GWR Geplaatst September 1, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2012 Hallo allemaal, Sinds een aantal dagen heeft mijn Grand Cherokee (WJ) 4.7 V8 een aantal vreemde problemen. Het stationair toerental schommelt nogal, twee dagen geleden liep de motor amper 500 toeren en sinds gisteren ruim 1.100 of meer. Als ik de versnelling in 'D' zet blijft hij alsnog 900 toeren lopen met als gevolg dat 'ie door de remmen probeert te duwen. Op constante snelheid of op de cruise control schommelt het toerental ook zo nu en dan met 2 a 200 toeren, als ik bijvoorbeeld 110 rijd wisselt het toerental tussen de 2.100 en 2.400. Dit rijdt allerminst comfortabel. Het bijkomende probleem is dat de bak hierdoor een vreemd schakelprogramma aanneemt en op sommige moment vroeg opschakelt en met een fractie weer terugschakelt. Door dit twijfelachtige gedrag komt er heel af en toe een bonk uit de bak. Zou dit probleem voornamelijk in de motor of in de bak kunnen zitten? Ik hoop eigenlijk dat het een sensor is. Heb in het verleden eens problemen gehad met het toerental van een Range Rover, dat bleek na veel gezeur de stappenmotor te zijn. Ik vrees alleen dat er in dit geval meer aan de hand is. Wellicht een lekke koppakking of een gescheurde kop? Alvast bedankt voor jullie reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 2, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2012 Foutcodes aanwezig? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst September 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2012 Als er geen foutcodes zijn zet ik in op de TPS of de IAC-sensor (ook wel stappenmotor genoemd, maar dat is het niet). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mcmanus01 Geplaatst September 4, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2012 Ik denk de TPS. Is precies wat ik ook had. Bijkomst was met starten een erg hoog toerental. TPS vervangen probleem weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GWR Geplaatst September 9, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2012 Bedankt voor jullie reacties! Morgen gaat de auto naar de garage en zal dan aangeven dat ze naar die sensor moeten kijken. Ik hoop in ieder geval dat dit het is, want dat scheelt een hoop geld met een koprevisie. Ik kan overigens geen foutcodes ontdekken na het drie keer omdraaien van de sleutel. Ik houd jullie op de hoogte! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GWR Geplaatst September 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2012 Het bleek inderdaad de TPS-sensor te zijn! Bedankt voor jullie reacties! De auto rijdt weer super. Ik ontdekte vandaag alleen dat de vloermat aan de passagierskant helemaal doorweekt is. Er lijkt wel iets van (koelvloei?) stof op te liggen. Blijkbaar zit er een lek onder het dashboard. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2012 Ik ontdekte vandaag alleen dat de vloermat aan de passagierskant helemaal doorweekt is. Er lijkt wel iets van (koelvloei?) stof op te liggen. Blijkbaar zit er een lek onder het dashboard. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Wat denk je van een lekkende kachel radiator? Even het koelsysteem af (laten) persen, en je weet het. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GWR Geplaatst September 19, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2012 Bedankt! Dat lijkt me wel aannemelijk, binnenkort maar eens wat tijd vinden om het dashboard te gaan demonteren. Hoe kan ik er voorlopig voor zorgen dat het niet verder gaat lekken? De airco uit laten en de kachel niet gebruiken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 19, 2012 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2012 Kachel slangen aan buitenzijde (in de motor ruimte) losnemen en doorverbinden. Je kachel verwarmd dan niet, en lekt ook niet. Airco en ventilator kun je gewoon gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GWR Geplaatst September 19, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2012 Bedankt! Ik ga er mee aan de slag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.