Spring naar bijdragen

Genaaid, Of Toch Niet?


Recommended Posts

Beste forumgebruikers,

Ik heb een paar domme vraagjes.

- Kan je de voordiff lagers vervangen zonder je assen los te halen? (lijkt me niet)

- Als er op de nota van de garage staat: "RV wiellager Hub assembly" (156 euro ex.) is dat dan de hele wiellager of slechts weer een onderdeel hiervan (alleen de lager?)

- Kan deze wiellager er dan al na 4 maanden 'oud' uitzien of zie je een duidelijk verschil tussen een nieuwe en een oude wiellager?

- Kan een homokineethoes er na 4 maanden alweer oud uitzien?

- Voor al deze werkzaamheden moet je toch ook de drie bouten aan de achterzijde van de wiellager loshalen?

- Is het 'Shimmen'/afstellen van de diff wel mogelijk zonder demontage.

Het lijkt er nu op dat de specialist waar ik deze reparaties 4 maanden geleden heb laten uitvoeren al deze werkzaamheden heeft berekend maar dat ze niet zijn uitgevoerd.

Mijn WJ staat nu bij het garagebedrijf waar ik enige jaren kom voor een nieuwe stuurpomp en deze man heeft mij er nu dus op gewezen dat de reparaties niet zijn uitgevoerd en dat blijkbaar alleen olie verversen en een LS toevoeging voldoende was om mijn klacht over het 'zingende' geluid te verhelpen. Het ziet er dus naar uit dat ik ben genaaid.

De 3 bouten aan de achterzijde van de wiellager vertonen geen enkele sporen van de- en montage, de roest zit ook netjes als een soort verzegeling rondom de boutkoppen zonder enige sporen van gereedschap.

Voordat ik ga klagen wil ik 100% zekerheid. antwoorden op bovenstaande vragen zouden me al wat meer kunnen helpen, maar ik denk dat ik de Jeep even naar de ANWB breng (keuringsstation is toch bij mij om de hoek) en deze specifieke punten even laat beoordelen. De diff lagers zijn natuurlijk zo niet te beoordelen, maar als het geheel niet uit elkaar is geweest is het volgens mij onmogelijk om de lagers te vervangen. De revisieset staat ook op de rekening.

Ik was overigens even vreemd gegaan omdat de garage waar ik altijd kom het een goed idee vond om mijn blenddoors te laten maken door een bedrijf die dat al veel vaker gedaan heeft. Omdat de Jeep daar toch was heb ik meteen de bovenstaande reparaties laten uitvoeren.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hub assembly wj

http://www.ebay.com/itm/Hub-assembly-Jeep-Grand-Cherokee-WJ-1999-2004-/220874404387?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item336d23f223#ht_1960wt_809

je spreekt echter over "wiellager Hub assembly"

Het is goed mogelijk dat alleen het lager is vervangen maar 150euro voor alleen het lager lijkt mij erg veel (excl uren)

Als er niets `open` is geweest kan er ook niets vervangen zijn.

Na 4 maanden `regen en pekel` kan er al aardig wat aanslag en roest ontstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste forumgebruikers,

Ik heb een paar domme vraagjes.

- Kan je de voordiff lagers vervangen zonder je assen los te halen? (lijkt me niet)

- Als er op de nota van de garage staat: "RV wiellager Hub assembly" (156 euro ex.) is dat dan de hele wiellager of slechts weer een onderdeel hiervan (alleen de lager?)

- Kan deze wiellager er dan al na 4 maanden 'oud' uitzien of zie je een duidelijk verschil tussen een nieuwe en een oude wiellager?

- Kan een homokineethoes er na 4 maanden alweer oud uitzien?

- Voor al deze werkzaamheden moet je toch ook de drie bouten aan de achterzijde van de wiellager loshalen?

- Is het 'Shimmen'/afstellen van de diff wel mogelijk zonder demontage.

Het lijkt er nu op dat de specialist waar ik deze reparaties 4 maanden geleden heb laten uitvoeren al deze werkzaamheden heeft berekend maar dat ze niet zijn uitgevoerd.

Mijn WJ staat nu bij het garagebedrijf waar ik enige jaren kom voor een nieuwe stuurpomp en deze man heeft mij er nu dus op gewezen dat de reparaties niet zijn uitgevoerd en dat blijkbaar alleen olie verversen en een LS toevoeging voldoende was om mijn klacht over het 'zingende' geluid te verhelpen. Het ziet er dus naar uit dat ik ben genaaid.

De 3 bouten aan de achterzijde van de wiellager vertonen geen enkele sporen van de- en montage, de roest zit ook netjes als een soort verzegeling rondom de boutkoppen zonder enige sporen van gereedschap.

Voordat ik ga klagen wil ik 100% zekerheid. antwoorden op bovenstaande vragen zouden me al wat meer kunnen helpen, maar ik denk dat ik de Jeep even naar de ANWB breng (keuringsstation is toch bij mij om de hoek) en deze specifieke punten even laat beoordelen. De diff lagers zijn natuurlijk zo niet te beoordelen, maar als het geheel niet uit elkaar is geweest is het volgens mij onmogelijk om de lagers te vervangen. De revisieset staat ook op de rekening.

Ik was overigens even vreemd gegaan omdat de garage waar ik altijd kom het een goed idee vond om mijn blenddoors te laten maken door een bedrijf die dat al veel vaker gedaan heeft. Omdat de Jeep daar toch was heb ik meteen de bovenstaande reparaties laten uitvoeren.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden........

Shimmen en differentieellagers vervangen kan niet zonder de steekassen er uit te halen.

156 euro voor een wiellagerassembly is niet te duur (maar dan moet het wel geleverd worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soortgelijke situatie gehad, ga je niet winnen dit welles-nietes spel. Hoe spijtig het ook is. Bij mij was het ook eenvoudig, een aandrijfafhoes die zou zijn vervangen. Maar werd een maand later wel een reden tot afkeuring. En de APK keurder gaf aan dat deze hoes niet was vervangen, althans niet in het jaar daarvoor....

Het is lastig om een goed bedrijf te vinden, maar uiteindelijk zal het wel lukken. Ik heb er iig een gevonden, en nog dicht in de buurt ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een eenvoudige truk om te achterhalen of het wiellager vervangen is:

opkrikken, wiel eraf halen en dan het ijzeren beschermdeksel van de centrale moer eruit wippen met een schroevendraaier en kijken of de cotterpin (splitpen) die de moer op zijn plaats moet houden wel vervangen is.

Is die niet vervangen ben je inderdaad genaaid.

Ps. de prijs voor het wiellager is correct. Bij de stealer betaal je inderdaad zoveel, op e-bay vind je die voor 100 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...