Bleek Geplaatst October 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Mijn wiellager linksvoor is aan vervanging toe want er zit teveel speling op. Nu ben ik aan het zoeken geweest maar kan er vrij weinig over terug vinden hoe deze vervangen moet worden en aangezien dit ook weer iets is wat ik nog niet gedaan heb zou ik graag wat tips en/of uitleg krijgen hoe ik het beste te werk kan gaan. Alvast bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst October 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 http://www.jeepforum.nl/topic/890-how-to-vervangen-kruisjes-vooras-yj/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 17, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Oke dus je gaat precies hetzelfde te werk als bij het vervangen van de kruisjes? Maar om het wiellager te vervangen moet toch niet perse de steekas eruit of zie ik dat verkeerd? Ik had dit topic ook gevonden maar dacht dus dat deze specifiek was om kruisjes te doen en niet voor de lagers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimbo Geplaatst October 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Ik heb het al eens gedaan en kan volgende tips geven. Remschijf kan goed vastgeroest zitten zodat je er stevig op moet meppen om die los te krijgen. Let op dat je die niet krom slaat. Verwarmen kan helpen. Remklauw en lager zitten vast met drie torcks bouten, let er op dat je die nietronddraaid. Tracht een steje doppen te lenen als nje die niet hebt. De lager kan zeer vast zitten wegens corrosie. Er zijn versch manieren om die los te maken, maar het beste vindt ik een dop op de bouten te steken en dan op de dop meppen zodat het lager beetje bij beetje eruitkomt. Dan is er nog die grote moer waarmee de steekas op het lager zit geschroeft. Ik gebruikte hiervoor een lange buis om los te draaien. Als je nog lagers zoekt, ik heb er nog een setje gebruikte liggen in goede staat Suc6. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 17, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Oh ik zie het al ik dacht dus dat het zo'n zelfde lagertje was als in de achteras maar dat klopt dus niet. Deze zijn een stukje duurder zie ik wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Oke dus je gaat precies hetzelfde te werk als bij het vervangen van de kruisjes? Maar om het wiellager te vervangen moet toch niet perse de steekas eruit of zie ik dat verkeerd? Ik had dit topic ook gevonden maar dacht dus dat deze specifiek was om kruisjes te doen en niet voor de lagers. Om je kruisjes te vervangen moet het lagerassembly eraf. Als je ooit een kruisje hebt vervangen is dit dus een eitje... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 17, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Dat heb ik dus al eens gedaan dus dan moet het goed komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 17, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2012 Ik heb het al eens gedaan en kan volgende tips geven. Remschijf kan goed vastgeroest zitten zodat je er stevig op moet meppen om die los te krijgen. Let op dat je die niet krom slaat. Verwarmen kan helpen. Remklauw en lager zitten vast met drie torcks bouten, let er op dat je die nietronddraaid. Tracht een steje doppen te lenen als nje die niet hebt. De lager kan zeer vast zitten wegens corrosie. Er zijn versch manieren om die los te maken, maar het beste vindt ik een dop op de bouten te steken en dan op de dop meppen zodat het lager beetje bij beetje eruitkomt. Dan is er nog die grote moer waarmee de steekas op het lager zit geschroeft. Ik gebruikte hiervoor een lange buis om los te draaien. Als je nog lagers zoekt, ik heb er nog een setje gebruikte liggen in goede staat Suc6. Ik heb je een berichtje gestuurd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst October 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2012 (bewerkt) Kleinigheidje, maar wel even opletten dat het een 12-kantige bout is en geen torx bout. 12-kant UD-Profiel maat 13 dopsleutel moet je hebben. October 18, 2012 bewerkt door PepijnS Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 18, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2012 Wist ik maar toch bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst October 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2012 haha, ok, wilde je behoeden voor een extra ritje automatrialen zaak, ik had namenlijk niet goed gekeken en eerst even een staalborstel eroverheen gehaald maar gewoon een torx dop 13 gehaald ipv een 12 kant lol Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 19, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2012 Leuk dat mijn topic na al die jaren nog steeds gebruikt wordt!! Succes met de werkzaamheden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 19, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2012 Leuk dat mijn topic na al die jaren nog steeds gebruikt wordt!! Succes met de werkzaamheden. Daar zijn de how to topics voor en heb er al veel aan gehad. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimbo Geplaatst October 19, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2012 Ik herinner mij toch een torx. Was het dan bij de remklauw? Ik weet dit nog omdat die niet loskwam met mijn standaartdop. De dop die ik suf geramd heb om dat lager eruit te krijgen was idd een 13 Ik schroefde de bouten er ong 1mm los (om het lager er niet scheef en hopeloos vast te slaan) en hamerde die dan zo los. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 20, 2012 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2012 Ik herinner mij toch een torx. Was het dan bij de remklauw? Ik weet dit nog omdat die niet loskwam met mijn standaartdop. De dop die ik suf geramd heb om dat lager eruit te krijgen was idd een 13 Ik schroefde de bouten er ong 1mm los (om het lager er niet scheef en hopeloos vast te slaan) en hamerde die dan zo los. De remklauw zit vast met inbus, maar omdat die bouten vaak beschadigd zijn waardoor de inbus niet meer pakt wordt dan vaak een torxbit gebruikt die net dat beetje grip kan geven wat je nodig hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst October 23, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2012 Zo vanmorgen even naar Wim(bo) geweest om een lager op te halen en die ingebouwd vanmiddag en moet zeggen dat het vrij makkelijk ging eigenlijk (word nog eens wat met mij). Alleen nu zag ik een verschil aan mijn remblokken. Het lijkt net of ze omgedraaid zitten ten opzichte van elkaar of zie ik dat nu fout? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.