Moto Geplaatst December 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2011 Ik hoorde de laatste tijd een tik als ik naar een bepaalde kant op stuurde en vond ook dat de Jeep wat meer dweilde als normaal. Bandje tegen een stoeprand gezet en dochterlief eens aan het stuur laten draaien terwijl ik de boel inspecteerde. Blijkt dat ik wat speling heb van de pitman-arm op de as van het stuurhuis. Nou denk je probeer die moer aan te draaien om de boel weer vast te zetten, maar deze zat werklijk als een huis. Nog geprobeerd met een momentsleutel van 50 cm, maar de moer zit dus echt vast. Halverwege dit jaar is bij APK gebleken dat de moer van de pitman arm iets los zat. Deze is toen tijdens de APK vastgezet. Iemand dit eerder meegemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst December 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2011 De moer hoort heel vast te zitten Kees en vaster als vast gaat hij echt niet. Als jij hem al niet vaster krijgt dan neem ik aan dat die goed vast zit. Nadat jij met de moersleutel ben bezig geweest heb je dus nog steeds speling? De speling kan aan je stuurhuis, bevestiging stuurhuis aan chassis of steering joint liggen o.a. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst December 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2011 Heb echt met mijn volle gewicht aan een moersleutel gehangen. Vast dus/ Zal van de week nog eens een second opinion doen :-) Toch eens nader bekijken of er geen speling op de uitgaande as van het stuurhuis zit. Heb effe zitten Googlen, maar reviseren lijkt me geen rocket-science. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst December 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2011 Zag de foto. Kan het zijn dat de moer tegen een borst op de as aan komt? Dan moet er misschien een ring onder. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst December 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2011 Bekend probleem , ik heb er bij mij ook een ring van 5mm onder moeten leggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst December 22, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2011 Bert, Marcel, Er zit al een ring tussen pitman-arm en moer. Is op foto moelilijk te zien. Nog 1 tussen plaatsen of een dikkere. Zal als het weer eens wat droger is, de moer eens los draaien om te kijken. Als de pitman-arm inderdaad los zit, zou ik deze er denk ik ook eenvoudig af moeten krijgen lijkt mij. Alvast bedankt voor het meedenken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst December 22, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2011 Kees ik zou gewoon eens proberen om er een extra ring op te steken of een dikkere dan zie je het vanzelf en misschien lukt het wel om de pitman arm er iets verder op te tikken. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst December 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2011 Klopt er zit al een ring tussen , echter moet je hem iets verder opvullen (ik heb een plaatje van 3mm gepakt en daar een gat ingeboord zodat ik een dikke revet verkreeg). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst January 7, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 dit lijkt meer op een lager dat kapot is (en mogelijk ook de keerring), want hij lekt ook. Dus een revisie van de stuurbox lijkt op z'n plaats ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst January 7, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2012 Lekken is een groot woord. Hij zweet wat. Zie in ieder geval nooit druppeltjes onder het stuurhuis liggen. Maar wel eens met mogelijke revisie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst January 14, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2012 Vandaag dit probleem aangepakt. Wat bleek: Er zat dus inderdaad speling op de pitman-arm t.o.v. de uitgaande as van het stuurhuis. Dit werd veroorzaakt doordat de moer helemaal aan het eind van de schroefdraad van de as zat ondanks dat de veerring er tussen zat. Vandaag hulp gehad van Rene (Jeepie) en zijn maatje Willem. Lekker werken bij Willem op de zaak, garage en brug beschikbaar in het Haagsche. Moer losgemaakt (zat echt heel vast). Toen de moer los was, konden we zo de pitman-arm eraf halen. Al een teken dat die nooit goed vastgezeten heeft. Paar fotootjes: Rene (Jeepie) kennen jullie vast nog. Weer helemaal terug van weggeweest. Boel gedemonteerd en goed gereinigd. Controle gedaan of er speling op de uitgaande as zit. Niet waarneembaar. Willem heeft een mooie passende ring gemaakt op de draaibank welke over de splines van de uitgaande as valt. Hiermee is de pitman-arm goed op te sluiten op de konische as middels de moer.. Boel weer in elkaar gezet met de op maat gemaakte ring. Geen speling meer. Kopervet is er achteraf doort Rene opgesmeerd ter roestpreventie Hierna proefritje gemaakt. Auto stuurt weer strak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 14, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2012 Ja helemaal super zo. Ik ga dit zelf ook bij die van mij nog doen. Die heeft ook wat speling. Trouwens Kees ik heb wel lol.....wat een foto zeg. Top dat het weer helemaal werkt nu. Was een mooie dag en we hebben lekker gesleuteld, O ja een vraag, hoe heb je de zwarte anti-transpirant weg gewassen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.