Spring naar bijdragen

Startprobleem Tj


Recommended Posts

Hmmmm, ben ik gisteren nog aan het adviseren over startproblemen bij anderen lol start vandaag mijn TJ niet :D . Althans. Vanochtend naar m'n werk geen probleem, starten lopen. Van werk naar supermarkt - supermarkt naar huis onderweg nog evengestopt - verder naar huis - naar bos om hond uit te laten - van bos naar Mie Pieters voor een biertje - van Mie Pieters naar Automaterialen zaak om poelietrekker te halen. Wil ik wegrijden bij de automaterialenzaak, helemaal niets :frusty:

 

Alle lampjes gaan branden op het dashboard en na een seconde of wat gaan alle lampjes netjes uit, sleutel om en niets, nog geen klikje van een relais te horen, doodse stilte. 15 minuten geprobeerd maar helemaal niets. Snel achter elkaar, langzaam, sleutel omdraaien, rammelen aan het contact, koppeling in, koppeling uit, handrem erop, handrem eraf, in de versnelling in z'n vrij maakt allemaal niet uit.

 

Ondertussen nog even op het forum zoeken, kwam ik iets tegen om hem in 4LO te zetten, maar ook dat werkte niet. ANWB dus maar gebeld, ANWB komt aan na een halfuurtje, hij zegt laat maar horen en wat denk je, natuurlijk starten & lopen????????????? De hele winter heb ik ook geen startproblemen gehad hoe koud het ook was, sleutel om en lopen, startmotor zelf lijkt me dus ook niet de 1e verdachte. Spanning accu is ook goed, die heeft de anwb nog wel even gemeten en deze wordt ook goed opgeladen.

 

Net thuis nog ook nog maar even een tiental keren achter elkaar geprobeerd, maar steeds binnen 2 seconden aanslaan. Hij heeft dit vorige week wel ook twee keer gedaan, maar toen starte ie gewoon bij de 2e keer proberen en dacht ik dat ik zelf de sleutel misschien iets te snel doordraaide of koppeling niet ver genoeg indrukte oid.

 

Dit zijn de K* probleempjes die je liever niet hebt, beter dat ie het gewoon helemaal niet meer doet of een rokende startmotor oid.

 

Poelietrekker hadden ze overigens ook nog niet eens haha, morgen even voor gaan kijken en als ik de keerring van de pinion heb vervangen maar even de bedrading gaan nakijken. Zijn er specifieke plekken waar ik extra op moet letten? relais op plekken die kwetsbaar zijn? Er zit overigens ook geen aftermarket startonderbreking oid op. Gewoon sleutel erin en gaan.

 

als iemand iedeeen heeft hoor ik ze graag.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja startrelais, maar vreemde is dus dat ie het vaak gewoon zo doet, dan ineens die storing heeft die met een x aantal minuten nadat ik helemaal niets doe voorbij lijkt te zijn, en daarna gewoon keer op keer in een keer start. Zou bijna denken aan iets van een thermo beveiliging!? Als het relais te warm wordt ofzo zou ik verwachten dat ie binnen 5-6 keer starten na het euvel ook weer een keer niets doet, maar dat gebeurd dus niet.

 

Ik duik zo in en onder de wagen om de bedrading maar eens na te lopen. Dan is het afwachten op de volgende keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga toch maar eens alles nog een keer nalopen en eea vervangen. Het boven beschreven heeft ie niet meer gedaan sinds ik zoveel mogelijk heb schoongemaakt. Maar ondertussen 2 keer niet meteen aan willen slaan. Opnieuw starten en dan loopt ie meteen. En 3 keer wel aanslaan maar dan lijkt ie maar op de helft van de cilinders te lopen. Afzetten, direct opnieuw starten en probleemloos lopen?

Ga iig even shoppen voor nieuwe bougies, kabels, rotor en kap, benzinefilter en een startrelais.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab zat er het dichtste bij denk ik. Gisteren deed hij het weer maar deze keer kreeg ik de sleutel ook niet lekker omgedraaid. Na een paar keer proberen en een beetje rammelen kreeg ik de sleutel wel gedraaid. Daarna moest ik overigens nog 2 keer opnieuw proberen te starten omdat ie na aanslaan maar op de helft van de cilinders leek te lopen. 3e keer liep ie gewoon. Nog een paar keer geprobeerd en steeds niets aan de hand. Met dat laatste erbij vermoed ik dat ook de krukassensor vervangen moet worden. Of zou hij dan helemaal niet meer aan moeten slaan?

Ik las op het amerikaanse forum iets over een plastic nokje in het contact dat kan afbreken. Nokje oid dat het laatste stukje contact voor het starten maakt. Kan het contactslot makkelijk vervangen worden? En is het TJ '99 contactslot gelijk aan dat van een XJ '99?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou een bizar dagje, maar nu is het hopelijk opgelost, fingers crossed,

 

Vanochtend het contactslot gedemonteerd, was vrij snel duidelijk wat er aan de hand was:

 

Zoals het eruit kwam:

 

Contactslot_01_zps02c4411e.jpg

 

 

Het goudkleurige beugeltje schoot over het bruine nokje heen, dit kan vervolgens niet goed terug en daarom draaide het contactslot slecht.

 

 

Hier een fotootje van een goed exemplaar en zoals het hoort te zitten, je ziet duidelijk dat het bruine nokje twee scherpe kantje moet hebben

 

Jeep-ignition-rod_zps82bde4b2.jpg

 

Bij mij was die dus weggesleten. Gellukig kon ik het repareren:

 

Contactslot_03_zps35db6ecd.jpg

 

Na het terug te hebben gemonteerd starten en lopen :D  :D  :D  Maar nu komt het, stuurkolom kappen teruggezet, hond ingeladen, starten, niks :huh: paar keer proberen :no:  :no: contact draaide goed, maar weer helemaal niks.

 

Weer gedemonteerd, nog een keer uit elkaar gehaald, alles nagekeken op speling oid, maar niets te vinden.  :no:  :no: teruggezet maar dus niet starten, alleen het relais achter het dashboardkastje hoorde ik nu klikken, dat kwam omdat ik het handschoenkastje eruit had, het is bijna niet te horen boven het klikken van het contactslot.

 

Toen maar eens naar de relais gekeken. Startrelais eruit, tussen de hoop onderdelen in de garage een nieuw gebruikte gezocht, erin gedaan en starten :D  :D maar nu niet aanslaan?????

 

Alle zekeringen nagelopen, en uiteindelijk maar terug naar de relais kijken. Benzinepomp relais gewisseld met het claxon relais en ja hoor starten en lopen.

 

Afgelopen uur nog een paar keer geprobeerd te starten en meteen aanslaan.

 

Hoe bizar is dat, contactslot kapot, startrelais slecht en dan ook nog een het benzinepomprelais vrijwel tegelijkertijd.

 

Hopelijk was het dit en kan ik volgende week naar de Beekse Bergen

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...