Spring naar bijdragen

4 Inch Verhoging


mplas
 Share

Recommended Posts

Hallo mede Jeepers,

 

ben al een tijdje lid van het forum, maar meer om wat informatie te winnen over het 1 en ander.

 

Ben al een tijdje in bezit van een Wrangler YJ uit 1992. (foto's volgen, heb ik me nog niet in verdiept)

Maar nu heb ik een vraag, met nog meer vragen op de antwoorden die komen gaan.....

 

Allereerst is mijn YJ verhoogt met een 2 inch bladveerverhogingskit. Helaas is deze doorgezakt en moet dus wat anders.

Zit te denken aan een 4 inch bladveerverhoging. Maar zit ik dan aan een Slip Yoke kit vast of voldoet alleen een bak verlaging?? Deze is namelijk al een (pak em beet) 3 cm verlaagt.

 

Zit namelijk niet op een SYE te wachten, kan ik zelf niet. Anders word het een nieuwe 2 inch verhoging met misschien een kleine bodylift.

 

Wie heeft de kennis en tijd om mijn vragen te beantwoorden.

 

Groet Maart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

met 4 inch verhoogde bladveren en een verlaagde bak heb je geen SYE nodig, kan prima. Alleen is een SYE wel beter, gaat langer goed.

Vraag jezelf wel even af waarom je aan de ene kant wil verhogen (bladveren) en aan de andere kant wil verlagen (bak). Op deze manier hangt je bak wel een beetje als zenuwpunt onder je auto, komt je bodemvrijheid niet ten goede. Je bodemvrijheid is nou net wat je zoveel mogelijk wil als je gaat verhogen, toch?

 

gr Emiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emiel,

 

bedankt voor je reactie.

 

Dus met 4 inch verhoging geen probleem met as en de kruisjes die beschadigen zonder SYE, maar met bak verlaging....

 

Ik vind een 4 inch lift gewoon net een slag mooier dan een 2 inch en voor het geld hoef je het volgens mij niet te laten. Scheelt niet zo heel veel. Als ik jaarlijks zo 85% a 90% op de weg rijd en de rest offroad, dan is dat wel een reeele indicatie.

Vind het hoe dan ook mooier dat de YJ wat hoger staat en misschien dat ik er later nog een SYE lift onder laat zetten en de bak weer verhoogt naar orgineel.

Als ik nu een 2 inch monteer en later toch weer beslis om hoger te willen, moet ik weer een andere lift aanschaffen. Heb helaas nog geen geldboompje ;)

 

Voordeel van een bak verlaging is dat ik er makkelijk bij kan om schoon te maken.....

 

Had al verschillende forums gelezen en mensen gesproken, maar meningen liggen flink uit een.

 

Gr. Maart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je veel op de weg rijd is een 4 inch verhoging niet echt fijn, zeker als de veren lekker slap zijn. Hou er rekening mee dat je (zeker voor op de weg) stabilisator-stangen dan ook moet aanpassen/vernieuwen = extra kosten. Misschien is het dan goedkoper om een extra blad bij je bestaande verenpakket te doen, 1 inch verhoogde veerschommels te nemen en als je dan nog hoger wil, gewoon grotere banden te nemen (of dat goed kan ligt dan weer aan welke motor je hebt en welke overbrenging je in je assen hebt). Je had het in het eerste stukje ook over een bodylift ook dat behoort tot de mogelijkheden en je kunt nagenoeg alle manieren combineren. 

 

De meeste mensen hier op het forum willen hun auto voor in het terrein het beste hebben en af en toe op de weg, bij jouw is dat net andersom.

Als je veel km maakt zou ik hem niet te hoog in de veren zetten.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emiel,

 

thanks voor je advies.

Zit er dan toch maar aan te denken om bij 2 inch te blijven. Maar een parabool veer tov een normale bladveer is enkelt een verschil in comfort, das dus een plus. Nadeel is dan zeker dat deze dan meer overhelt in bochten?? Of niet.

 

Hierna laat ik je met rust!!!!  :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een yj met spiralen.

Dat rijdt veel comfortabeler dan die verhogingsveren.

 

Ik heb met een wrangler gereden met een pro comp spiraalveren verhoging eronder en ik vind mijn cj met spring over comfortabeler rijden dan die pro comp set.

 

Tis een samenspel van alles he. Het zijn niet alleen de bladveren of spiraalveren die bepalen hoe comfortabel een jeep rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ik ben eruit.

 

T word een ProComp 2 inch bladveerkit, met een 2 inch bodylift!!

Kan niet wachten, foto's volgen......

 

Mag een lockie op

 

Gr. Maart

 

Hou er rekening mee dat Pro Comp redelijk stug is. Dus als je ook vrij stugge shocks hebt kan de wagen nogal stug worden en niet heel comfortabel rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vele meningen en ervaringen, Het is ook voor een deel een kwestie van 'wat vind je lekker' maar wat ik zo algemeen begrijp is dat een RE (rubiconExpress) bladverenpakket wel erg goed gewaardeerd wordt. Als ik een nieuw pakket zou moeten aanschaffen zou ik denkelijk daar voor gaan.

 

Ik heb zelf nu een 2 1/2 inch rancho pakket onder mijn CJ7, ook niet als een van de soepelste aangemerkt, maar met instelbare rs9000 schokbrekers voelen ze zoo veel lekkerder aan dan de standaard schokbrekers/veren die er onder zaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja idd, keuzes  zat. Je ziet door de bomen het bos  niet meer. ;)

Het pakket wat er bij onder zat was ook vrij stug, weet alleen niet welk merk..... Maar mijn Jeep is zoals hierboven al eerder gezegd niet vaak offroad te vinden. Daarom kijk ik ook meer naar het weggedrag van een veerpakket. Wil niet teveel overhellen in een bocht en het bevalt met nu wel goed dat hij stuurt als een soort kart!

Maar 100 mensen 100 meningen. Maar ik kijk graag naar alle opties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja Michel, een spoa is idd veel soepeler als verhogingsveren en rijdt indien goed gebouwd beter dan spiralen.

Indien bijna geen offroadgebruik zou ik daar dan ook voorkeur aan geven ipv die verhogingsveren.

Maar er komt veel kijken bij een spoa ombouw. Een verhoging is gemakkelijkerte plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja Michel, een spoa is idd veel soepeler als verhogingsveren en rijdt indien goed gebouwd beter dan spiralen.

Indien bijna geen offroadgebruik zou ik daar dan ook voorkeur aan geven ipv die verhogingsveren.

Maar er komt veel kijken bij een spoa ombouw. Een verhoging is gemakkelijkerte plaatsen.

 

Er komt inderdaad veel bij kijken.

 

Zowel offroad als op de weg ben ik er zeer te spreken over. Een SPOA is tot veel in staat ook offroad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een spoa is voor mij te veel werk, heb ook geen brug, waar ik de auto kan liften.

Maar, mijn bladveren zijn doorgezakt aan de achterkant, dus een spoa lost dat ook niet op. Moet toch nieuwe bladveren......

 

Een brug heb je niet nodig. Als jij straks je nieuwe bladveren ga plaatsen heb je ook hijsmiddelen nodig om de wagen te ondersteunen. Dat doe je dus met een spoa niet anders. Ook voor het plaatsen van je bodylift heb je straks een potkrik of iets dergelijks nodig om je body te tillen.

 

Het is natuurlijk wel zo dat een spoa veel meer werk kost. Deze reactie was ook bedoeld voor Wimbo die het volgende schreef (Ik heb een yj met spiralen.Dat rijdt veel comfortabeler dan die verhogingsveren. ) Daar was ik het dus niet mee eens.

 

Succes met je jeep.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat het aan mij ligt, maar een SPOA toch is makkelijker dan een compleet ander verenpakket?... Met een verenpakket moeten je veren ook los, met een SPOA niet. Waarom zou het moeilijker of meer werk zijn? En voor de kosten is een SPOA zeker goedkoper! Gr. Karel

 

Waarom moeten je de bladveren niet los halen bij het plaatsen van een SPOA? Je moet de U-Bolts los halen en de bladveer aan de kant van de shackle of het frame loshalen of ga je Hans Klok spelen....... B)

 

Verder moet je een beetje passen, meten en lassen bij een SPOA. Dat hoef je niet te doen bij het vervangen van de bladveren.

 

Dan heb je de mogelijkheid van axle wrap nog die zeker kan optreden bij een SPOA. Dat zal je minder snel krijgen bij een verhoging door alleen andere bladveren. Dus wil je geen axle wrap hebben zal je dit ook moeten oplossen.

 

Verder ga je geen 4 inch maar ruim 6 a 7 inch omhoog bij een SPOA. Dat moet je wel willen natuurlijk en dan heb je zeker een SYE nodig.

 

Verder heb je nog de remleidingen, shocks, stabistangen enz die bij een SPOA absoluut aangepast dienen te worden. Bij de verhoging die de topicstarter doet is dan niet aan de orde daar hij als het goed is gebruik kan maken van zijn huidige setup.

 

Bladveren vervangen doe je absoluut sneller dan het plaatsen en maken van een goede SPOA!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Michel. Ik vervang alleen de bladveren, schokbrekers en de u bolts. De rest zit prima en is in goede staat dus het lijkt me al met al een leuk en mooi klusje.... Een spoa word te hoog. Ik kan zelf niet lassen, tenminste nooit gedaan. Dus hou ik het mooi bij een bladveerverhoging. Misschien ooit eens.

Bodylift is ook besteld dus deze mag ik vervolgens ook aanbrengen. Kan niet wachten.

Alleen..... Jeepie mocht gister voor de Apk, belde ze op dat ze me chassisnr nie konnen vinden nie. Heb ik weer! Heb em al 6 jaar en nooit geen probleem gehad. Plotseling herinnerde ik me dat ik mijn wagen heb laten tectyleren. Dus ik met een kwaaie kop de hele balk kaal gemaakt ( natuurlijk zit ie weer op een andere locatie dan op papier staat..... meter naar achter) maar ik heb em!!!!! Maandag eerst die tectyleerder een bezoekje brengen, de ei!! @gfrrr6^$637...... ken die mooi voor nop opnieuw tectyleren!

Dat was ff of-topic maar ik moest me frustatie kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik heb gisteren een Wrangler YJ gekocht, en wil er mijn 35inch Silverstone's onder schroeven. Ik heb al zo'n beetje uitgevogeld dat ik er een 4inch verhogingsset en een 3inch bodylift onder moet zetten om 35ers eronder te krijgen. Nu zijn er meerdere merken lift kits te krijgen, wat is aan te raden? Trailmaster, Rancho of Procomp? Of een ander merk? De YJ gaat vooral op de aanhanger mee, zal niet heel veel op de weg gereden worden, als dat gebeurd dan komt er nog een setje all terrains bij.

Ik denk dat ik ook langere remslangen moet monteren, iemand ervaring ermee of dat moet en zoja, hoeveel langer als origineel?

bedankt alvast voor de hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gisteren een Wrangler YJ gekocht, en wil er mijn 35inch Silverstone's onder schroeven. Ik heb al zo'n beetje uitgevogeld dat ik er een 4inch verhogingsset en een 3inch bodylift onder moet zetten om 35ers eronder te krijgen. Nu zijn er meerdere merken lift kits te krijgen, wat is aan te raden? Trailmaster, Rancho of Procomp? Of een ander merk? De YJ gaat vooral op de aanhanger mee, zal niet heel veel op de weg gereden worden, als dat gebeurd dan komt er nog een setje all terrains bij. Ik denk dat ik ook langere remslangen moet monteren, iemand ervaring ermee of dat moet en zoja, hoeveel langer als origineel? bedankt alvast voor de hulp.

 

35 inch silverstone's met een standaard overbrenging en standaard steekasjes is vragen om muchos problemen qua trekkracht en slijtage.

 

Vergeet buiten de remslangen niet de shocks en SYE Kit

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...