Spring naar bijdragen

Maar Even Voorstellen


PepijnS
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mezelf maar even voorstellen, ik heb sinds vandaag een Jeep Wrangler TJ (geloof ik, neem me niet kwalijk, moet me nog even familiariseren met de Jeep wereld :D ) Ik was toe aan iets anders, hehe wat veranderde prive omstandigheden en het verliezen van wilde haren (nee, nog lang geen midlife crisis :D ) Tja hoe stel je jezelf het beste voor op een forum, je begint met je autogeschiedenis hehe:

Fiat Uno 1.0 fire (nooit weg moeten doen)

Alfa 155 1.8 TS

Alfa Romeo Bertone coupe 1969 ( nog steeds in bezit, staat in restauratie modus)

Alfa 75 1.8

Citroen ZX 1.6

Alfa 75 1.8 turbo

Alfa 75 3.0 V6

2 jaar niks

Mitsubishi Evolution VIII

Jeep Wrangler (Rubicon)

WOW :ohmy: lol

Ja dat is nogal, van een Mitsubishi Evo naar een Jeep wrangler lol Wat ik zei wilde haren en verliezen, rust, beetje cruisen en de voornaamste reden, sinds kort een hond. Beetje zonde van het Alcantara Evo interieur. haha. Ik was al langer op zoek naar iets anders en van alles de reveu laten passeren. Van een Volvo Amazone, 850 T5 station, Alfa 156 GTA, Chevrolet K5 Blazer, Jeep Wagoneer, Dodge W200, allemaal gezien gereden en leuk maar ik zat met de Evo, die moest eerst de deur uit. Lang te koop gestaan, geen respons of banden trappers, petjes en testpiloten. Veel op internet gezocht en me eigenlijk meer gericht op iets belastingvrij. Maar. Toen moest ik een maand of 2 geleden even wat gaan ophalen in Limburg met de aanhanger. Aangezien de Evo geen trekhaak heeft en er daarnaast ook geen aanhangers zijn goedgekeurd voor snelheden boven de 200, maar even de Jeep Cherokee 4.0 sport van Pa geleend, heerlijk relaxed op de cruisecontrol met een vaartje van 90km/puur even 400 kilomter op en neer. Toch wel lekker. Nu rijd hij al jaren Chrysler, maar zoals dat gaat tussen vaders en zoons, is wat Pa rijd net niet goed genoeg dus ook al is een Amerikaan hartstikke leuk en relaxed. Die komt er niet. Hij rijd al sinds een Dodge Aries, een 600se, 3 voyagers en is nu bezig aan zijn 3e Jeep Cherokee 4.0 sport en een Chrysler PT cruiser cabrio. Ja het Amerikaans rijden ken ik dus wel. Dus als je dan iets rustigers als Evo zoekt. Krijgt de tijd gewoon gelijk dat je naar je Pa moet luisteren. Maar het moet natuurlijk net iets anders zijn. Dus werd gefocused op Blazers, W200's, Bronco's maar vooral niet op Jeeps. Tot vorige week. Ik wilde echt van de Evo af omdat die erg leuk is, kan het iedereen aanbevelen, maar soms heb je ineens genoeg van een auto en moet er iets anders komen. Jeep misschien, toch wel lekkere auto na die rit.

Zoeken zoeken zoeken, he das een leuke, Wrangler waarom heb ik daar helemaal niet aan gedacht. koppig waarschijnlijk, niet willen toegeven. Toch eens gaan kijken. En 3 uur later de Evo een op een ingeruild voor een Wrangler lol :D :D :D :D :D:cry: dag Evo hallo Wrangler.

Ik heb wel verstand van auto's, doe al het sleutelwerk zelf, zit regelmatig tot aan m'n ellebogen in het vet en draai m'n handen nergens voor om. Geen klus te groot. Je kunt altijd nog alles terug in elkaar duwen en de ANWB bellen en met een stalen gezicht zeggen dat ie het een uurtje geleden nog gewoon deed :D :D :D :D

Affijn ik ben nu de eigenaar van deze:

1344616530486.jpg

1344621889375.jpg

1344621953189.jpg

Vanmiddag geruild met de Evo bij Vincent Leytens in Kaatsheuvel, toffe peer, we kwamen snel tot overeenkomst en de Wrangler meteen meegenomen. Proefrit ging perfect, had verse APK 2 weken oud, heel erg wennen natuurlijk na een strak sturende, nier verplaatsend geveerde, in minder dan 5 seconden naar 150+ accelererende Evo. Maar geweldig, heerlijk genieten bij 90km/puur en schakelen bij 1800 toeren en niet bij 7000 toeren omdat je die Porsche ff moet laten weten dat een Evo sneller is, maar gewoon relaxen lol. FF de hond opgehaald thuis en op pad. En ja hoor, een, (weet ik nu wat het is, nog nooit meegemaakt) mega deathwobble van hier tot tokyo, een 10 op de schaal van richter, sloeg zowat met m'n hoofd tegen het raam) We kennen het allemaal wel, dat gevoel dat je dan in je buik krijgt, de lolly's van toen je 5 was zoeken een weg naar buiten, wat heb ik me in hemelsnaam aan laten smeren. Heel rustig erug naar Vincent onder de 70 gebleven anders ging het los. Hij rijden en ja hoor niks aan het handje. Potver, de potver de potver, ben ik nu gek. Weet ik veel met zo'n verhoogde wrangler, weet totaal niet hoe dat hoort te rijden en wat het kan zijn. Krijg nou wat. Terug naar huis en toen ook helemaal niets. Tot, voor het stoplicht, even stilstaan, voet op de rem houden (Ja heel dom, doe ik normaal nooit, maar nieuwe auto, wennen, rondkijken, voelen, hond achterin voor de eerste keer etc. etc. ) en weer. Vincent vertelde me al toen hij reed wat het kon zijn. De stuurdemper, onbalans in de wielen (maar daar was het echt veel te heftig voor) of een rem die bleef hangen. Inderdaad even rustig blijven, opnieuw proberen, analyseren, voelen en ruiken. Inderdaad de geur van een te heet geworden remblok, rook dat eerder ook al wel eigenlijk, maar dat registreer je dan niet echt als het je overkomt. De Wrangler heeft een tijdje stilgestaan en RV bleef de rem inderdaad een beetje hangen. Had ik achteraf kunnen weten. De Alfa Coupe uit 1969 (toen die nog reed voor de restauratie) had dat ook altijd na de winterstop. Dan bleef de rem weleens hangen alleen voel je dat dan veel en veel minder heftig omdat die strakgeveerd en verlaagd is. Gellukig, rem is nu gewoon los en hij rijd perfect nog even een 80 kilometer erbij gereden en veel de rem gebruikt en niks meer aan het handje, toch kijk ik het van de week nog wel even na voor de zekerheid, even de wielen eraf en zelf even koekeloeren. Even de blokjes eruit en desnoods vervangen.

Nu ja dat is dus het verhaal waarom ik me nu hier voor aan het voorstellen ben. Als iemand hier de Wrangler op de foto kent hoor ik graag wat meer info erover. Ik heb begrepen dat het een Rubicon opgebouwde niet Rubicon is oorpsronkelijk uit Duitsland :huh: whatever that means lol. Speciale Diffs, extra lock etc etc etc. Kom ik nog wel achter. Bij de Evo was het heel simpel. Als het droog was moest het lampje bij Tarmac branden, als het erg nat is druk je op het knopje tot het lampje bij Gravel brand en als het sneeuwt druk je nog een keer en dan brand het lampje voor Snow, worden de Diffs elektronisch door een dwerg in het handschoenkastje met een playstation controler in zijn handen geregeld en ga je keihard de bocht om ongeacht de weersomstandigheden.

groeten voor nu

pepijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien de vooras is het geen Rubicon. :no:

Tis volgens mij een gebouwde Jeep die uit Friesland komt. Heeft al een tijdje op marktplaats gestaan en is toen ff uit beeld geweest. Daarna was ineens de grill zwart en kwam de naam Rubicon-Ruler in combinatie met deze auto ineens weer te voorschijn op Marktplaats. Auto is volgens mij voorzien van wel voorzien van lockers.

Maarja In ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een TJ.

Zoals Sinjo zegt geen echte rubicon.

Komt uit Friesland, Jeep is bekend bij sommigen.

Achteras heeft 3 link dacht ik en een vacuum sper.

Is 4" verhoogd met gedeeltelijk Rubicon express veren, vandaan de naam Rubicon ;)

Voor zit een auto locker in.

Leuke jeep en welkom !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat had ik al begrepen dat het geen echte Rubicon is, maak me ook niet zo druk over originaliteit eerlijk gezegd, denk erover om een Honda s2000 blokkie in m'n Alfa uit 1969 te lepelen :D;) ,wat Vincent me echter niet meteen kon vertellen (hoor ik morgen nog, maar misschien kan hier iemand het al vertellen) is hoe dat locken e.d. precies werkt bij deze. Ik heb 3 knoppen achter de pook zitten. 1 grote switch, en twee kleintjes. Ik hoor iets op druk komen (oliedruk?) als ik de grote omzet. en een cloinkje (heel zacht) als ik de meest linkse switch omzet. De middelste is een push switch die weer terug naar middenstand klikt?

Ik ben nog aan het googlen, maar kan zo 1-2-3 niets vinden hoe het werkt.

Dus meteen een technische vraag, hoe zie ik wat voor systeem het exact is?

Zoals gezegd ik heb er al heel wat gereden voor deze op m'n pad kwam (verhoogde 4x4's , originele, automaten, schakelbakken) Maar deze voelde echt het beste aan van allemaal, kwa rijden en schakelen etc. blijft altijd een beetje koffiedik kijken natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even denken , is alweer even geleden dat ik deze jeep heb gezien.

Schakelaars zitten bij de pook toch ?

1 schakelaar is voor de sper achter , die zal je horen schakelen.

De andere 2 zijn voor de lier die er niet meer op zit.

Grote is dus sper.

Kleine (die je hoort) zal de relais van de lier schakelen (hoofdstroom)

En de middelste is dus voor het in en uit lieren , vandaar dat de schakelaar terug komt.

Als je nu eens niks tegen Vincent zegt , ben ik benieuwd naar zijn antwoord :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja schakelaars zitten op het console net achter de pook. Rechts een grote waar ook een lampje daar weer rechts van gaat branden als deze omgezet wordt en je een kort tssswww geluidje hoort. En dat zachte cloinkje bij het meest linkse schakelaartje kan een ontbrekende lier verklaren, relais zal er dan wel nog zitten waarschijnlijk. Hmmm was niet de bedoeling lol, toch maar op zoek naar een lier dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha? niet? vond die rokende banden wel stoer als ik de bocht om ging ;-) ;-) ;-) ;-) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Ik ben nog even in permanent 4x4 & 3 elektronisch door een dwerg met playstation in het handschoenkastje aangestuurde differentielen Evo denken gewend. :D :D , dacht dat die andere andere schakelaars misschien voor voor of achter sperren kon zijn. Whaha, my bad, teveel van het goede gedacht, nog heel veel te leren dus en das altijd goed, je bent nooit uitgeleerd. Thanks EJG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oww en ja ik zal Vincent morgen even uitvragen over die schakelaars ;-)

Zodra je weet wat voor lockers je hebt verdiep je dan heel goed in de lockers zelf qua werking. Tis net als met vuurwerk. Het maakt bij verkeerd gebruik meer kapot dan je lief is!

Welkom trouwens.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Michel,

Dit zijn de Specs:

  • 5 inch verhoging d.m.v. een Rubicon Express Superflex suspension kit

  • Quick connects.

  • Sper-assen voor en achter.

  • 4.10 overbrenging in de voor- en achteras.

  • Slip Yoke Eliminator kit

Enige vraag die ik erover heb is eigenlijk hoe in te schakelen?

4h kan tot 80km/puur

4l ontkoppeld en rollend met max 5 km/puur

maar het locken?, alleen in 4l natuurlijk, maar inschakelen dan ook rollend of altijd alleen vanuit stilstand? Volgens mij heb je het eigenlijk pas nodig als je echt in de problemen zit en dan sta je meestal al stil!? Ik heb begrepen dat je in 4H eigenlijk al bijna alles aan kunt met een Jeep. 4L is meer een leuke optie ;) toch, eigenlijk geinstalleerd om Laro rijders het gevoel te geven dat het echt nodig is, want als zelfs een Jeep het ook heeft!!!!!, zoiets toch???? ;) ;) ;):D

Ben inmiddels ook zover dat ik niet meer opzoek ben naar een kabouter met een playstation controller in het dashboardkastje :D :D Het dashboardkastje is er overigens al uit :whistle: even een mdf plaatje met twee boxjes in de plaats gezet om toch een beetje muziek te hebben. Ben al lang over de Subwooferboxen, 30000 watt speakers met 80000 watt versterkers tijd heen dus dat er amper ruimte voor boxen is is niet erg.

:rolleyes: Ik weet niet wat het is als ik een nieuwe auto op de dam heb staan. Je rijdt natuurlijk een hoop kilometers in het begin. Laten we elkaar ook geen mietje noemen voornamelijk om te showen natuurlijk en de reacties van mensen in je opnemen :D en de auto leren kennen en aan je vrienden laten zien. Maar ja, dan staat ie daar en moet er toch iets aan gedaan worden. Nu had ik toevallig nog wat liggen, jaren en jaren geleden eens aangeschaft en op m'n Alfaatje geschroefd voor een nachtpuzzelrit. Zien er niet echt uit :whistle: , maar als je maar bezig bent toch :rolleyes:

2012-08-12202312.jpg

Zouden nisschien iets meer naar het midden mogen maar ik had nog geen zin om in de bumper te gaan boren dus maar even 2 bestaande gaten gebruikt, en wie weet komt er, ok scratch that :no: , Uiteindelijk komt er toch een keer een lier op :D :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen idee :unsure: Kan dat nav de nummers geidentificeerd worden?

Nummers:

voorkant voorsper: 46168

achterkant voorsper: WSHF 8147

Achtersper staat alleen Offrotec op.

Vincent wist het ook niet te vertellen. er zit verder geen documentatie bij de auto?

De locker van dit bedrijf heb je achter zitten als het goed is.

http://www.4wheeloff...ff_road_locker/

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, Aitze

hoe zie je dat en hoe werkt die voorste dan? Enige wat ik van diffs en identificatie weet is dat je bij Alfa aan een gekleurde stip op het diff kan zien of het er een met sper is ja of nee, hoe je zo'n ding uit elkaar haalt en dan een beetje experimenteert met plaatjes meer of minder en vervolgens gewoon de coureur de schuld geeft dat ie niet kan rijden :D :D :whistle: (Ik heb een paar jaar meegedraaid als "hulp" monteur van de hoofdmonteur in de Alfa Romeo Challenge aan een 1970-er Bertone coupe en een jaar de internationale Alfa 147 cup. Het race-team van een goede maat van me (Racing for Almelo, Dennis Vogel) (als Brabo tussen de Tukkers :D gaat altijd goed) De Alfa romeo challenge de opvolger van de Squadra Bianca en de 147 cup die in het voorprogramma van het WTCC & FIA GT reed, daar komt dus mijn kennis vandaan, racen op het circuit. Als ik ergens een hekel aan had was het wel het gravel uit de auto scheppen als de rijder weer eens van de baan geschoven was :D :D )

Hoe spers bij een Jeep werken en eruit zien, heu, rond en uit het midden? enlighten me please :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Nieuw familielid :-)

 

 

20131221_131101_zpse9c90f77.jpg

 

 

En wat een mietenbak zeg ;-) Je hoeft helemaal niets te doen. Nog erger dan een Laro Defender. 4.0 Sport 2001, automaat. Permanent 4wd en je buffelt al overal doorheen alsof het niets is, heb ik de andere standen nog niet eens geprobeerd hehe. Waar je met de Wrangler op hetzelfde pad je waant in een hardrock concert, een diepe plas in duikt en gas bij moet geven omdat de 33's de boel afremmen terwijl er 300 liter modder over de vooruit heenspoelt, je van links naar rechts stuitert onder een geruststellende kakafonie van uitlaatgeluid, gepiep en gekraak van hardtop, draagarmen en weet ik al niet meer. Zweef je met de XJ 4.0 automaat over hetzelfde pad alsof het niets is haha. Met een handje aan het stuur hooguit af en toe een beetje tegensturen bij het glijden terwijl je je druk maakt over het comfort. Staat de stoelverwarming goed, de temperatuur van de verwarming ok of de airco koel genoeg, hang je lekker op de middenconsole en ondertussen stel je nog even de radio in op een rustgevend stukje klassieke muziek, en kijk je lekker om je heen genietend van de omgeving  :D  :D  :D  :D

 

Is dat het grote Jeep geheim???? Vergeet de Wrangler en neem een XJ?? haha

 

20131227_173054_zpsadef10f2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha Ja Ab, ken hem natuurlijk al en hoe lekker hij rijd omdat ik hem van Pa heb overgenomen, alleen stuurde die hem alleen op verhard, hehe en als ik hem reed kwam het er nooit van hem eens over onverhard te sturen haha. Is vandaag misschien de 5e keer sinds nieuw dat ie in 4 part-time heeft gereden haha, of dat slecht is komen we nog wel achter, is waarschijnlijk ook nog eens een van de laatste XJ's in Nederland nieuw geleverd, Maart 2001 1e toelating. Super toevoeging op de Wrangler (geen ramen meer krabben aan de binnenkant) en geweldig om meer dan 1 persoon en de hond mee te nemen op een toertocht haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...