tequila128 Geplaatst November 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 (bewerkt) Heb sinds enkele maanden een vreemd startprobleem. Om de zoveel tijd (onbepaald) wil mijn jeep niet starten. Begint meestal met nog een keer heel moeilijk starten maar daarna helemaal niets meer. Enkel een klik (relais) dat ik hoor maar thats it. Overstarten met tweede auto werkt ook niet. Enkel aanslepen werkt. Dit is nu al enkele dagen. Accuspanning is 12.84 Startmotor is oke - relais ook - Accu is prima. Is er trouwens iemand in de buurt van Z-Limburg die ervaring heeft met Wrangler (YJ maybe) die bereid is hulp te bieden ter plaatse ? November 3, 2012 bewerkt door tequila128 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Overstarten met tweede auto werkt ook niet. Enkel aanslepen werkt. Dus startmotor en relais blijven verdacht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Dus startmotor en relais blijven verdacht. Hoe weet je zo zeker dat de startmotor en relais goed zijn? Getest met rechtstreeks spanning op de startmotor en rechtstreeks spanning op startrelais? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tequila128 Geplaatst November 3, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Zeker weten doe ik niet - maar voor een paar dagen heeft ie t weken lang goed gedaan - daarvoor had hij ook zo een kuur met problemen - en daarvoor ook weer weken goed. Dan zou ik toch ook problemen moeten ondervinden in de weken dat het wel allemaal goed werkt ? Of denk ik nu te simpel ? gr. T Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tequila128 Geplaatst November 3, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Getest met rechtstreeks spanning op de startmotor en rechtstreeks spanning op startrelais? Gaan we testen ..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst November 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Controleer de massakabel eens. Losse connector veroorzaakte ooit bij mij een soortgelijk probleem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2012 Zouden toch wel eens versleten koolborstels van de startmotor kunnen zijn. Ze worden dan onvoldoende aangedrukt tegen de collector. Probeer de bij de volgende weigering eens een klap met een hamer op de startmotor. Kan zijn dat de koolborstels zich dan net even 'zetten'. Als het starten daarna wel lukt weet je genoeg. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tequila128 Geplaatst November 4, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2012 Klap met de hamer : getest - werkt niet massakabel : check - is in order. Hoeveel Ampere geeft een accu ? En als dit te weinig is kan dit ook een rede zijn van niet starten ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 4, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2012 Hoeveel Ampere geeft een accu ? En als dit te weinig is kan dit ook een rede zijn van niet starten ? Ahankelijk van type accu. De startmotor trekt tussen 125-200 Ampere. Om te controleren of je accu dat kan leveren kun je tijdens het starten de spanning meten op de accupolen. Gaat die spanning onder belasting enkele Volts naar beneden dan is de accu niet geweldig meer. Je hoort nog wel je startrelais schakelen. Controleer met een multimeter of het blok een goede massa heeft. Wat nog te meten valt is of het startrelais inderdaad 12 V doorgeeft tijdens het starten. Doet ie dat, dan is het tijd om de startmotor eronder uit te schroeven. Er zijn twee plaatsen waar het meestal misgaat in de startmotor: in het hevelmechanisme wat de bendix uitstoot (onder de "bult") of de koolborstels. Als je tijd en zin hebt is dat goed te repareren. De makkelijke manier is gewoon compleet vervangen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tequila128 Geplaatst November 10, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2012 Probleem opgelost. Start Relais was kapot EN de dikke kabel naar de startmotor van binnen verbrand. Vervangen door non-jeep startrelais en nieuwe kabel. Ik blijf echter 2 vragen hebben ; 1... Is een alternatief startrelais goed genoeg voor een jeep of toch in de toekomst uitkijken naar een origineel ? 2... Een kabel verbrand van binnen ... Hoe kan dit ? Moet ik nog andere voorzorgsmaatregelen nemen of iets anders dan ook controleren. Verder loopt hij nu prima. Gr. T Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 10, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2012 Probleem opgelost. Start Relais was kapot EN de dikke kabel naar de startmotor van binnen verbrand. Vervangen door non-jeep startrelais en nieuwe kabel. Ik blijf echter 2 vragen hebben ; 1... Is een alternatief startrelais goed genoeg voor een jeep of toch in de toekomst uitkijken naar een origineel ? 2... Een kabel verbrand van binnen ... Hoe kan dit ? Moet ik nog andere voorzorgsmaatregelen nemen of iets anders dan ook controleren. Verder loopt hij nu prima. Gr. T 1 dat ligt er aan wat het alternatieve type is (en de bijbehorende specs)...mits het huidige relais zwaar genoeg is zie ik geen reden om er het orginele type in te zetten 2 Kan door diverse oorzaken. Bijv. door beschadigde isolatie waardoor het koper op een gegeven moment zover is weggeoxideerd dat de kabel de stroom niet meer aan kan, beschadigde isolatie waardoor de kabel tegen andere delen heeft staan lassen enz. Moeilijk te bepalen zonder de bewuste kabel in de vingers te hebben. Om het risico op een dergelijke storing te verkleinen dien je in ieder geval te zorgen voor een voldoende dikke kabel met deugdelijk aangeperste en goed passende aansluitingen met gekrompen isolatie (bij voorkeur verlijmt). Zorg dat de kabel nergens schuurt, tegen hete delen komt, of strak gespannen staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.