Spring naar bijdragen

Xj Afstellen Stuur Inrichting


schneiders
 Share

Recommended Posts

Mijn XJ uit 1990 heeft een nogal grote vrije slag in het stuur vanuit rechtdoor stand.

Speling is het niet en je hebt er eigenlijk alleen last van met matige tot harde zijwind, je moet dan iets tegensturen, maar dat is dan al gelijk een flinke slag, valt de wind even weg moet je het hele stuk(ca 10 cm)

het stuur weer terugdraaien alles bij snelheden vanaf 90 km per uur.

Toen ik de auto kocht was er zowieso niet harder dan 100 mee te rijden, omdat alles dan begon te trillen

en bonken(nadat ik alle vier de fuseekogels heb vernieuwd (links en rechts voor boven en onder) en nieuwe voorbanden gaat dit weer goed en rijd ie ook ruim boven de 120 weer stabiel (behalve met zijwind) .

Stuurkogels heb ik nageken en doorgesmeerd zit geen speling op.

Nu hoop ik eigenlijk het stuur huis af te stellen, zou dit helpen en wat is de werkwijze?

Of heeft iemand andere suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat haalt geen speling weg...

Zelf stel ik zo'n stuurhuis "op het gevoel"

Eerst natuurlijk wel even controleren of alle kogels spelingvrij zijn. Ook de stuuras mag geen speling hebben en, HEEL BELANGRIJK, je stuurhuis moet behoorlijk exact in het midden staan. Voor een spelingvrije stuurinrichting is het absolute noodzaak dat het stuurhuis tijdens rechtuitrijden ook daadwerkelijk in de middenstand staat!

Als dat allemaal oke is, draai je de stelmoer bovenop het stuurhuis los, en draai je de schroef in de moer iets vaster.. Net genoeg om de boel spelingvrij te maken, en dan een paar graden extra.

Daarna borgmoer vastzetten en controleren: Wielen van de grond en van links naar rechts, en weer terug, draaien. Er mag nergens een zwaar punt zitten! Indien wel: Stelbout iets terugdraaien en weer borgen.

Ik heb zo altijd prima resultaten weten te behalen.. Zelfs bij autobussen en vrachtwagens.. ;)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat haalt geen speling weg...

Zelf stel ik zo'n stuurhuis "op het gevoel"

Eerst natuurlijk wel even controleren of alle kogels spelingvrij zijn. Ook de stuuras mag geen speling hebben en, HEEL BELANGRIJK, je stuurhuis moet behoorlijk exact in het midden staan. Voor een spelingvrije stuurinrichting is het absolute noodzaak dat het stuurhuis tijdens rechtuitrijden ook daadwerkelijk in de middenstand staat!

Als dat allemaal oke is, draai je de stelmoer bovenop het stuurhuis los, en draai je de schroef in de moer iets vaster.. Net genoeg om de boel spelingvrij te maken, en dan een paar graden extra.

Daarna borgmoer vastzetten en controleren: Wielen van de grond en van links naar rechts, en weer terug, draaien. Er mag nergens een zwaar punt zitten! Indien wel: Stelbout iets terugdraaien en weer borgen.

Ik heb zo altijd prima resultaten weten te behalen.. Zelfs bij autobussen en vrachtwagens.. ;)

Succes!

Dank voor je reactie, dan ga ik het op die manier proberen.

Als ik echter rechtuit rijd zit het stuur niet exact in het midden, een paar graden links hoe pas ik dat aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie, dan ga ik het op die manier proberen.

Als ik echter rechtuit rijd zit het stuur niet exact in het midden, een paar graden links hoe pas ik dat aan?

De stuurstang (van stuurhuis naar knuckle) is in lengte te varieren door in of uitdraaien. Daarmee kun je een en ander efstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

<p>Bij nadere inspectie blijkt de trackbar aan de kant van de kogel aan het chassis los te zitten, zeker 5 slagen de moer vastgedraait en splitpen opnieuw erin scheelt 2 cm speling!</p>

<p>Nu deze vastzit is goed zichtbaar dat de stuurkogel aan de pitmanarm wat ruimte heeft, deze vervangen dan ben ik alle speling kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...