de limited slip in de achteras vast staat en deze kontinu gelocked is. Is dit een bekent probleem en nog belangrijker is er een makkelijke, goedkope oplossing bekent.

 

Alvast bedankt,

 

Ed

 

Wat zijn de symptomen waardoor je vermoed dat de LS continue locked?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wederom hallo,

 

Ben net pas weer bij de mensen na een feestje gisteravond, vandaar de late reactie.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Ik baseer mijn idee dat de achteras gelocked staat, omdat als ik bochten draai, links of rechts, het binnenste achterwiel grip probeert te krijgen en dan gaat spinnen en happen, waardoor alles lijkt te wringen. Als hij dit doet lijkt het voor niet in orde, maar hij duwt dan als het ware het tegenoverliggende voorwiel naar voren.

 

Ik heb de achteras omhoog gekrikt en als ik aan het wiel draai , links en rechts, dan draait het andere wiel mee dezelfde richting uit.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een open differentieel draaien ze precies andersom, dus bij een gelocked diff is het beiden dezelfde richting.

 

In principe zouden de LS-plaatjes toch moeten lossen indien de wielen niet doorslippen, dus in jouw geval kan het goed zijn dat ze niet losgekomen zijn.

 

Heb je recent de olie veranderd in die diff's ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is je clutch pack versleten.  Dit kunnen lamme veren zijn, of ingebakken LS-discs.

 

Deze kun je reviseren, door een clutch pack kit er in te steken.

 

Om alles te controleren moet je het diff opendoen.  Maar zoals je het uitlegt, ligt de kans er dik in dat dit het probleem is.

 

Spaarvarken eens apart roepen vanavond....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is je clutch pack versleten.  Dit kunnen lamme veren zijn, of ingebakken LS-discs.

 

Deze kun je reviseren, door een clutch pack kit er in te steken.

 

Om alles te controleren moet je het diff opendoen.  Maar zoals je het uitlegt, ligt de kans er dik in dat dit het probleem is.

 

Spaarvarken eens apart roepen vanavond....

Als ik vanavond of morgen tijd heb, zal ik hem open gooien. Ik zag op internet dat dit best veel plaatjes zijn, als 1 van die plaatjes vast zit, werkt dan de hele mik niet meer??? Het lijkt me raar dat al die plaatjes aan elkaar gebakken zitten. Zou dan inderdaad eerder denken dat er met die veren iets mis is.

 

En is het zo dat als die plaatjes versleten zijn, dus langs elkaar glijden, de sper het niet doet of andersom dat hij dan continu gespert staat????

 

Zo een set vernieuwen lijkt mij niet zo heel erg ingewikkeld of is het zo dat je dan nog meer onderdelen moet vervangen. (lagers,keerringen o.i.d.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi theo,

 

Ik las bovenstaande reactie.

 

Als er iets mis is met de tussenbak, kan het dan zo zijn dat de tussenbak invloed heeft op links of rechts achter, ik dacht dat deze alleen voor en/of achter regelt???

 

Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, ik probeer logisch te denken, de tussenbak heeft toch geen invloed op het draaien van 1 wiel of 2 wielen aan de achterkant.

 

Overigens bedankt voor het meedenken.

 

Ed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Theo,

 

Ik zou mijn mening dus inderdaad bijsturen.  Verkeerdelijk ben ik er van uitgegaan dat die tussenbak perfect in orde is, wat misschien niet juist is.

 

We moeten natuurlijk afgaan op de beschrijving van het euvel via dit forum.  Indien de tussenbak zou dom doen, weet ik niet direct welke symptomen dit bij een ZJ teweegbrengt, daar ik een WJ heb die die NV247 tussenbak op een gans ander principe werkt. Bij een WJ kan het nooit gebeuren dat de wielen gaan locken omdat de tussenbak dom doet.

 

In ieder geval, de Limited Slip moet zowiezo gecheckt worden, aangezien de leeftijd van de auto en die clutch pack ook niet het eeuwige leven hebben.

 

Maar het idee van Theo lijkt me inderdaad ook kandidaat om een onderzoekje...

 

... alhoewel Ed dit niet leuk zal vinden als hij het hoort...

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar is tie weer,

 

Ik heb gisteren express even gecheckt (op mijn manier), ben met mijn achterwielen op het natte gras met blubber gaan staan en mijn voorwielen op het asvalt, ik gaf gas en mijn voorwielen deden de aandrijving om daar weg te komen.

Misschien zegt dit jullie al iets, hij rijdt overigens prima, zonder zorgelijke bonken of geluiden en off-road rijdt hij perfect. Het is puur het korte bochten werk, dat het binnenste achterwiel wil draaien en dit ook doet.

 

Ed

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi frans,

 

Ik heb van mopar limited slip addetive bijgegooit, als jullie denken dat dit zoveel verschil kan uitmaken dan ga ik dit zeker proberen. Ik ga ervan uit dat er de juiste olie

inzit, maar deze heb ik niet zelf er in gedaan, dus dit kan ik nooit met zekerheid zeggen.

 

Ik was overigens zo ie zo van plan het diff van binnen te gaan bekijken, dus dan zou ik ook gelijk de olie vervangen.

 

Ik heb ergens op een amerikaanse site gelezen dat iemand zo een plaatje ertussenuit had gehaald en de auto daarna weer goed funcioneerde, denken jullie dat dit zou kunnen???

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik alles zo lees klinkt het meer als een vastzittende (lees: versleten) visco in je tussenbak. Eenvoudig te checken of het je achterdiff is door de voorste aandrijfas er over onderuit te halen en dan 8-jes te draaien op een leeg P-terrein. Geen wringen? Visco versleten. Wringen? Limited slip in je diff komt niet vrij; olie eruit, deksel eraf, visueel inspecteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik alles zo lees klinkt het meer als een vastzittende (lees: versleten) visco in je tussenbak. Eenvoudig te checken of het je achterdiff is door de voorste aandrijfas er over onderuit te halen en dan 8-jes te draaien op een leeg P-terrein. Geen wringen? Visco versleten. Wringen? Limited slip in je diff komt niet vrij; olie eruit, deksel eraf, visueel inspecteren.

 

 

Helemaal mee eens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Daar zit zeker wat in lijkt mij. Ik denk alleen dat het moeilijk te zien is.

 

Ik zal aan het eind van de dag het diff eens opengooien, ik ben alleen bang dat als ik de plaatjes wil inspecteren dat dan alles uit elkaar moet en opnieuw afgestelt moet worden.

 

Ik heb gelezen dat bij montage van dit soort diffs. ze de limited slip toevoeging tussen de plaatjes smeren alvorens deze te monteren.

 

http://www2.dana.com/pdf/5314-2.pdf

 

Ik zit te denken om de olie af te tappen en een zooi limited slip toevoegeing erin te gooien (5 of 6 flesjes) even heel rustig warm laten draaien een paar keer schakelen en een klein stukje te rijden 5 of 10 minuutjes, wie weet schieten de plaatjes wel weer langs elkaar heen. Als dit zo zou zijn, daarna de goede olie erin en misschien wel klaar. (dit is natuurlijk een heel positief scenario).Maar jah je weet nooit.

 

Denk je dat dit verstandig is, of zou je dit afraden ivm met smering of dat de boel helemaal naar z'n grootje gaat.

 

bvd Ed

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

 

Ik had de overige posts niet gelezen, zat nog een bladzijde achter.

 

Er had niemand meer gereageert op het tussenbak verhaal, dus ik was helemaal met het achterdiff bezig. (tunnelvisie)

 

Als ik er straks onder kruip, gooi ik eerst de voorste aandrijfas los, dan kan ik dit eventueel uitsluiten.

 

alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...