Spring naar bijdragen

Yj 1986 Vreemd Startprobleem


tequila128
 Share

Recommended Posts

Heb sinds enkele maanden een vreemd startprobleem.

Om de zoveel tijd (onbepaald) wil mijn jeep niet starten. Begint meestal met nog een keer heel moeilijk starten maar daarna helemaal niets meer. Enkel een klik (relais) dat ik hoor maar thats it. Overstarten met tweede auto werkt ook niet. Enkel aanslepen werkt.

Dit is nu al enkele dagen. Accuspanning is 12.84

Startmotor is oke - relais ook - Accu is prima.

Is er trouwens iemand in de buurt van Z-Limburg die ervaring heeft met Wrangler (YJ maybe) die bereid is hulp te bieden ter plaatse ?

bewerkt door tequila128
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker weten doe ik niet - maar voor een paar dagen heeft ie t weken lang goed gedaan - daarvoor had hij ook zo een kuur met problemen - en daarvoor ook weer weken goed.

Dan zou ik toch ook problemen moeten ondervinden in de weken dat het wel allemaal goed werkt ? Of denk ik nu te simpel ?

gr. T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zouden toch wel eens versleten koolborstels van de startmotor kunnen zijn. Ze worden dan onvoldoende aangedrukt tegen de collector. Probeer de bij de volgende weigering eens een klap met een hamer op de startmotor. Kan zijn dat de koolborstels zich dan net even 'zetten'. Als het starten daarna wel lukt weet je genoeg.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel Ampere geeft een accu ? En als dit te weinig is kan dit ook een rede zijn van niet starten ?

Ahankelijk van type accu. De startmotor trekt tussen 125-200 Ampere. Om te controleren of je accu dat kan leveren kun je tijdens het starten de spanning meten op de accupolen. Gaat die spanning onder belasting enkele Volts naar beneden dan is de accu niet geweldig meer. Je hoort nog wel je startrelais schakelen. Controleer met een multimeter of het blok een goede massa heeft. Wat nog te meten valt is of het startrelais inderdaad 12 V doorgeeft tijdens het starten. Doet ie dat, dan is het tijd om de startmotor eronder uit te schroeven. Er zijn twee plaatsen waar het meestal misgaat in de startmotor: in het hevelmechanisme wat de bendix uitstoot (onder de "bult") of de koolborstels. Als je tijd en zin hebt is dat goed te repareren. De makkelijke manier is gewoon compleet vervangen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem opgelost. Start Relais was kapot EN de dikke kabel naar de startmotor van binnen verbrand.

Vervangen door non-jeep startrelais en nieuwe kabel.

Ik blijf echter 2 vragen hebben ;

1... Is een alternatief startrelais goed genoeg voor een jeep of toch in de toekomst uitkijken naar een origineel ?

2... Een kabel verbrand van binnen ... Hoe kan dit ? Moet ik nog andere voorzorgsmaatregelen nemen of iets anders dan ook controleren.

Verder loopt hij nu prima.

Gr. T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem opgelost. Start Relais was kapot EN de dikke kabel naar de startmotor van binnen verbrand.

Vervangen door non-jeep startrelais en nieuwe kabel.

Ik blijf echter 2 vragen hebben ;

1... Is een alternatief startrelais goed genoeg voor een jeep of toch in de toekomst uitkijken naar een origineel ?

2... Een kabel verbrand van binnen ... Hoe kan dit ? Moet ik nog andere voorzorgsmaatregelen nemen of iets anders dan ook controleren.

Verder loopt hij nu prima.

Gr. T

1 dat ligt er aan wat het alternatieve type is (en de bijbehorende specs)...mits het huidige relais zwaar genoeg is zie ik geen reden om er het orginele type in te zetten

2 Kan door diverse oorzaken. Bijv. door beschadigde isolatie waardoor het koper op een gegeven moment zover is weggeoxideerd dat de kabel de stroom niet meer aan kan, beschadigde isolatie waardoor de kabel tegen andere delen heeft staan lassen enz. Moeilijk te bepalen zonder de bewuste kabel in de vingers te hebben.

Om het risico op een dergelijke storing te verkleinen dien je in ieder geval te zorgen voor een voldoende dikke kabel met deugdelijk aangeperste en goed passende aansluitingen met gekrompen isolatie (bij voorkeur verlijmt). Zorg dat de kabel nergens schuurt, tegen hete delen komt, of strak gespannen staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...