Spring naar bijdragen

Wiellager Vervangen


Bleek
 Share

Recommended Posts

Mijn wiellager linksvoor is aan vervanging toe want er zit teveel speling op.

Nu ben ik aan het zoeken geweest maar kan er vrij weinig over terug vinden hoe deze vervangen moet worden en aangezien dit ook weer iets is wat ik nog niet gedaan heb zou ik graag wat tips en/of uitleg krijgen hoe ik het beste te werk kan gaan.

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke dus je gaat precies hetzelfde te werk als bij het vervangen van de kruisjes?

Maar om het wiellager te vervangen moet toch niet perse de steekas eruit of zie ik dat verkeerd?

Ik had dit topic ook gevonden maar dacht dus dat deze specifiek was om kruisjes te doen en niet voor de lagers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het al eens gedaan en kan volgende tips geven.

Remschijf kan goed vastgeroest zitten zodat je er stevig op moet meppen om die los te krijgen. Let op dat je die niet krom slaat. Verwarmen kan helpen.

Remklauw en lager zitten vast met drie torcks bouten, let er op dat je die nietronddraaid. Tracht een steje doppen te lenen als nje die niet hebt.

De lager kan zeer vast zitten wegens corrosie. Er zijn versch manieren om die los te maken, maar het beste vindt ik een dop op de bouten te steken en dan op de dop meppen zodat het lager beetje bij beetje eruitkomt.

Dan is er nog die grote moer waarmee de steekas op het lager zit geschroeft. Ik gebruikte hiervoor een lange buis om los te draaien.

Als je nog lagers zoekt, ik heb er nog een setje gebruikte liggen in goede staat

Suc6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke dus je gaat precies hetzelfde te werk als bij het vervangen van de kruisjes?

Maar om het wiellager te vervangen moet toch niet perse de steekas eruit of zie ik dat verkeerd?

Ik had dit topic ook gevonden maar dacht dus dat deze specifiek was om kruisjes te doen en niet voor de lagers.

Om je kruisjes te vervangen moet het lagerassembly eraf. Als je ooit een kruisje hebt vervangen is dit dus een eitje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het al eens gedaan en kan volgende tips geven.

Remschijf kan goed vastgeroest zitten zodat je er stevig op moet meppen om die los te krijgen. Let op dat je die niet krom slaat. Verwarmen kan helpen.

Remklauw en lager zitten vast met drie torcks bouten, let er op dat je die nietronddraaid. Tracht een steje doppen te lenen als nje die niet hebt.

De lager kan zeer vast zitten wegens corrosie. Er zijn versch manieren om die los te maken, maar het beste vindt ik een dop op de bouten te steken en dan op de dop meppen zodat het lager beetje bij beetje eruitkomt.

Dan is er nog die grote moer waarmee de steekas op het lager zit geschroeft. Ik gebruikte hiervoor een lange buis om los te draaien.

Als je nog lagers zoekt, ik heb er nog een setje gebruikte liggen in goede staat

Suc6.

Ik heb je een berichtje gestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herinner mij toch een torx. Was het dan bij de remklauw? Ik weet dit nog omdat die niet loskwam met mijn standaartdop.

De dop die ik suf geramd heb om dat lager eruit te krijgen was idd een 13 :rolleyes: Ik schroefde de bouten er ong 1mm los (om het lager er niet scheef en hopeloos vast te slaan) en hamerde die dan zo los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herinner mij toch een torx. Was het dan bij de remklauw? Ik weet dit nog omdat die niet loskwam met mijn standaartdop.

De dop die ik suf geramd heb om dat lager eruit te krijgen was idd een 13 :rolleyes: Ik schroefde de bouten er ong 1mm los (om het lager er niet scheef en hopeloos vast te slaan) en hamerde die dan zo los.

De remklauw zit vast met inbus, maar omdat die bouten vaak beschadigd zijn waardoor de inbus niet meer pakt wordt dan vaak een torxbit gebruikt die net dat beetje grip kan geven wat je nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vanmorgen even naar Wim(bo) geweest om een lager op te halen en die ingebouwd vanmiddag en moet zeggen dat het vrij makkelijk ging eigenlijk (word nog eens wat met mij).

Alleen nu zag ik een verschil aan mijn remblokken.

Foto-OALFUYYX-G.jpgFoto-QV68RSVJ-G.jpg

Het lijkt net of ze omgedraaid zitten ten opzichte van elkaar of zie ik dat nu fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...