jeroen83 Geplaatst December 14, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2012 Beste mede jeepers. Ik heb even een vraag. Ik ben in het bezit van een wj 4.7 uit 03..quadradrive. Ik heb alle olie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 14, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2012 heb ook de jeep opgekrikt en aan het wiel gedraaid, gaat wel met enige weerstand maar niet overdreven ook draaien de wielen allemaal dezelfde kant op. En heb de achterste as los gehaald en de wielen draaien super soepel rond, dus met de as zelf is niets aan de hand lijkt me. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 14, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2012 Het is niet toevallig een kruisje in de voor as, die bij scherp sturen een beetje "bokt". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 15, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2012 Nee komt echt van achter vandaan Miss achterste kruisje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 15, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2012 kan het niet zo zijn, dat er teveel LS toevoeging in de as zit. heb namelijk olie ververst dmv kroon oil 75w140 met LS toevoeging en heb er Mopar LS bij gedaan. Of moet dit niets uitmaken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst December 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2012 Een kapot kruisje in de achterste aandrijfas laat je wiel niet blokkeren. Verder zitten er geen kruisjes aan de achteras. Hoe zag de olie er uit die er in zat voor het vervangen? Had je dit probleem ook al v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2012 Ok. Voor die tijd had ik er geen last van. En de olie zag er goed uit. Ik heb er alleen "last" van als het kouder word. Heb de olie nu vervangen voor 80w90 incl een busje ls. En tot nu toe geen last. Misschien de combinatie kroon oil 75w140 met ls toevoeging en nog eens een busje van mopar ls erin toch iets teveel. Maar 75w140 zonder de ls toevoeging is lastig te verkrijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2012 Als je wielen dezelfde kant opdraaien, is de Limited Slip toch gelockt ? Bij de quadratrac II is het in ieder geval zo, dat als je aan het linker wiel naar voor draait, het andere wiel naar achter draait. Dat is dan wel een diff zonder LS. Als jou diff niet lockt, zouden de wielen toch ook moeten in tegenovergestelde zin draaien ? Indien ze allebei gelijk draaien is m.i. de LS steeds gelockt. Dat verklaart het happen in de bocht... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2012 Ok, ik moet zeggen dat ik niet precies weet hoe zo'n diff in elkaar steekt. Ik denk dat iemand hier met meer verstand hiervan even op moet reageren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst December 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2012 Als het probleem alleen optrad na het vervangen van de olie, en na nogmaals vervangen door andere olie/additive niet meer terug komt lijkt het me wel duidelijk waar het probleem zat...niets meer aan doen. Hier wat leesvoer over de verschillende aandrijvingen van Jeep: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2012 Dat is dus het gevolg van teveel LS toevoeging. Nu heb je een olie 80W90 ipv 75W140 gekozen die minder geschikt is voor zwaardere belasting, zoals traileren. Ik heb dit ook goed uitgezocht voordat ik de sap ging vervangen, maar heb toch gekozen voor de Mopar 75W140 en LS toevoeging. Is wel duurder, maar je assen en diffs naar de haaien kost meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst December 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2012 Fredi heb je bij de Mopar 75W/140 waar al LS bij zit nog extra LS toegevoegd? Ik zag bij de Olie boer MPM 75W/140 staan en daar stond op incl. LS. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2012 Volgens de Jeep dealer en de beschrijving op de Mopar verpakking van de olie, dien je LS toevoeging appart toe te voegen. Dan is de olie die je bij de olieboer heb zien staan waarschijnlijk geen Mopar olie. Als de olie van de olieboer met LS wil gaan gebruiken moet je dus GEEN extra LS toevoegen. Mopar voegt standaard geen LS toe in de olie omdat er diffs van Jeep zijn waar geen LS in moet. Ik heb gezien dat Amsoil en Mobil 1 ook een vol synthetische diff olie in de 75W140 variant, Mobil 1 is met LS erin en Amsoil moet je LS eraan toevoegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 28, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2012 @ ferdi, waar heb jij de mopar olie vandaan, want de dealer bij mij in de buurt heeft volgens mij geen Mopar. die gebruikt wat anders. Ik kan nergens die Mopar olie vinden. Gr Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst December 28, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2012 Mopar olie wordt in Nederland niet meer geleverd. Sinds fiat aan de macht is gekomen zijn ze langzaam ook begonnen hun eigen leverancier naar voren te schuiven voor olie. Diverse dealers hebben nog wat voorraden staan, daarna is het overstappen op een alternatief. Inderdaad zit er overigens in de Mopar 75W140 vloeistof nog geen LS additief, dit verkopen ze er los bij. Diverse alternatieve olieen hebben het wel in zich, bijv die van Kroon oil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 28, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2012 Ok, Voorlopig doet die het met de 80-90 goed. In de zomer stap ik over op.75-140 Omdat die dan ook een boot moet trekken. Echter zijn er volgens mij weing 75-140 olie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst December 28, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2012 Ok, Voorlopig doet die het met de 80-90 goed. In de zomer stap ik over op.75-140 Omdat die dan ook een boot moet trekken. Echter zijn er volgens mij weing 75-140 olie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 28, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2012 Haha nee is een bootje van 5.30m en misschien incl.trailer 1200kg. Terrein rijden doe ik nagenoeg niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 30, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 @ ferdi, waar heb jij de mopar olie vandaan, want de dealer bij mij in de buurt heeft volgens mij geen Mopar. die gebruikt wat anders. Ik kan nergens die Mopar olie vinden. Gr Ik heb deze bij de Jeep dealer Koenens autobedrijf in Echt gehaald. Sommige dealers werken ook wel eens met een ander merk olie, dan wat de autofabrikant zelf levert of voorschrijft. Het kan zijn dat Fiat hun eigen olielabel Selenia gaat gebruiken voor deze olie, maar ik kan het niet geloven, omdat Mopar wereldwijd het label is/word voor onderdelen en accessoires, althans voor het merk Jeep. Kroon Olie geeft aan dat ze de grand met Quadra drive geen standaard advies/ olie hebben voor de diffs. Als je verder kijkt op hun site hebben ze bij de transmissieolie's wel een "racing gearlube" 75w140 geschikt door diff's met LS standaard eraan toegevoegd, die zou dus wel goed zijn. Hierbij de beschrijving van de Kroon racing gearlube: Racing Gearlube 75W140 is een synthetische hypoid transmissieolie speciaal ontwikkeld voor gebruik in differentieels, zowel met als zonder lamellensper, en zeer zwaar belaste transmissies zoals veelvuldig toegepast in de diverse takken van autosport. Racing Gearlube 75W140 kan eveneens worden toegepast in alle differentieels van de verschillende BMW M-Sport modellen en in differentieels van diverse SUV's waar een SAE 75W140 hypoid olie wordt voorgeschreven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 30, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Hierbij een link waar de olie kan bestellen. http://www.smeerwinkel.nl/products/Kroon%252dOil-Racing-Gearlube-75W%252d140.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 30, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Die olie had ik dus, en daar nog LS bij toegevoegd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst December 30, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Sommige dealers werken ook wel eens met een ander merk olie, dan wat de autofabrikant zelf levert of voorschrijft. Het kan zijn dat Fiat hun eigen olielabel Selenia gaat gebruiken voor deze olie, maar ik kan het niet geloven, omdat Mopar wereldwijd het label is/word voor onderdelen en accessoires, althans voor het merk Jeep. En toch is het echt zo, Selenia wordt inderdaad naar voren geschoven. Mopar olie wordt in europa niet meer geleverd/geimporteerd. Selenia olie is wel uitgebreid met enkele olieen die speciaal door Mopar geleverd werden. (bijv tussenbak Grand) Die Kroon olie doe ik ovigens ook in de diffs van mijn Grand, alleen dan niet met nogmaals de LS toevoeging van Mopar. Misschien dat die toevoeging averechts werkt met de toevoeging die al in de olie zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst December 30, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Ok. Dat zou goed kunnen. Hoelang heb je die olie er al in, en geen klachten? Ik ben namelijk bang dat de ls die in de olie zit niet voldoende is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 30, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Nou dan was je op de goede weg, alleen je kan overdrijven , Ik zou dus nooit de standaard gearlube 80W90 gebruiken als je het Quadra Drive systeem in de grand hebt. Volgende keer weer die olie maar dan zonder LS, is nog goedkoper ook. Of als je 100% op safe wil spelen, koop je de Mopar variant, deze is nog wel te koop maar niet overal, de kans is het kleinst bij de nieuwe Jeep dealers die begonnen zijn in het Fiat tijdperk. Voor de prijs hoef je het niet te laten dat maakt met elkaar bijna niets uit. De Mopar olie kun je ook nog in de VS overal kopen en is een stuk goedkoper, alleen transport en invoer komt er weer bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst December 30, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2012 Je hebt gelijk Charlie, als je bij Selenia op de site kijkt zie je dat bij de merken Fiat, Lancia, Alfa Romeo de merken Chrysler en Jeep nog moeten worden toegevoegd. Zie link: http://www.flitalia.it/it/fl/index.php?option=com_content&task=view&id=157&Itemid=248 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.