Spring naar bijdragen

Achteras "hapt"


Recommended Posts

heb ook de jeep opgekrikt en aan het wiel gedraaid, gaat wel met enige weerstand maar niet overdreven ook draaien de wielen allemaal dezelfde kant op.

En heb de achterste as los gehaald en de wielen draaien super soepel rond, dus met de as zelf is niets aan de hand lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok. Voor die tijd had ik er geen last van.

En de olie zag er goed uit.

Ik heb er alleen "last" van als het kouder word.

Heb de olie nu vervangen voor 80w90 incl een busje ls.

En tot nu toe geen last.

Misschien de combinatie kroon oil 75w140 met ls toevoeging en nog eens een busje van mopar

ls erin toch iets teveel.

Maar 75w140 zonder de ls toevoeging is lastig te verkrijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je wielen dezelfde kant opdraaien, is de Limited Slip toch gelockt ?

Bij de quadratrac II is het in ieder geval zo, dat als je aan het linker wiel naar voor draait, het andere wiel naar achter draait. Dat is dan wel een diff zonder LS.

Als jou diff niet lockt, zouden de wielen toch ook moeten in tegenovergestelde zin draaien ? Indien ze allebei gelijk draaien is m.i. de LS steeds gelockt. Dat verklaart het happen in de bocht...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het probleem alleen optrad na het vervangen van de olie, en na nogmaals vervangen door andere olie/additive niet meer terug komt lijkt het me wel duidelijk waar het probleem zat...niets meer aan doen.

Hier wat leesvoer over de verschillende aandrijvingen van Jeep: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is dus het gevolg van teveel LS toevoeging. Nu heb je een olie 80W90 ipv 75W140 gekozen die minder geschikt is voor zwaardere belasting, zoals traileren.

Ik heb dit ook goed uitgezocht voordat ik de sap ging vervangen, maar heb toch gekozen voor de Mopar 75W140 en LS toevoeging.

Is wel duurder, maar je assen en diffs naar de haaien kost meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de Jeep dealer en de beschrijving op de Mopar verpakking van de olie, dien je LS toevoeging appart toe te voegen.

Dan is de olie die je bij de olieboer heb zien staan waarschijnlijk geen Mopar olie.

Als de olie van de olieboer met LS wil gaan gebruiken moet je dus GEEN extra LS toevoegen.

Mopar voegt standaard geen LS toe in de olie omdat er diffs van Jeep zijn waar geen LS in moet.

Ik heb gezien dat Amsoil en Mobil 1 ook een vol synthetische diff olie in de 75W140 variant, Mobil 1 is met LS erin en Amsoil moet je LS eraan toevoegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mopar olie wordt in Nederland niet meer geleverd. Sinds fiat aan de macht is gekomen zijn ze langzaam ook begonnen hun eigen leverancier naar voren te schuiven voor olie.

Diverse dealers hebben nog wat voorraden staan, daarna is het overstappen op een alternatief.

Inderdaad zit er overigens in de Mopar 75W140 vloeistof nog geen LS additief, dit verkopen ze er los bij. Diverse alternatieve olieen hebben het wel in zich, bijv die van Kroon oil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ ferdi,

waar heb jij de mopar olie vandaan, want de dealer bij mij in de buurt heeft volgens mij geen Mopar. die gebruikt wat anders.

Ik kan nergens die Mopar olie vinden.

Gr

Ik heb deze bij de Jeep dealer Koenens autobedrijf in Echt gehaald.

Sommige dealers werken ook wel eens met een ander merk olie, dan wat de autofabrikant zelf levert of voorschrijft.

Het kan zijn dat Fiat hun eigen olielabel Selenia gaat gebruiken voor deze olie, maar ik kan het niet geloven, omdat Mopar wereldwijd het label is/word voor onderdelen en accessoires, althans voor het merk Jeep.

Kroon Olie geeft aan dat ze de grand met Quadra drive geen standaard advies/ olie hebben voor de diffs.

Als je verder kijkt op hun site hebben ze bij de transmissieolie's wel een "racing gearlube" 75w140 geschikt door diff's met LS standaard eraan toegevoegd, die zou dus wel goed zijn.

Hierbij de beschrijving van de Kroon racing gearlube:

Racing Gearlube 75W140 is een synthetische hypoid transmissieolie speciaal ontwikkeld voor gebruik in differentieels, zowel met als zonder lamellensper, en zeer zwaar belaste transmissies zoals veelvuldig toegepast in de diverse takken van autosport. Racing Gearlube 75W140 kan eveneens worden toegepast in alle differentieels van de verschillende BMW M-Sport modellen en in differentieels van diverse SUV's waar een SAE 75W140 hypoid olie wordt voorgeschreven.

post-7035-0-78172300-1356848842_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommige dealers werken ook wel eens met een ander merk olie, dan wat de autofabrikant zelf levert of voorschrijft.

Het kan zijn dat Fiat hun eigen olielabel Selenia gaat gebruiken voor deze olie, maar ik kan het niet geloven, omdat Mopar wereldwijd het label is/word voor onderdelen en accessoires, althans voor het merk Jeep.

En toch is het echt zo, Selenia wordt inderdaad naar voren geschoven. Mopar olie wordt in europa niet meer geleverd/geimporteerd. Selenia olie is wel uitgebreid met enkele olieen die speciaal door Mopar geleverd werden. (bijv tussenbak Grand)

Die Kroon olie doe ik ovigens ook in de diffs van mijn Grand, alleen dan niet met nogmaals de LS toevoeging van Mopar. Misschien dat die toevoeging averechts werkt met de toevoeging die al in de olie zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dan was je op de goede weg, alleen je kan overdrijven ;) ,

Ik zou dus nooit de standaard gearlube 80W90 gebruiken als je het Quadra Drive systeem in de grand hebt.

Volgende keer weer die olie maar dan zonder LS, is nog goedkoper ook.

Of als je 100% op safe wil spelen, koop je de Mopar variant, deze is nog wel te koop maar niet overal, de kans is het kleinst bij de nieuwe Jeep dealers die begonnen zijn in het Fiat tijdperk.

Voor de prijs hoef je het niet te laten dat maakt met elkaar bijna niets uit.

De Mopar olie kun je ook nog in de VS overal kopen en is een stuk goedkoper, alleen transport en invoer komt er weer bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...