Spring naar bijdragen

Onderstuur Nekaf


smelt
 Share

Recommended Posts

Als ik met mijn Nekaf een bocht indraai komen de wielen na de bocht niet automatisch in de rechtdoorstand terug. Volgens mij noemen ze dat onderstuur en is naar ik gehoord heb verplicht bij moderne auto's. Bij mijn Nekaf  moet ik de wielen met mijn stuur terug draaien. Weet iemand of dat bij een Nekaf normaal is of is er iets met mijn stuurinrichting? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat is niet normaal. Waarschijnlijk moet er eens flink gesmeerd worden. Check ook de smering van het stuurhuis. 

Ik neem aan dat de Nekaf gewoon nog standaard is?

 

Dit heeft overgens niets iets met onderstuur te maken

Bij onderstuur wil de auto tijdens gasgeven in de bocht naar buiten, bij overstuur wil hij juist naar binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderstuur is wanneer je met de voorkant van de auto de vangrail raakt

Overstuur is wanneer je met de achterkant van de auto de vangrail raakt

Smeren wat Ab zegt en/of je Caster controleren. Caster is de askanteling en

die wil je in principe positief hebben.

Positief caster is wanneer de as naar "achteren overhelt"

Negatief caster is wanneer de as naar "voren overhelt"

Positief caster zorgt voor stabiliteit op snelheid en hoe "zelf centrerend"

de as is, dus oa hoe snel deze vanzelf weer in de rechtuitstand komt na een

bocht.

Negatief caster zorgt voor wel een betere wendbaarheid. Echter hoe negatiever

hoe groter het zogenaamde "winkelwagentjes effect" wat een zeer onrustig

weggedrag geeft.

post-9504-0-01771200-1366803249_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Pepijn. Dat ga ik zeker nakijken. Vwb het smeren, dat heb ik al gedaan. Ik denk dat het ook met mijn stuurhuis te maken heeft. Ten eerste lekt het stuurhuis daar waar de stuurstang er uit komt waardoor ik het grootste deel van de olie verlies en ten tweede staat er spanning op de beugel die de stang tegen het dashboard houdt. Kortom, als ik tijd heb moet die hele handel uit elkaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heeft een nekaf stuurbekrachtiging?? weet het eerlijk gezegd echt niet? maar over het algemeen genomen zorgt een lekkend stuurhuis niet echt voor niet terugsturen na een bocht, eerder gewoon zwaarder sturen. Gewoon voldouwen met vet ipv olie dat stuurhuis en afdoppen, echter dat is een alfa truukje weet niet of dat bij Jeep ook zo werkt.. Maar Dat onder spanning staan van die beugel wat je beschrijft lijkt me het probleem. Die spanning die je beschrijft, zorgt er waarschijnlijk voor dat de stuurstang simpelweg vastloopt/stroef loopt en het "natuurlijk" rechtuit willen gaan van de vooras tegenhoud. Dus daarom moet je zelf meesturen om rechtuit te gaan na een bocht. Dat zou ik dan toch eerst controleren, tenzij je recentelijk iets aan je voorwielophanging hebt gedaan, verhogen, nieuwe schokbrekers, draagarmen, rubbers whatever zonder opnieuw uit te laten lijnen en het probleem zich daarvoor niet voordeed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De beugel onder het dashboard waarmee de stuurkolom mee vast zit staat altijd een beetje onder spanning, dat lijkt me niet de oorzaak. Als je de vooras even op assteunen zet, gaat het sturen dan zwaar?

 

Als je de stuurstang bij punt 4 even afkoppelt, kun je makkelijk bepalen waar de problemen zitten, in de as of het stuurhuis.

 

SteeringSystem500.JPG

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een zekere Sjaak deed dit bericht via de "rapporteer knop"

 

 

 

Toevallig las ik je vraag. Voordat je vanalles uit elkaar gaat halen, probeer eerst eens het volgende. Op je stuurhuis zit aan de zijkant (deksel) een schroef waarmee je de speling (stuurspeling) ervan af kunt stellen. Draai die schroef (met borgschroef) eens los. draai hem daarna weer vast, zodanig dat hij net tegen het asje in het stuurhuis aankomt (dus dat je NET weerstand voelt). Dan borg je hem met de borgschroef. Let op dat je met het borgen de schroef niet alsnog verdraait! Komt vrij precies.

Soms draait men die schroef zo vast aan, dat het stuur spelingsvrij is, maar dus niet meer vanzelf terugkomt na het maken van een bocht. Als dit het probleem was zul je zien dat je stuur nu speling heeft. Die speling is een typisch nekafprobleempje, maar het rijdt wel een stuk prettiger als je stuur gewoon terugdraait na het maken van een bocht. 

Verder smeer al je stuurkogels/stuurarm/pitmanarm eens door via de smeernippels: zie link smeerkaart:

http://www.bakkervil...kaart M38A1.jpg

In de voorwielaandrijving komt je stuur sowieso minder goed terug op de harde weg. Laat die ook uitgeschakeld op harde wegen.

Succes. 

Sjaak

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

@PepijnS: probleem is er nog omdat ik er nog amper iets aan gedaan heb behalve smeren. Wil zolang het mooi weer is in de Nekaf rijden, daarvoor heb ik 'm tenslotte en ach, het went. Volgende week ga ik er mee bezig. Ik houd het forum op de hoogte  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@PepijnS (ea) Twee dagen met stuurinrichting bezig geweest. Caster OK (origineel zoals het hoort) alles gesmeerd, toespoor gedaan, schroef stuurhuis gecontroleerd. Nekaf doet het nu beter. Stuurhuis niet kunnen repareren. Dat @X%^& stuur wilde er niet af. Claxon wil er nu niet meer in. Enfin, heb een paar foto's en een stukje op www.knutseljeep.blogspot.nl gezet   :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@PepijnS (ea) Twee dagen met stuurinrichting bezig geweest. Caster OK (origineel zoals het hoort) alles gesmeerd, toespoor gedaan, schroef stuurhuis gecontroleerd. Nekaf doet het nu beter. Stuurhuis niet kunnen repareren. Dat @X%^& stuur wilde er niet af. Claxon wil er nu niet meer in. Enfin, heb een paar foto's en een stukje op www.knutseljeep.blogspot.nl gezet   :cry:

Hallo Kees,

Hoor je nu niet in bed te liggen?

Even een reactie op het volgende:

Waarom moet het stuurhuis uit elkaar?

Het afstellen van de schroef op het stuurhuis kun je het beste als volgt doen:

Plaats de wielen in de rechtuit stand en kijk hoe de stand van het stuur is, dat is de uitgangspositie!

Demonteer nu de draglink van de arm van het stuurhuis, draai daarna je stuur evenveel naar links en rechts.

Voel je veel of weinig weerstand. Bij het afstellen van de schroef op het stuurhuis moet je een lichte weerstand voelen op het moment van de rechtuitstand.Draai je het stuur verder naar links of rechts dan moet het stuur beslist licht

draaien en voel je zelfs een weinig speling op de arm van het stuurhuis. Dat is normaal en heeft met de constructie van het stuurhuis te maken.

Vandaag dus na het slapen zal ik je een foefje vertellen over het gemakkelijk terugplaatsen van de claxonstang.

Welterusten. Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kees, op je blogspot zie ik een foto van de poging om het stuur te verwijderen.

De manier hoe je eea met de trekker onder spanning zet lijkt mij juist, geduld is dan een schone zaak.

Zorg er wel voor dat je het eind van schroefdraad niet beschadigd.

Is de prop waarop het eind van de trekkerschroefspindel drukt passend gemaakt voor het beschermen van het eind van de schroefdraad van de shaft?

Als je met de trekker het geheel onder spanning houdt en je hebt geduld dan moet het lukken om het stuur te verwijderen.

Wat bedoel ik met geduld:

-Begin met het inspuiten met WD40 van de omgeving waar de shaft uit de stuurnaaf komt.

-Houdt het geheel blijvend onder spanning.

-Geef een tik met een hamer op het einde van de trekkerschroefdraadspindel.

Herhaal bovenstaande 3x per dag en zonodig meerdere dagen achtereen.

Nu het foefje met de claxonstang:

Plaats een rubberschijfje dia 14mm, dik 5mm met een gaatje van 2mm over het einde van de claxonstang, het rubbertje moet je met lichte weerstand over de claxonstang kunnen schuiven en plaats het op ongeveer 30mm van het einde.(zie foto's)

Steek het geheel in de shaft van de stuurinrichting en druk de claxonstang naar binnen, je voelt over het laatste deel over een lengte van ongeveer 200mm wat weerstand tijdens het naar binnen drukken.

De weerstand wordt veroorzaakt door het verschuiven van het rubberschijfje op de claxonstang.

Doe je het niet op deze manier dan is het een gelukstreffer als de claxonstang op zijn plek komt.

In het onderste deel van de shaft is een lang dun pijpje aangebracht waarin de claxonstang verder wordt geleid.

Succes, Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Chris,

Bedankt voor je foefje met de claxon. Ga ik deze week proberen. Met het afnemen van het stuur zijn we gestopt omdat het te gevaarlijk werd. De steeksleutels stonden op knappen en de Tie rips waren ook al aan het oprekken. Ik waag nog wel eens een nieuwe poging omdat het stuurhuis gewoon niet deugt. Het lekt olie waardoor het peil niet hoger wil dan halverwege en de stuuras met de buis erom heen kan ik 2cm van links naar rechts en op en neer bewegen als ik hem losmaak van het dashboard. Verder wil ik dan ook controleren of er corrosie in zit. De schroef op het stuurhuis staat goed: als ik hem strakker draai gaat mijn stuur zwaarder en als ik hem losser draai heb ik veel te veel vrije slag in het stuur. Die vrije slag is nu al teveel maar acceptabel en is een beetje de gulden middenweg.

By the way, 6 uur slaap is meer dan genoeg.  B)  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kees,

Waar komt de olie uit het stuurhuis?

Het is niet nodig om het stuurhuis volledig met olie te vullen,  1/2 tot 2/3 is meer dan voldoende.

Een overbrenging in een gesloten huis wordt nooit volledig gevuld, kijk ook maar naar je differentieel voor en achter en de versnellings-/reductiebak.

Corrosie in het gietijzeren stuurhuis vind je zo goed als zeker in het onderste lager en dat komt omdat de Amerikanen destijds verzuimd hebben een ontluchting te plaatsen.

De corrosie wordt veroorzaakt door condensvorming als gevolg van temperatuur verschillen in het gesloten gietijzeren huis, in de loop der tijd vormt zich een laagje vocht/water onder in het huis.

Water is zwaarder als olie, dus het onderste lager heeft behoorlijk te lijden van het vocht/water.

 

Je schrijft dat je de stuuras ook 2cm op en neer kunt bewegen, als dat zo is dan zou ik geen meter meer rijden! :no:

Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Chris. Ongelooflijk. :thumbsup:  Ik moet zeggen dat ik een hard hoofd had in het foefje met het rubbertje maar binnen 10 seconden had ik de claxon er in! Geweldig. Volgens mij heb je inderdaad gelijk dat dat huis maar voor de helft vol hoeft te staan. De olie komt er uit rondom de stuurstang aan de bovenzijde. Ik haal 'm er tzt wel eens af. Met het bewegen van de stuur stang bedoel ik van links naar rechts en van boven naar beneden. Maar ik weet niet of het echt de stuuras is of de buis daarom heen. Dat zou ik dus wel graag willen controleren. maar zoals ik eerder zei: een andere Nekafbezitter heeft er in gereden en vond 'm prima sturen. 

In ieder geval bedankt voor het foefje. Het stoort me als iets het niet doet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 post-4379-0-20709900-1376421201_thumb.jpMooi dat de olie er rondom de stuurstang aan de bovenzijde van het stuurhuis eruit komt, tevens de bevestiging dat er teveel olie inzit.

Daar ter plaatse is een is een seal om de shaft(stuurstang) geplaatst met eenzijdige werking, vuil of water kan van buiten niet in het stuurhuis komen teveel aan olie wordt hierlangs naar buiten gedrukt.

De olie loopt dan door de klemspleten van de steering column (buis) die om de shaft is geplaatst, de buis wordt daar met een clamp (klembeugel) om de cover, housing upper (kraagbus) van het stuurhuis geklemd. (zie foto)

Prima wat de andere Nekafrijder ervan vind, maar veiligheid voor alles. :frusty:

Als je achter het stuur zit en je pakt de stuurspaken met beide handen, zet je schrap. Kun je het stuur ook die 2cm naar je toe trekken of wegdrukken, zo ja ik zou geen meter meer rijden. :no:

Zo nee, lekker doortuffen.

Groet, Chris

bewerkt door jeepfan42
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 attachicon.gifStuurhuis 004(1).JPGMooi dat de olie er rondom de stuurstang aan de bovenzijde van het stuurhuis eruit komt, tevens de bevestiging dat er teveel olie inzit.

Daar ter plaatse is een is een seal om de shaft(stuurstang) geplaatst met eenzijdige werking, vuil of water kan van buiten niet in het stuurhuis komen teveel aan olie wordt hierlangs naar buiten gedrukt.

De olie loopt dan door de klemspleten van de steering column (buis) die om de shaft is geplaatst, de buis wordt daar met een clamp (klembeugel) om de cover, housing upper (kraagbus) van het stuurhuis geklemd. (zie foto)

Prima wat de andere Nekafrijder ervan vind, maar veiligheid voor alles. :frusty:

Als je achter het stuur zit en je pakt de stuurspaken met beide handen, zet je schrap. Kun je het stuur ook die 2cm naar je toe trekken of wegdrukken. Zo ja geen meter meer rijden. :no:

Zo nee, lekker doortuffen. :cry:

Groet, Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...